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중국 팬 이코노미 상황에서의 스타 이미지 위기 PR 및 팬 대응 전략에 관한 사례 분석

Title
중국 팬 이코노미 상황에서의 스타 이미지 위기 PR 및 팬 대응 전략에 관한 사례 분석
Other Titles
A case study on the PR and Fan’s Confrontation Strategies of Star Image Crisis in the China's Fan Economy
Author
구건예
Alternative Author(s)
Qiu Jianrui
Advisor(s)
박성복
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
팬 이코노미와 팬 지위의 변화로 인해 형성된 팬덤 문화가 중국 연예계에 미치는 영향은 갈수록 뚜렷해지고 있다. 팬 이코노미는 열정적 소비 특징、‘종교 의식 구조’ 특징、소비자 중독 특징을 가진다. 매체 급속적인 발전으로 인해 중국 팬 이코노미의 발전 과정은 전통 미디어 시대-소셜 미디어 시대 초기-소셜 미디어 시대를 나눈다. 미디어 시대 변화에 따라 스타에 대한 팬들의 감정적 심리가 달라 전통 미디어 시대의 소비형 팬들은 물질적이거나 비물질적인 소비를 주로 한다. 소셜 미디어 시대 초기의 팬들은 상호작용형의 팬들로 물질적·비물질적 소비뿐만 아니라 스타의 정신적·감정적 반응에 관심을 두었다. 소셜 미디어 시대의 팬들은 참여형의 팬들로 이들은 스타들의 정신적·감정적 반응보다는 참여감에 더 치중한다. 또는 2018년부터 중국 스타 위기 사건을 빈번하게 발생하고 있다. 스타라는 특수한 신분 때문에 관심도가 많아지고, 게다가 스타 자체의 '캐릭터 설정' 특성도 스타 위기 사태를 빈발시키는 주요 원인이다. 그리고 전파 환경의 복잡성이 정보 전파의 효율성을 높이기 때문에 스타 위기 사건이 더 쉽게 일으킬 수 있다. 스타 위기 상황에서 팬덤 자원을 어떻게 이용해 스타 이미지를 살릴 수 있는 것은 중요하다. 팬들은 거대한 인원수, 높은 응집력과 복종도, 또는 경제적 실력이 있기 때문에 스타 위기 발생할 때 팬들은 큰 작용이 있다. 언론의 측면에서 볼 때, 스타가 이미지 위기 사건이 발생할 경우 팬들은 스타 이미지의 구성요소로서 더 이상 방관자가 아니라 위기 사건 대응의 참여자와 타깃 캐릭터라는 이중적 정체성을 지닌다. 따라서 본 연구는 팬 이코노미의 발전 과정에서 팬덤의 발언권이 어떻게 변화하는지를 분석하는 것을 통해 스타의 위기상황에서 팬덤의 역할에 대해 알아봤다. 논문은 다섯 부분으로 구성되어 있다. 본 논문은 서론, 이론 연구, 연구문제와 연구방법, 분석결과 및 결론과 제안 등이 포함된다. 스타의 지지자이자 이미지의 일부인 팬들의 언행이 가져올 후폭풍은 종종 스타 이미지에 영향을 미치게 된다. 이는 이미지 위기 대응에 가장 치명적이다. 따라서 팬에 대한 관리는 스타 이미지 위기 대응에 상당히 필수적이다. 경제적 측면에서 팬들의 소비 비중은 스타의 상업적 가치를 높일 수 있지만 치명적인 폐해도 있다. 스타에 대한 팬들의 소비행위는 대부분 감정 소비로 비이성적인 상태이며, 이 감정이 약화되면 소비행위는 줄어들거나 사라지게 된다. 따라서 스타의 이미지 위기가 불거졌을 때 단순히 스타로서의 상업적 가치를 유지하는 것은 안 된다. 스타 측면에서 보면, 팬들의 수와 충성도, 스타와의 접점이 높을수록 스타의 시장경쟁력을 높일 수 있지만 팬들의 맹목적인 추종은 자신의 사업 성장에 어느 정도 부정적인 영향을 미칠 수 있다. 스타는 대중의 시야에서 항상 활약하는 공인으로서 자신의 도덕적 수양과 직업적 스킬을 향상시키고 올바른 인식과 가치관을 수립하여 정신적 호소력을 갖춘 스타가 되어야 한다. 본 연구는 인터넷 언론 위기 사건 중 스타를 위주로 한 개인의 위기 사건 대응에 대해 깊이 연구하고자 하며 팬 이코노미 위주의 업계 환경을 결합하여 스타 위기 대응의 기회와 규제를 분석하고 향후 스타 위기 대응 처리와 일상적인 이미지 운영에 새로운 발상을 제공할 수 있도록 하는 데 있어 현실적인 의의가 있다.|In daily life, crises can happen anytime and anywhere. As an Emergent event, a crisis will have a direct negative impact in a short period of time. Therefore, the crisis is defined by research scholars as "A situational state that is communicative, sudden, threatening, and disseminating".The image crisis refers to the damage to the organization or personal image caused by objective factors, and the image crisis will be affected by subjective feelings and social environment. As a special profession, celebrity is always exposed to the public eye, whether it is work or private life. Therefore, the probability of an image crisis event is higher than that of other professions. However, there is not much research on star crisis public relations from the perspective of fan economy in China. Most researches tend to explore the importance of public relations strategies from the perspective of the fan economy and the analysis of the effects of strategies at various stages. However, these researches did not delve into the influence of the fan economy on the public relations strategy of celebrity crisis, nor did it analyze the existing problems, and did not propose a specific response plan. So this research will use the social platform Sina Micro Blog to query, aggregate and categorize the celebrity crisis events that occurred in 2018-2020.In addition, relevant cases will be selected for in-depth analysis based on the topic of the event’s topical discussion heat and the influence of public opinion. This thesis is roughly carried out in the form of theoretical research and case study, and its composition is as follows. This research is divided into five parts. Starting from the definition of crisis and crisis communication, based on crisis public relations communication strategies, and learning from the research path of theory of image restoration strategies by William L. Benoit, it classifies and researches the image crisis events of Chinese celebrities. The first part is the introduction, which introduces related research concepts such as crisis and crisis communication, image crisis and theory of image restoration strategies theory. The second part is about research significance and research methods. This research uses a qualitative research method, based on William L. Benoit's theory of image restoration strategies theory, and conducts a case analysis. The third part is about the analysis of the type of star image crisis, this research collects 1619 star crisis events from 2018 to 2020 in Sina Micro Blog, based on Coombs's theory of crisis subject responsibility 84 relationship (Coombs, 2007), this research re-divides the star image crisis into the victim-type crisis, the accidental crisis based on the self-responsibility, the ethical crisis and the crime-type crisis. The fourth part is the analysis of the development and influence of China's fan economy, including the concept of fan economy, the characteristics of China's fan economy and the need for star crisis public relations research under the background of fan economy. The last part chooses Yang Mi() () 杨幂 肖战 ‘charity fraud’ event and Xiao Zhan ‘227' event for analysis, discusses the influence of fans on the image crisis from the theoretical level, the economic level and the individual level of stars, and puts forward the proposal for the star image crisis response.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591476https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167666
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GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION(사회계열) > Theses (Master)
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