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관광콘텐츠 특성을 이용한 유튜브 이용자 시장세분화 연구

Title
관광콘텐츠 특성을 이용한 유튜브 이용자 시장세분화 연구
Other Titles
A study on the market segmentation of YouTube users using the characteristics of tourism
Author
김남조
Keywords
유튜브; 관광콘텐츠 특성; 시장세분화; 스마트관광; 관광정보; YouTube; Characteristics of tourism content; Market segmentation; Smart tourism; Tourism information
Issue Date
2020-06
Publisher
한국관광연구학회
Citation
관광연구저널, v. 34, no. 6, page. 43-56
Abstract
유튜브는 최근 가장 빠르게 성장하는 동영상 플랫폼으로 이용이 급증하고 있다. 유튜브 관광콘텐츠는 이용자가 직접 제작가능하다는 장점으로 인해 이용자들의 의사결정에 영향을 미치고 있다. 그럼에도 관광학 분야에서 유튜브와 관련한 연구는 미비한 실정이다. 특히, 본 연구에서 사용한 시장세분화의 경우 시장을 세분화하여 타겟별 마케팅을 수행하는데 잘 알려져 있지만, 유튜브를 대상으로 시장세분화를 한 연구는 미비하다. 유튜브는 이용자 제작 콘텐츠라는 점에서 다양한 특성이 반영될 수 있으므로 하나의 시장으로 일관화하여 접근하는 것에는 한계가 있을 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 유튜브 이용자 시장을 세분화하여 세분 집단 간 어떠한 차이가 있는지를 분석하는 것이다. 이를 위하여 설문조사는 최근 6개월 내 유튜브 관광콘텐츠를 이용해 본 경험이 있는 내국인을 대상으로 진행되었으며, 분석은 341부의 유효 표본으로 실시되었다. 분석결과, 유튜브 이용자 시장은 총 3개로 세분화되었으며, ‘오락 및 정보 추구형’, ‘정보 및 평가 추구형’, ‘오락 및 다양함 추구형’으로 분류되었다. 이 3개 시장은 인구통계학적 특성과 유튜브 이용행태에 따라 분석하였을 때 집단 간 차이가 나타났다. 이러한 연구 결과는 개인의 니즈를 반영한 콘텐츠 제작이 가능하다는 점에서 유튜브 플랫폼 시장의 질적 성장에 기여할 수 있으며 유튜브 이용자 시장의 마케팅 전략수립에 기초자료로 이용될 수 있으리라 판단된다. 유튜브 관련 선행연구가 행동 관련 변수에 초점을 맞추었다면, 본 연구는 유튜브의 관광콘텐츠 특성을 세분화하여 연구를 진행하였다는 점에서 향후 연구의 기초자료로 이용될 수 있으리라 사료된다. YouTube is rapidly increasing in use rates. Tourism content on YouTube that is created by users has a positive impact on potential tourists’ choices, but it has been understudied, in particular regarding target marketing. The generalization of the market is likely to limit target marketing as content that is produced by creators is reflected in a variety of properties. The purpose of this study is to analyze different groups of YouTube users and disaggregate these groups. To this end, a survey of Koreans who had used the tourism content of YouTube videos within the previous six months was conducted, and 341 valid responses were analyzed. The YouTube user market was subdivided into three categories: entertainment and information-seeking, information and evaluation-seeking, and entertainment and diversity-seeking. These three markets reflected the differences in demographic traits and user behaviors on YouTube. These findings can contribute to the qualitative growth of the YouTube platform market, given that content production is likely to reflect individual needs. This study would be helpful for the tourism industry, which would need the subdividing characteristics of YouTube tourism content that are only focused on variable behavior. This study could also contribute to fundamental data, which distinguishes it from tourism content-specific traits.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09371720&language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/167158
ISSN
1738-3005
DOI
10.21298/IJTHR.2020.6.34.6.43
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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