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SNS 공공캠페인 참여의도 향상을 위한 연구: 시민참여 중심의 온라인 액티비즘을 중심으로

Title
SNS 공공캠페인 참여의도 향상을 위한 연구: 시민참여 중심의 온라인 액티비즘을 중심으로
Other Titles
Research to improve participation in social media public campaigns: Focusing on online activism centered on citizen participation
Author
이형석
Keywords
SNS 공공 캠페인; 온라인 액티비즘; 공공정책PR; SNS 커뮤니케이션; 의제설정; SNS public campaign; Online activism; Public policy PR; SNS communication; Agenda setting
Issue Date
2021-02
Publisher
단국대학교 융합사회연구소
Citation
융합사회와 공공정책, v. 14, No. 4, Page. 90-119
Abstract
SNS(Social Network Service; SNS)는 소통, 참여를 중심으로 다양한 사회적 정보를 얻고 사회여론을 형성하고 강화하는 커뮤니케이션 채널로 활용되고 있다. 시민들은 SNS에서 다양한 정보를 공유하며 사회·정치적 사안에 대해 관심을 갖고 공공문제에 대한 참여를 이끌어내며 시민사회운동의 진화된 양상을 보이고 있다. 최근 코로나19 펜데믹으로 인해 시작된 ‘착한 마스크 캠페인’과 ‘플라워버킷 챌린지’ 등은 시민으로부터 발현된 자발적인 캠페인이자 온라인 액티비즘을 보여주는 사례이다. 이에 따라 본 연구에서는 SNS 캠페인에 참여했거나 게시물을 공유하는 등의 행위를 온라인 액티비즘의 한 양상으로 정의하고, 공리적 캠페인 참여의도에 미치는 영향을 고찰하였다. 주요 분석결과로는 SNS 캠페인 참여경험과 게시경험은 캠페인 참여의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 개인의 태도와 윤리적 의무감이 높을수록 SNS 공공 캠페인 참여의도는 강한 정(+)의 영향을 나타냈지만 주관적 규범, 지각된 행동통제 변인과 도덕적 정체성은 참여의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이를 통해 SNS 기반의 공공 캠페인이 추후 정책 형성 과정에서 공공의제 채택과 시민의 참여 촉진 커뮤니케이션의 한 방법으로서 온라인 액티비즘을 실현할 수 있는 가능성을 제시하는 데에 의의가 있을 것으로 기대한다. SNS is being used as a communication channel to obtain a variety of social information, form and reinforce social opinion, focusing on communication and participation. The'Good Mask Campaign' and'Flower Bucket Challenge', which were recently launched due to the Corona 19 pendemic, are voluntary campaigns that emerged from citizens and examples of online activism. Accordingly, in this study, the behavior of participating in SNS campaigns was defined as an aspect of online activism, and its effect on the intention to participate in the utilitarian campaign was examined. As a result of major analysis, it was found that SNS campaign participation experience and posting experience had a positive effect on campaign participation intention. However, it was found that subjective norms, perceived behavioral control variables and moral identity did not affect the intention to participate. Through this, social media-based public campaigns will be meaningful in presenting the possibility of realizing online activism as a method of communication that promotes public agenda adoption and citizen participation in the future policy formation process.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3864717https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166945
ISSN
1976-7331
DOI
10.37582/CSPP.2021.14.4.90
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학부) > Articles
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