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dc.contributor.author우형진-
dc.date.accessioned2021-11-30T02:41:33Z-
dc.date.available2021-11-30T02:41:33Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.citation한국콘텐츠학회 논문지, v. 21, No. 5, Page. 36-46en_US
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.issn2508-6723-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002721497-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166650-
dc.description.abstract본 연구는 한국과 미국의 미디어 기업들이 수행하는 CSR 활동 목표, 대상, 추진방법, 그리고 CSR 활동 전략을 비교함으로써 양국 미디어 기업의 사회적 책임 활동의 특성을 파악하려는 목적을 가지고 있다. 구체적으로 한국과 미국의 지상파 방송사, 통신기업, 인터넷 기업의 CSR 활동 사례를 비교하였다. 연구결과, 한국 미디어 기업의 경우, CSR 목표와 대상이 사회적 약자에 대한 지원, 자사의 기술 및 경험을 통한 사회문제 해결, 자사 비즈니스 연결을 통한 관련 시장 확장에 주안점을 두고 공익캠페인과 지역사회봉사 방식을 선호하는 것으로 나타났다. 반면에, 미국 미디어 기업은 내부 이해관계자, 즉 자사 종업원에 대한 복지 향상, ESG 인식 전환, 교육, 조직문화 등에 초점을 맞추며, 사회책임경영실천을 주요 추진방법으로 사용하였다. CSR 활동 전략은 국가 간 차이보다 매체 간 차이에서 더 극명하게 나타났다. 특히, 양국의 통신기업들이 CSR 활동 전략을 체계적으로 수행하는 것으로 나타났다. The purpose of this study is to have insights comparing Korea with US media companies on investigating their CSR goals, targets, methods, and strategies. Specifically, this study finds out the characteristics of CSR cases on broadcasting companies, telecom enterprises, and internet businesses on both countries. The results indicate that the US media companies focus more on inner stakeholders like employees as stimulating employees' welfare, ESG recognition, education, and culture via socially responsible business practices whereas the Korean media companies prefer to supporting have-nots, solving social issues, and market expansion through cause promotions and community volunteering. On CSR activity strategies, there is no difference between countries but some gaps between ones. Of companies, telecom enterprises, regardless of nations, are the best on strategical approaches of CSR activity.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국콘텐츠학회en_US
dc.subject기업의 사회적 책임en_US
dc.subject미디어 기업en_US
dc.subjectISO 26000 Corporate Social Responsibilityen_US
dc.subjectMedia Companyen_US
dc.subjectISO 26000en_US
dc.title한국과 미국의 미디어 기업 CSR 활동 비교 사례 연구en_US
dc.title.alternativeA Comparative Case Study on the CSR Activities between Korean and US Media Companiesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no5-
dc.relation.volume21-
dc.identifier.doi10.5392/JKCA.2021.21.05.036-
dc.relation.page36-46-
dc.relation.journal한국콘텐츠학회 논문지-
dc.contributor.googleauthor우형진-
dc.relation.code2021011738-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF COMMUNICATION[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS-
dc.identifier.pidhyungjinw-
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ETC
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