426 0

슈만의 <환상곡 다장조, Op. 17>에 관한 연구

Title
슈만의 <환상곡 다장조, Op. 17>에 관한 연구
Other Titles
A Study on R. Schumann's
Author
박혜진
Alternative Author(s)
Park, Hye Jin
Advisor(s)
허재원
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 낭만주의 작곡가인 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 대표적인 피아노 작품인 에 관한 연구이다. 19세기 낭만주의 시대의 예술은 바로크나 고전주의 시대에 비해 개인의 독창성과 내적 감정을 표현하는 것을 점점 중요하게 여기게 되었다. 슈만은 당시 음폭이 확장되고 음역대가 넓어져 기교를 자유롭게 표현할 수 있게 된 피아노의 특성을 살려 자신만의 예술세계를 만들었다. 그는 자신의 음악을 문학과 연결하여 직관적인 감정을 표현하고자 했으며, 이는 낭만주의 시대 예술의 본질에 부합했다. 베토벤의 기념비 건립을 위해 작곡된 슈만의 은 쉴레겔의 시의 일부분이 제1악장 서두에 사용된다. 제1악장은 자유로운 소나타 형식이며, 클라라 선율과 베토벤 가곡의 선율이 곡 전체에 인용된다. 제2악장은 자유로운 론도 형식이며 곡 전체에 음폭이 넓은 화음과 점음표 리듬을 사용하여 행진곡풍의 음악을 보여준다. 제3악장은 자유로운 소나타 형식으로 곡 전체에 아르페지오 음형을 사용하여 통일감을 준다. 전체적으로 이 작품은 불협화음과 증6화음 등을 사용하여 화음의 색채감을 보여주며 빈번한 전조, 속도의 잦은 변화, 피아니시모부터 포르티시시모까지의 폭넓은 다이내믹 사용 등 작품에 걸맞은 환상적인 면이 잘 드러난다. 본 논문에서는 의 분석 및 연주기법을 제안함으로써 이 곡을 연주하는 다른 연주자들에게 도움을 주고자 한다.|The music of the 19th century Romantic period focused on expressing individual originality and inner feelings. Robert Schumann(1810-1856) focused on the piano, which was then expanded in sound range and expanded range, allowing him to freely express his craft, and created his own artistic world by taking into account these musical instrument characteristics. He wanted to express his intuitive feelings by linking his music to literature, which matched the art of the Romantic era. , a piece of poetry by Friedrich von Schlegel(1772-1829), composed for the construction of a monument to Beethoven(1770-1827), was also used at the beginning of the first movement. In the first movement, Clara and Beethoven were quoted throughout the song in the form of a sonata. The second movement was written in the form of a rondo, but it was freely developed, with a new material in coda. The third movement was composed in the form of a free sonata, with the development part omitted and the first theme omitted from the reenactment part. This work shows the color of the chord by using dissonance and the sixth chord, and uses a variety of rhythms, including the rhythm of the dotted line and the use of the cross rhythm, and the change of the stripping using accents and attachments. The song also reveals the fantastic side of the work with frequent precursors, frequent changes in speed, sudden changes in dynamics, wide contrast from pp to ff, and the use of Cadenza-like instruments. As such, was written as an original composition technique, such as breaking away from the framework of classical sonatas and quoting the melodies of Clara and Beethoven's songs, and intentionally avoiding trumps to make the overall composition unstable and tense. This work is regarded as a representative piano piece of the Romantic Era that offers a good view of Schumann's music hall.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591793https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167878
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE