511 0

인지행동집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감에 미치는 효과에 관한 연구

Title
인지행동집단미술치료가 초등학교 저학년 아동의 자기효능감에 미치는 효과에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Effect of Cognitive Behavioral Group Art Therapy on Self-Effectiveness in Lower Grade Elementary School Children
Author
이유진
Alternative Author(s)
Lee yujin
Advisor(s)
김미남, 석미진
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문 요지 본 연구의 목적은 인지행동집단미술치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자기효능감에 미치는 효과에 대해 알아보는 데 있으며, 초등학교 저학년 아동의 자기효능감을 향상시킴으로써 자신에 대한 믿음과 긍정적 자아를 통해 학교뿐만 아니라 일상생활에서 겪는 다양한 일에 잘 해결할 수 있도록 도움이 되고자 한다. 이를 위하여 인천에 위치한 H초등학교 2학년 중 한 학급을 대상으로 자기효능감 검사지를 실시하여 점수가 낮은 3명을 대상으로 집단을 구성하여 2021년 5월 31일부터 2021년 8월 12일까지 주 2회 90분씩, 사전 ‧ 사후Ⅰ ‧ 사후Ⅱ 검사를 제외하고 총 16회기의 인지행동 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 연구 결과의 도출을 위해 자기효능감 척도 검사와 PPAT 그림 검사를 사전 ‧ 사후Ⅰ ‧ 사후Ⅱ에 실행하여 비교 분석하였으며, 집단원의 회기별 관찰 일지와 사전 ‧ 사후Ⅰ ‧ 사후Ⅱ 담임 교사의 인터뷰, 주양육자의 인터뷰를 바탕으로 자기효능감에 대한 언어적 ‧ 비언어적 변화를 분석하였다. 위와 같은 절차를 통하여 진행한 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 저학년 아동의 자기효능감을 향상시키기 위한 인지행동 집단미술치료 프로그램의 설계를 위해 자기효능감 구성요인과 연구대상의 공통특성을 자기효능감의 구성요인으로 파악하여 치료요인을 도출하였다. 이를 바탕으로 관계형성, 사고탐색, 사고전환, 행동활성화의 4단계로 나누어 구성하여 연구대상자들의 자기효능감 향상에 긍정적인 변화를 가져왔다. 둘째, 인지행동집단미술치료는 초등학교 저학년 아동의 자기효능감에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 사용한 자기효능감 척도 검사 결과 집단원은 사전 점수에 비해 사후 점수가 긍정적인 방향으로 변화되었다. 또한 프로그램 종료 후 60일이 지난 사후Ⅱ의 검사 결과가 평균적으로 더 효과가 향상된 것으로 나타났다. 셋째, 인지행동집단미술치료 프로그램에 참여한 초등학교 저학년 아동은 단계별로 자기효능감에 긍정적인 효과가 나타났다. 연구대상의 프로그램 단계별 분석을 살펴보면, 단계별 치료 목표에 따라 자기효능감 구성요인의 변화가 긍정적으로 변화된 것을 알 수 있으며 프로그램 종료 60일 후에 실시한 사후Ⅱ검사에서 프로그램 종료 직후에 실시한 사후Ⅰ검사보다 평균적으로 더 긍정적으로 나타난 것을 통해 향상된 자기효능감이 잘 유지되고 있는 것을 알 수 있었다. 이상의 본 연구 결과를 통하여 인지행동집단미술치료 프로그램이 초등학교 저학년 아동의 자기효능감에 긍정적인 효과를 미친다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서 설계한 인지행동집단미술치료 프로그램이 실제 학교에서 활용되고 도움 되어 초등학교 저학년 아동의 자기효능감 향상과 관련된 보다 심층적이고 전문적인 연구가 이루어지기를 기대해 본다. |ABSTRACT A Study on the Effect of Cognitive Behavioral Group Art Therapy on Self-Effectiveness in Lower Grade Elementary School Children Lee, Yu Jin Dept. of Art Therapy, Education and Counseling The Graduate School of Counseling Psychology Hanyang University The purpose of this study is to find out the effect of cognitive behavioral group art therapy programs on the self-efficacy of children in lower grades of elementary school, and to help them solve various things they experience not only in school but also in their daily lives through self-efficacy. To this end, a self-efficacy test was conducted for one of the second graders of H Elementary School located in Incheon, and a group was organized for three low-scoring students, and a total of 16 cognitive behavioral group art therapy programs were conducted twice a week from May 31, 2021 to August 12, 2021, excluding pre- and post- I. ‧ post- II tests. In order to derive the research results, the self-efficacy scale test and PPAT picture test were conducted in pre-, post-I, and post-II to compare and analyze the verbal and non-verbal changes in self-efficacy based on the group members' observation diaries, pre-, post-I, and II homeroom teachers' interviews. The results of the study conducted through the above procedure are summarized as follows. First, in order to design a cognitive behavior group art therapy program to improve self-efficacy of lower grade elementary school children, treatment factors were derived by identifying self-efficacy components and common characteristics of research subjects as components. Based on this, it was divided into four stages: relationship formation, thinking exploration, thinking change, and behavior activation, bringing positive changes to the improvement of the self-efficacy of the study subjects. Second, it was found that cognitive behavioral group art therapy has a positive effect on self-efficacy of children in lower grades of elementary school. As a result of the self-efficacy scale test used in this study, the group members' post-score changed in a positive direction compared to the pre-score. In addition, the results of the post-II test, 60 days after the end of the program, showed that the effect was improved on average. Third, children in the lower grades of elementary school who participated in the cognitive behavior group art therapy program showed a positive effect on self-efficacy step by step. Looking at the analysis of the program stage of the study subject, It can be seen that the change in the components of self-efficacy has changed positively according to the step-by-step treatment goal, and the improved self-efficacy has been well maintained on average from the post-II test conducted 60 days after the end of the program. Through the results of this study above, it can be said that the cognitive behavioral group art therapy program has a positive effect on the self-efficacy of children in lower grades of elementary school. Therefore, it is expected that the cognitive behavioral group art therapy program designed in this study will be used and helpful in actual schools to conduct more in-depth and professional studies related to the improvement of self-efficacy of children in lower grades of elementary school.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592541https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167651
Appears in Collections:
ETC[S] > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE