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지식산업센터의 지원시설 유형별 가격 결정 요인 분석 -광교신도시를 중심으로-

Title
지식산업센터의 지원시설 유형별 가격 결정 요인 분석 -광교신도시를 중심으로-
Other Titles
A Study on the Analysis of Price Determining Factors by Type of Support Facility of Knowledge Industry Center - Focused on Gwanggyo New Town -
Author
심연석
Alternative Author(s)
Shim, Yeon Seok
Advisor(s)
이명훈
Issue Date
2022. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 지식산업센터의 가격결정에 대한 기존 연구에서 설계 특화 및 지원시설의 특화 구성이 해당 지식산업센터의 가격 결정에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구가 미흡하므로 최근 각광받고 있는 광교신도시 내의 지식산업센터를 분석함으로서 투자 및 공급을 계획하고 있는 투자자 또는 공급자 모두에게 정확한 의사결정 판단지표를 제공하고자 함을 목적으로 한다. 분석 변수는 종속변수로 단위면적 당 분양가를 설정하였고, 독립변수로써 설계특성은 발코니 유무, 발코니 접합면수, 테라스 접합면수를 설정하였고, 구성특성은 지원시설 여부를 설정하였고, 입지 특성은 지하철역과의 거리, 서울도심과의 거리, 접면도로의 폭을 설정하였고, 그리고 물리적 특성은 입 지층, 호별 전용면적을 설정하였다. 이때 분석모형은 헤도닉 가격모형으로 하였다. 헤도닉 가격모형으로 분석한 결과, 설계특성인 발코니는 분양가격에 정(+) 의 방향에서 유의미하고 따라서 발코니는 수요자가 선호하는 설계특성임을 알 수 있었고, 테라스는 있는 경우에는 접합면수가 많으면 분양가격이 높았 다. 따라서 테라스는 수요자가 선호하는 설계특성임을 알 수 있었다. 지하철 역과의 거리는 선행연구와 마찬가지로 가까울수록 분양가격이 높았고, 호실 의 입지한 층은 높을수록, 그리고 대상 호실의 면적이 작을수록 분양가격이 높았음을 알 수 있었다. 이는 이전의 단순한 일만하는 박스형 설계를 벗어 나, 앞으로는 입주해서 생활하는 종업원들을 위한 ‘행복한 일터’ 라는 공간 으로서의 의미를 부여할 수 있는 설계로 공급할 필요가 있다는 것이다. 최 근 근로자의 근무 환경 개선이 사회적 이슈로 대두되고 있는 바, 공장 또는 사무실 용도의 건물이라 할지라도, 개별 호실에서 외부와 통할 수 있는 개 별적인 공간을 계획하여, 근무자에 대한 보다 나은 환경을 제공하고자 하는 부분에서도 중요한 의미를 가진다고 볼 수 있다.|In this study, the existing research on the price determination of the Knowledge Industry Center is insufficient to study how the building design and support facilities affect the price determination of the relevant Knowledge Industry Center. Therefore, the aim is to provide accurate decision-making indicators to both suppliers and investors planning supply and investment by analyzing the Knowledge Industry Center in Gwanggyo New Town, which has recently been in the spotlight. The analysis variable sets the sale price per unit area as a dependent variable. Building design factors such as balcony and terrace were set as independent variables. As for the constituent factor, whether or not a support facility was set. The location factors were the distance from the subway station, the width of the road, and the distance from downtown Seoul. And the physical factors were the number of floors in the room and the exclusive area of the room. At this time, the analysis model was a hedonic price model. As a result of analyzing with the hedonic price model, it was found that the balcony and the terrace was a design factor preferred by the consumer. As in previous studies, the closer the distance to the subway station, the higher the sale price, the higher the number of floors in the room, and the smaller the area of the target room, the higher the sale price. This means that it is necessary to go beyond the previous simple box-type design and supply it as a design that can give meaning as a "happy workplace" for employees living in the future. Recently, the improvement of workers' working environment has emerged as a social issue, and even if it is a factory or office building, it has an important meaning in providing a better environment for workers by planning individual spaces that can communicate with the outside.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000592965https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167633
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GRADUATE SCHOOL OF REAL ESTATE CONVERGENCE[S](부동산융합대학원) > URBAN & REAL ESTATE DEVELOPMENT(도시·부동산개발학과) > Theses (Master)
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