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트랜스미디어 콘텐츠의 소비 경험, 만족과 충성도의 관계에 관한 인식 연구

Title
트랜스미디어 콘텐츠의 소비 경험, 만족과 충성도의 관계에 관한 인식 연구
Other Titles
The Relationship among Consumer Experience, Satisfaction and Brand Loyalty of Transmedia Contents
Author
왕정하
Advisor(s)
박조원
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대사회는 ICT의 급속한 발전과 코로나 팬데믹 이후에 새로운 경제 패러 다임이 시작되었다, 특히, 경험 경제시대가 시작되면서 소비자의 욕구와 소비 의 특성이 세분화 되면서 많이 달라졌다고 할 수 있다. 소비자의 참여 의식이 더욱 강해졌고 감각적, 감성적, 인지적, 행동적과 관계적 경험에 대한 추구가 이전 시대보다 강해졌다. 이에 맞춰 기업은 새로운 마케팅 전략을 세워야 하 며, 이와 동시에 점차 더 치열해진 경쟁 속에서 기업이 이익을 창출하는데 더 많은 어려움에 당면할 수 없는 경제로 진행되는 현실이다. 그렇기 때문에 기 업들은 수많은 브랜드 속에서 기업의 브랜드를 소비자에게 높은 인지도와 충 성도를 향상시켜야 경쟁 속에서 살아남을 수 있게 되었다. 브랜드 충성도가 기업에게 이윤을 줄 수 있는 이유는 고객이 선호하는 브랜드에 대하여 지속적 브랜드 충성도와 함께 고객이 기업의 직원처럼 새로운 고객을 끌어들이기 때 문이다. 왜냐하면, 브랜드 충성도가 높은 고객은 주변지인들에게 자신이 선호 하는 브랜드에 대하여 입소문을 내기 때문이다. 따라서 경험 경제시대에 소비 경험과 브랜드 충성도 간의 관계에 대해서 연구할 필요와 의미가 있다고 할 수 있겠다. 본 연구에서 소비자들의 트랜스미디어 콘텐츠 소비경험을 대상으로 하여 고 객의 소비경험이 브랜드 충성도에 대해 미치는 영향을 분석해 보았다. 그리고 브랜드 충성도를 매개 변수로 삼아 체계적 검증과 분석을 실행하였다. 또 트 랜스미디어 콘텐츠 소비 경험, 만족도, 브랜드 충성도에 관한 설문조사의 결과 를 SPSS와 AMOS를 통해 소비 경험의 데이터를 분석하여 연구의 신뢰성을 확보하였다. 소비경험, 만족도와 브랜드 충성도 항목에서 유의미한 데이터를 확인한 뒤 구조방정식으로 이들 간의 상호적 관계를 검증해 보았다. 본 연구의 결과를 통해서 세 가지 결과를 도출할 수 있었다. 첫째, 트랜스미 디어 콘텐츠 소비경험 중 감각적 경험, 인지적 경험, 행동적 경험과 관계적 경 험은 모두 브랜드 충성도에 대해 직접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소비 경험의 5가지 차원 중 만족도가 감각적 경험, 인지적 경험, 행동적 경험과 브랜드 충성도 간의 관계에서 나타난 매개효과가 유의미한 결과로 나 타났다. 셋째, 소비경험의 하위요인(감각적 경험, 감성적 경험, 인지적 경험, 행동적 경험, 관계적 경험)과 브랜드충성도 및 고객만족의 상관분석을 실시한 결과 모두 매우 높은 정의 상관이 있는 것으로 나타났다.|Huge changes were happening in the field of consumption owing to the booming of the experience economy. Nowadays, consumers put more emphasis on engagement and the consumer experience from five dimensions, perception, sense, thinking, behavior, and correlation, which pushes enterprises to adjust their marketing strategies. What’s worse, intensified competition narrows the revenue scale of business, and many corporations start to realize that only when brand loyalty is created and kept can they survive in the competition. The reason why brand loyalty can vitalize the business is that it activates customer lifetime value (LTV) and the word-of-mouth effect. In view of the significance of brand loyalty and requirements from the experience economy, it is of great value to study the relationship between consumer experience and brand loyalty. This research adopts the positivism paradigm and the deduction approach, focusing on the consumer experience on transmedia content, in order to study how consumer experience affects brand loyalty as an antecedent variable. And then a research model accounted for this effect is built, while customer satisfaction is introduced as an intermediate variable. To assess the model, a questionnaire survey is designed and conducted. After the survey data is collected and validated, exploratory and confirmatory factor analysis are conducted, and structural equation modeling is employed for the model assessment. Three conclusions can be drawn according to the analysis result. Within the consumer experience on transmedia content, firstly, emotion, thinking, behavior, and correlation experience have a direct influence on brand loyalty. Secondly, full mediation effects are found in paths from sensory experience to brand loyalty, thinking experience to brand loyalty, and behavioral experience to brand loyalty. Last but not the least, the analysis result shows that both consumer experience dimensions have significant correlations with customer satisfaction and brand loyalty.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592264https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167664
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GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION(사회계열) > Theses (Master)
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