405 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor구자훈-
dc.contributor.author이소희-
dc.date.accessioned2022-02-22T01:41:18Z-
dc.date.available2022-02-22T01:41:18Z-
dc.date.issued2022. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000591982en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167599-
dc.description.abstract청년실업이 증가하는 가운데, 창업은 취업에 대한 대안으로 강조되어 효과적인 고용창출수단으로 조망되어지고 있다. 메이커스페이스는 그 중 제조창업의 분야에서 4차 산업시대의 혁신 아이콘으로 고려되며, 특히 창업 증진과의 연계성을 인정받아 정책적으로도 강조되어지는 공간이다. 본 연구는 메이커스페이스에서의 이용경험이 이용자의 창업 역량과 창업을 하려는 의도에 미치는 영향을 실질적으로 분석해보고자 하였다. 본 연구는 크게 세 가지 부분으로 구성된다. 첫째, 문헌고찰과 실무자 인터뷰를 통해 창업역량과 창업의도, 그리고 메이커스페이스와 관련된 개념들을 정립하였다. 이와 함께 기존의 선행 연구들을 고찰하여 연구의 차별성을 기술하였다. 둘째, 문헌조사 및 현장 실무자 인터뷰를 통해 설문지를 설계한 후, 연구 대상지인 용산 디지털대장간에서 대면 및 비대면 설문조사를 실시하여 메이커스페이스의 장비 및 프로그램별 중요도 및 이용자의 특성을 설문하였다. 셋째, 설문조사를 통해 구축된 데이터를 순서형 로짓모형을 통해 메이커스페이스 이용경험 및 중요도 인식이 창업역량 및 창업의도에 미치는 영향요인을 분석하였다. 분석 결과, 장비는 이용자의 목적에 따라 창업역량 및 의도와 다양한 영향관계를 가졌고, 프로그램에서는 의무교육이 아닌 자의로 수강하는 교육을 중요하다고 생각했을 때, 창업역량과 창업의도가 크게 증가하였다. 그리고 창업에 직접적으로 도움을 받으러 오는 이용자보다 개인적인 메이커 취미활동을 하러 온 이용자의 창업역량 및 창업의도가 더 높게 측정되었는데. 같은 맥락으로 창업과 직접적으로 관련된 크라우드펀딩 관련 교육은 창업역량 및 창업의도와 유의한 영향관계를 가지지 않았다. 본 연구는 메이커스페이스가 향후 시설 이용자의 창업역량과 창업의도를 증가시키기 위해 이용자에게 제공하는 장비 및 서비스의 새로운 방향 수립이 필요하다는 시사점을 제공하였다.| Increasing youth unemployment these days, Start-up is emphasized as an alternative to employment and is viewed as an effective means of job creation. Makerspace is considered as an innovation icon in the 4th industrial revolution in the field of manufacturing startups, and the government are also paying attention to this place, especially in recognition of its linkage with the promotion of startups. This study was intended to analyze practically the effect of user experience in makerspace on users' entrepreneurial ability and intention to start a business. This study mainly consists of three parts. First, the concepts related to entrepreneurship competency, entrepreneurial intention, and makerspace were established through literature review and interviews with real staffs. Then, the differentiation of the study was described, by reviewing the previous studies. Second, after designing a questionnaire through literature research and on-site practitioner interviews, face-to-face and non-face-to-face surveys were conducted at the Yongsan Digital Blacksmithshop, which is the research site, to inquire about the importance of each equipment and program of the makerspace and the characteristics of users. Third, through the survey, the data were analyzed with an ordinal logit model to analyze the factors that influence the makerspace use experience and importance recognition on entrepreneurship competency and entrepreneurial intention. As a result of the analysis, the equipment had various influences on the entrepreneurial ability and intention based on the purpose of the user. In the program, when self-education was considered important, entrepreneurial ability and entrepreneurial intention increased significantly. In addition, the entrepreneurship competency and entrepreneurial intention of users who came for personal maker hobbies were measured much higher than users who came directly to help with starting a business. In the same vein, education related to crowd-funding, which is directly related to entrepreneurship, did not have a significant influence on entrepreneurship competency and entrepreneurial intention. This study suggests the necessary to establish a new direction for equipment and services that makerspaces provide to users in order to increase their entrepreneurial capabilities and entrepreneurial intentions in the future.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title메이커스페이스 이용경험이 개인의 창업역량 및 창업의도에 미치는 영향요인분석-
dc.title.alternativeThe Influence of Individual Entrepreneurial Ability and Intention based on Usage of Makerspace : focusing on Yongsan Digital Blacksmithshop-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이소희-
dc.contributor.alternativeauthorLee, So Hee-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak도시대학원-
dc.sector.department도시·지역개발경영학과-
dc.description.degreeMaster-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE