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dc.contributor.advisor이성욱-
dc.contributor.author장두학-
dc.date.accessioned2022-02-22T01:44:28Z-
dc.date.available2022-02-22T01:44:28Z-
dc.date.issued2022. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000588632en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167668-
dc.description.abstractThe business environment around the world is changing rapidly, and competition between countries and companies, both financial and non-monetary, is getting fiercer. In this environment, quality issues are being used as a new corporate strategy method, and quality management is spread throughout the company as a means of strengthening competitiveness and new quality reform through the active participation of all members, including the CEO, from a strategic point of view of the company. there is a trend The ERP system is a representative corporate re-engineering movement that maximizes productivity by integrating various management resources such as manpower and funds across all areas of the organization, such as sales, materials, production, human resources, and accounting, into one system. The ultimate goal of ERP is to create a synergy effect by managing the company's resources, such as human resources, funds, materials, and facilities, and through this, it can be said that it is to secure customer satisfaction. The purpose of this study was to identify the advantages of an ERP-based quality management system (ISO 9001), and to present a method for establishing an ERP-based quality management system by analyzing the factors necessary for the establishment of an ERP-based quality management system. The measures to enhance the effectiveness of the quality management system (ISO 9001:2015/KS A9001:2015) using the ERP system are as follows. 1) The conversion specification must be clearly understood. 2) You need to understand the current business process first, and then understand the improved business process through the ERP system. 3) The progress result of the improved work process is stored as a quality record in the ERP system module. 4) In order to apply the new quality management information system to the overall work, it is necessary to build the infrastructure within the organization and to continuously improve the process. The results of company D's ERP-based quality management system implementation by applying the ERP-based quality management system to the purchasing process are as follows. first. It is enterprise-wide information reuse. As a result of implementing the quality management system for the procurement process using the functions of the ERP system, the current purchasing business procedure was modified. Thus, when data is input in the design department, all departments of the company can reuse the information as needed at the same time. second. It is the increase of work efficiency using computer. By processing simple and repetitive tasks such as selection records of items to be purchased, status of registered companies, order details, order form preparation, transaction details table, and preparation by S/W supported by the ERP system, work efficiency was increased and the amount of records was reduced. third. It is a smooth exchange of information between remote locations. By using the Web version of the ERP system, it became possible to deliver accurate contents in the information exchange between remote locations. fourth. It is to enhance the reliability of information use. The ripple effect from using the system is that the job can be planned by referring to the expected arrival date and order details from other departments at the time of material order. . This study aims to understand the requirements of the ISO 9001:2015/KS A 9001:2015 revised standard and to apply the revised standard by introducing the ERP system for the first time in the organization, or to establish a quality management system with the changed standard for more effective and efficient quality management. It can be applied as a work guideline to build a system.|전세계적으로 기업의 환경은 급속히 변하고 있으며, 국가 및 기업 간, 금전적 및 비금전적 경쟁이 치열해지고 있다. 이러한 환경에서 품질문제가 새로운 기업전략 방법으로써 활용되고 있으며, 품질경영은 기업의 전략적 시점에서, 최고경영자를 중심으로 전 구성원이 적극적으로 참여하여 경쟁력 강화와 품질의 새로운 개혁의 수단으로 전사에 확산되고 있는 추세이다. ERP시스템이란 영업, 자재, 생산, 인사, 회계 등 조직의 모든 부문에 걸쳐 있는 인력, 자금 등 다양한 경영자원을 하나의 체계로 통합적으로 설계함으로써 생산성을 극대화하는 대표적인 기업 리엔지니어링 운동이다. 이러한 ERP의 최종목표는 기업의 자원인 인재, 자금, 자재, 설비를 총체적으로 관리하여 시너지효과를 생산하는 데 있으며, 이를 통하여 고객만족을 확보하는 데 있다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 ERP 기반의 품질경영시스템(ISO 9001)의 장점을 파악하고, ERP 기반의 품질경영시스템 구축에 필요한 요인을 분석하여 ERP 기반의 품질경영시스템 구축방안을 제시하는 데 목적이 있다. ERP 시스템을 이용한 품질경영시스템(ISO 9001:2015/KS A9001:2015)의 효과를 제고하기 위한 방안은 다음과 같다. 1) 전환 규격을 확실하게 이해하여야 한다. 2) 현재의 업무 프로세스를 먼저 파악한 후 ERP 시스템을 통한 개선된 업무 프로세스를 이해해야 한다. 3) 개선된 업무 프로세스의 진행 결과를 ERP 시스템 모듈에서 품질기록으로 보관한다. 4) 새로운 품질경영 정보 체계를 업무 전반에 적용하기 위한 조직 내 인프라 구축과 프로세스에 관한 지속적인 개선이 요구된다. ERP 기반의 품질경영시스템을 구매 프로세스에 적용한 D사의 ERP 기반 품질경영시스템 구축성과는 다음과 같다. 첫째. 전사적인 정보 재사용이다. ERP 시스템의 기능을 사용하여 조달 프로세스에 대한 품질경영시스템을 구현한 결과 현재의 매입 업무 절차가 수정되었다. 그리하여 설계부문에서 Data를 입력하면 회사의 전 부문이 동시에 필요에 따라 정보를 재사용할 수 있게 되었다. 둘째. 컴퓨터를 이용한 업무효율성 증대이다. 구입 대상 품 선정 기록, 등록업체 현황, 주문내역, 주문서 작성, 거래명세표, 작성과 같이 단순하고 반복적인 직무를 ERP 시스템에서 지원하는 S/W에서 처리함으로써 업무효율이 높아지고 기록의 량이 감소되었다. 셋째. 원격지간 원활한 정보교환이다. Web버전의 ERP시스템을 이용함으로써 원격지간 정보교환에 있어서 정확한 내용을 전달할 수 있게 되었다. 넷째. 정보이용의 신뢰성 제고이다. 시스템이용으로 인한 파급효과는 자재 주문 시점에서 입고예정일, 주문내역을 다른 부서에서 참조하여 직무를 계획할 수 있었으며 real time으로 정보가 교환되고 분석되므로 Raw Data의 신뢰성이 확보됨으로써 직무의 효과성이 높아진다. 본 연구는 ISO 9001:2015/KS A 9001:2015 개정 규격요구사항을 이해하고 조직에서 처음으로 ERP 시스템을 도입하여 개정규격을 적용하거나, 변경된 규격으로 품질경영시스템을 구축 시 보다 효과적이고 효율적인 품질경영시스템을 구축하는데 업무지침으로 응용할 수 있을 것이다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.titleERP기반의 품질경영시스템 구축사례에 관한연구-
dc.title.alternativeA Study on the Case of Establishment of an ERP-Based Quality Management System-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor장두학-
dc.contributor.alternativeauthorJang, Doo hak-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak융합산업대학원-
dc.sector.department경영학과-
dc.description.degreeMaster-


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