506 0

피아니스트의 관점에서 본 프란츠 리스트의 『세 개의 페트라르카 소네트, S. 270』 :

Title
피아니스트의 관점에서 본 프란츠 리스트의 『세 개의 페트라르카 소네트, S. 270』 :
Other Titles
A Study of F. Liszt‘s Tre sonetti di Petrarca, S. 270: From the Collaborative Pianist’s Perspective
Author
홍민지
Alternative Author(s)
Hong min gee
Advisor(s)
김진욱
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 본 논문은 프란츠 리스트의 가곡집인 『세 개의 페트라르카 소네트, S. 270』(Tre sonetti di Petrarca, S. 270)을 피아니스트의 관점에서 시와 음악의 관련성에 중점을 두어 연구한다. 리스트는 뛰어난 피아니스트로 추앙받고 있으며, 고난도 연주 테크닉의 피아노 작품을 많이 선보인 19세기 낭만주의의 대표 작곡가로 평가받고 있다. 그는 고전주의 시대에 중요하게 여겼던 형식이나 기능화성에서 벗어나려는 혁신적 시도를 하였으며, 슈만 못지않게 당대 시문학이나 타 예술분야에 많은 관심을 가지며 자신의 감정이나 표제적인 속성을 가진 성격 소품을 다수 작곡하였다. 이러한 리스트의 예술적 성향은 가곡에서 잘 드러난다. 그는 다수의 가곡을 작곡하였으며 더 나아가 슈베르트, 슈만, 브람스 그리고 리스트 자신이 작곡한 가곡들을 피아노나 관현악 편성으로 편곡하기도 하였다. 『페트라르카 소네트』 는 리스트가 1838년부터 약 1년간 이탈리아를 여행할 때 즐겨 읽었던 페트라르카의 소네트를 가사로 사용한 가곡집으로, 세 개의 가곡으로 구성되어 있다. 이 작품들은 시의 특징과 리스트의 작곡기법이 잘 접목된 작품이다. 『페트라르카 소네트』는 뛰어난 피아니스트였던 리스트가 작곡한 가곡답게 각 곡마다 피아노 독주부가 비중있게 삽입되어 피아니스트 역할의 중요도를 높였으며 성악과 반주의 모방 기법, 그리고 반주부의 오케스트레이션의 효과 역시 이 가곡집의 특징이다. 이처럼 『페트라르카 소네트』는 리스트의 독창적인 작곡기법이 돋보이는 가곡으로, 후대 작곡가들의 가곡작품에 큰 영향을 끼친 작품이다. 이 연구를 통해 『페트라르카 소네트』를 연주하는 피아니스트들이 시와 음악 간의 연관성에 관해 더 깊이 이해하고 통찰함으로써 연주자의 해석력을 높이고,결과적으로 청중들에게 작품의 의미를 심도 있게 전달하는 데에 도움을 주고자 한다. | This dissertation is an analysis of the relationships between the poems and music of Franz Liszt’s first lied ‘Re sonetti di Petrarca S. 270’. It aims to enhance musicians’ understanding of the piece so that they may deliver a more expressive performance to the audience. Throughout history, Franz Liszt has been respected as an outstanding pianist. He is regarded as a representative composer of nineteenth-century romanticism, whose piano pieces showed a high degree of technique. Liszt made an innovative attempt to move away from the existing forms and functional harmonies that were crucial to classicism and composed a number of character pieces that expressed his own emotions and that included program music. He showed an interest in poetry and other art fields comparable to that of R. Schumann and also arranged the lied of R. Schumann and J. Brahms into piano and orchestral pieces. Liszt arranged approximately 370 pieces, of which 123 were arrangements for the piano. The piece discussed in this dissertation, ‘Re sonetti di Petrarca S. 270’, was also published as an arrangement for the piano. ‘Re sonetti di Petrarca S. 270’ is a song cycle that Liszt composed based on the lyrics from a sonnet written by Petrarca, which he read during his journey in Italy in 1838–1839. The piece combines features of the sonnet with Liszt’s composing techniques. For example, the composer expresses the last syllables of each line as phonetic values in order to distinguish the rhythm of the three poems in the song cycle. Such a feature is designed to combine Liszt’s musical expression with the meaning of the Italian lyrics in the sonnet. A piano solo is also added to every piece, which enhances the role of the accompaniment. Other characteristics of the piece include dividing recitativo and aria by borrowing from the form of opera, imitating techniques of both vocal music and accompaniment parts, and giving the orchestration effect of accompaniment. ‘Re sonetti di Petrarca S. 270’ is, thus, a lied that distinctively exhibits the composing techniques of Liszt and has had a great influence on subsequent pieces of vocal music.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000593963https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167882
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE