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사회화 자원 이론을 바탕으로 관계기반 사회화 자원 프로세스 모델 검증 - 항공사 공항여객서비스 조직원들의 역할 적응을 중심으로 -

Title
사회화 자원 이론을 바탕으로 관계기반 사회화 자원 프로세스 모델 검증 - 항공사 공항여객서비스 조직원들의 역할 적응을 중심으로 -
Other Titles
Analysis of Relationship-based Socialization Resources Process Model based on Socialization Resources Theory: Role Adjustment of Airport Ground Staff in Airlines
Author
조민호
Keywords
사회화 자원 이론; 관계기반 사회화 자원; 멘토링; 적극성; 단계별 적응; 역할외 수행; 조직 사회화; Socialization resource theory; Relationship-based socialization resource; Mentoring; Proactivity; Step-by-step adjustment; Extra-role performance
Issue Date
2020-05
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 44, no. 3, page. 181-206
Abstract
본 연구에서는 사회화 자원이론을 국내에 소개하고, 국내 실정에 맞게 활용하여 연구하고자 하였다. 이에 국내 조직 사회화에서 가장 문제가 되고 있는 신규입사자들의 관계 적응 어려움 현상에 중점을 두었다. 따라서 관계 기반 사회화 자원 프로세스 모델을 구축하여, 관계 기반 사회화 자원들(조직이 제공하는 사회화 자원 멘토링, 개인이 제공하는 사회화 자원 적극성)이 신규입사자들의 단계별 적응에 미치는 영향을 검증하였다. 나아가 조직에 긍정적인 태도가 형성되면, 조직에서 요구하지 않는 역할외 수행도 할 수 있음을 검증하였다. 본 연구는 멘토링을 시행중인 대형항공사 3곳의 입사 2년 미만의 공항여객서비스 조직원들을 대상으로 조사하였고, 구조방정식 모델링을 통해 분석하였다. 분석결과 조직에서 제공하는 멘토링과 개인이 제공하는 적극성은 단계별 역할 적응에 부분적으로 또는 모두 정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 다음으로 조직에 긍정적인 태도가 형성되면 역할외 수행을 하는 것으로 분석되었다. 본 연구는 국내에 사회화 자원이론을 소개하고, 활용하여 실증한 초석연구로서 학문적 시사점을 가진다. 또한 조직 사회화 과정 속에서 이루어지는 초기 적응 문제를 해결함 있어 활용할 수 있어 실무적 시사점 가진다. The purpose of this study is to introduce socialization resource theory in Korea and to apply it to domestic situation. In this regard, this study focused on the phenomenon of difficulty in relationship adjustment of newcomers, which are the most problematic in domestic organizational socialization. Therefore, the relationship-based socialization resource process model was established to verify the effect of relationship-based socialization resources(organization-provided socialization resource mentoring and individual-provided socialization resource proactivity) on the step-by-step adjustment of newcomers. In addition, if a positive attitude is formed in the organization, it has been verified that they can perform extra-role not required by the organization. Surveys were administered to airport ground staff members of three full service carriers under mentoring for less than two years. Data were analyzed using structural equation modeling. The results show that mentoring provided by the organization and proactivity of the individuals have positive effects in part, or all of the role adjustments at each stage. Next, when a positive attitude was formed in the organization, analysis has shown that they performed an extra role. This study has implication for academics as a cornerstone research that introduces and utilizes socialization resource theory in Korea. Also, it has practical implication because it can be used to solve a problem of initial adjustment in the process of organizational socialization.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3769469https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166692
ISSN
1226-0533; 2713-6388
DOI
10.17086/JTS.2020.44.3.181.206
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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