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중국인의 인터넷을 통한 클래식음악 청취 동기와 만족도의 관계에 관한 연구

Title
중국인의 인터넷을 통한 클래식음악 청취 동기와 만족도의 관계에 관한 연구
Other Titles
A study on the relationship between the motivation and satisfaction of listening to classical music through the Internet of Chinese people
Author
장신량
Alternative Author(s)
ZHANG XINLANG
Advisor(s)
박조원
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
전통적인 미디어 환경에서는 서양의 전통 음악인 클래식 음악은 중국에서의 발전에서 많은 어려움을 겪었다. 따라서 오랫동안 중국에서는 클래식 음악이 외면되거나 점차 버려지고, 대체되고 있는 현실이다. 현대사회는 4차 산업혁명, ICT의 발전으로 전통적인 미디어 환경에서 벗어나 다양한 매체를 통해서 클래식 음악이 현대인에게 보다 쉽게 접근할 수 있는 기회가 생겼다. 따라서 현대인들이 클래식 음악을 기꺼이 수용할 수 있는 방식으로 보급되어야 할 필요성이 대두된다. 최근 몇 년 동안 인터넷이 대중화되면서 인터넷은 사람의 오락, 학습, 일상 교류 등 다양한 활동에 영향을 미쳐 필수 불가결한 요소가 되었다. 또한 Web 2.0의 보편화는 인터넷을 바탕으로 다양한 플랫폼에서 사람들이 언제 어디서나 클래식 음악을 다양한 형태로 쉽게 청취할 수 있게 하며, 청취자들의 만족도를 높였으며, 클래식 음악을 듣는 사람이 갈수록 많아졌다. 인터넷 시대를 살아가고 있는 오늘날, 기술의 발전에 힘입어 중국에서 클래식 음악의 발전이 활성화되고 있는 추세이다. 현재까지 인터넷을 통해 클래식 음악의 청취자들을 대상으로 청취 동기 연구에 대한 한 학계의 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 이용과 충족 이론을 바탕으로 중국인이 인터넷을 통해 클래식 음악 지식을 얻는 정보 동기, 기 전환과 같은 오락 동기, 다른 사람과 관계를 맺기 위하는 사회교류 동기 등의 다양한 청취 동기가 그들 간의 몰입과 공감에 미치는 영향을 알아보는 한편 청취 동기와 몰입과 공감이 클래식 음악 청취의 만족도에 어떻게 영향을 미치는지 실증적으로 분석하였다. 이를 위해 인터넷을 통해 클래식 음악의 청취 경험이 있는 333명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구결과는 청취자의 정보 동기, 오락 동기, 사회교류 동기는 몰입에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보 동기를 제외한 오락 동기와 사회교류 동기, 또한 몰입은 공감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인터넷을 통해 클래식 음악 청취자의 몰입이나 공감은 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 청취동기와 만족도의 사이에 몰입과 공감의 매개효과가 있을 것으로 나타났다. 마지막으로 도출된 연구결과를 통해 향후 중국에서 클래식음악의 장기적인 발전 방안을 제안해 보고자 한다. 이러한 연구결과를 바탕으로 중국의 클래식 음악 청취자의 청취 동기와 만족도를 규명하고 중국 클래식음악의 장기적인 발전을 위하여 다음과 같은 시사점을 제시한다. 첫째, 향후 중국 음악의 플랫폼은 청취자의 유형을 세분화하여 더욱 다양한 기능으로 만족도를 높여야 한다. 둘째, 현대 인터넷 기술과 결합한 다양한 매체를 통해서 클래식 음악 콘텐츠의 전파에 있어 일부 수정하는 것이 필요하다고 할 수 있겠다.|In the traditional media environment, it's difficult for Western classical music spreading in China. Therefore, classical music has been gradually abandoned or replaced by facing a variety of difficulties during a long time. The classical music need a new way to become popular which appeal to modern people. In recent years, as the high development of internet, it brings huge influences on the entertainment, communication and learning of modern people. Internet has become an integral part of people’s lives. Moreover, with the advent of the age of Web 2.0, now people can enjoy classical music on various platforms whenever they want, it has led to a higher degree of audience satisfaction and an increasing number of classical music listeners. In the internet era, as the technology is developing so fast, classical music is heading towards extraordinary growth in China. So far, academic studies have rarely explored the motives of classical music listeners through online sources. Therefore, based on the uses and gratifications theory, this paper examines how flow and empathy are influenced by different motives of online classical music listeners, including the motive for obtaining knowledge (the information motive), the motive for changing moods (the entertainment motive), and the motive for connecting with others (the social motive). It also empirically analyzes how the motives of classical music listeners affect their satisfaction through flow and empathy. A questionnaire survey was performed on 333 respondents with prior experience in listening to classical music. According to the research findings, the information motive, entertainment motive and social motive of listeners have a significant positive influence on flow and empathy; the entertainment motive, social motive, and flow have a positive influence on empathy; the flow and empathy of classical music listeners through online platforms have a positive influence on their satisfaction; flow and empathy play an intermediary role between the motives and satisfaction of listeners. In light of final research results, suggestions are proposed to promote the long-term development of classical music in China. The research findings have clarified the relationship between the motives and satisfaction of Chinese classical music listeners, after which the following suggestions are presented to promote the long-term development of classical music in China. First, in the future, music platforms in China should further divide their audience into different types and offer more diverse functions accordingly. Second, the contents of classical music should be adjusted based on the communication techniques of modern media.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592153https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167663
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GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION(사회계열) > Theses (Master)
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