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럭셔리 주얼리브랜드 티파니를 대표하는 독창적인 디자이너에 관한 연구 -장 슐럼버제, 엘사 퍼레티, 팔로마 피카소-

Title
럭셔리 주얼리브랜드 티파니를 대표하는 독창적인 디자이너에 관한 연구 -장 슐럼버제, 엘사 퍼레티, 팔로마 피카소-
Other Titles
A Study on Creative Designers to Represent the Luxury Jewelry Brand Tiffany -Jean Schulumberger, Elsa Perettti, Paloma Picasso-
Author
이형규
Keywords
티파니 앤 코(Tiffany & Co.); 장 슐럼버제(Jean Schlumberger); 엘사 퍼레티(Elsa Peretti); 팔로마 피카소(Paloma Picasso)
Issue Date
2021-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 27, no. 2, page. 207-220
Abstract
럭셔리 주얼리 브랜드의 디자인은 대중의 꿈을 현실로 만들어준다. 그러나 전 세계적으로 인정받는 티파니의 디자인을 탄생시킨 디자이너에 대한 국내 연구는 미흡한 실정이다. 그리하여 지금의 티파니를 이끌어온 디자이너들의 디자인을 연구함으로서 브랜드와 디자이너의 관계를 분석하는 데 연구의 목적을 두었다. 세계적으로 명성 높은 주얼리 브랜드 티파니에서 디자이너의 역할은 얼마나 중요하며 브랜드의 정통성을 지키는 동시에 창조적 디자이너의 감각을 어떻게 실현시키는지 연구하고자 하였다. 연구범위는 브랜드 티파니와 디자이너 장 슐럼버제, 엘사 퍼레티, 팔로마 피카소로 설정하였으며 연구에 대한 고찰을 위해 다양한 문헌 자료를 활용하였다. 이론적 배경으로 티파니 기업의 업적과 디자인 철학을 이끈 루이스 티파니에 대하여 고찰하였다. 티파니는 찰스 티파니에 의해 창립되었으며 ‘티파니 세팅’을 창조하고 스털링 실버의 표준 확립하는 업적을 세웠다. 그는 디자인의 중요성을 인지하고 있었으며 유럽의 보석을 대량 구매함으로써 다이아몬드의 명가로 거듭났다. 루이스 티파니는 생산품에 예술적 감성을 입히고 제품의 범위를 확장하여 미술품 대중화에 앞장섰다. 티파니의 디자인 체계를 중앙집중식으로 전환하고 경영자이자 디렉터로서 모든 조직을 관리하였다. 재능있는 전문적 디자이너에게 폭넓은 기회를 제공하며 티파니의 디자인 체계에 큰 영향을 미쳤다. 전설적 디자이너 슐럼버제를 영입하기 위해 티파니는 파격적인 대우를 제시했다. 그는 자연의 형상을 모티브로 디자인했으며 유려한 실루엣과 선명한 색상의 보석을 사용하여 환상적인 주얼리를 선보였다. 다이아몬드의 대중화를 이끌고 스털링 실버의 지위를 격상시킨 엘사 퍼레티는 자연으로부터 영감을 받았으며 매끈하고 유기적인 라인의 형태를 특징적으로 표현하였다. 티파니에 이국적 색채를 입힌 팔로마 피카소는 컬러풀한 젬스톤의 사용과 대담한 금속 표현으로 사람들을 매료시켰다. 연구 결과 티파니와 감각적 디자이너의 결합은 성공적 사례라는 것을 알 수 있었으며 다음과 같은 특징이 있었다. 첫째, 티파니는 디자인과 디자이너의 가치를 중요하게 인지하고 있었다. 둘째, 개성이 강한 디자이너를 존중하고 신뢰를 얻었다. 셋째, 디자이너가 역량을 발휘할 수 있는 최고의 환경을 조성해주었다. 넷째, 디자인을 구현할 수 있는 최적의 전문적 설비를 갖추고 있었다. 다섯째, 제품 · 디자인 · 디자이너를 동시에 홍보하였다. The design of a luxury jewelry brand makes the public’s dreams a reality. However, domestic research on the designer who created Tiffany’s design, which is recognized worldwide, is insufficient. Therefore, the purpose of the study was to analyze the relationship between the brand and the designer by studying the designs of the designers who have led the current Tiffany. At Tiffany, a world-renowned jewelry brand, the role of a designer is important, and we tried to study how to realize the sense of a creative designer while maintaining the authenticity of the brand. The research scope was set to brand Tiffany, designer Jean Schlumberger, Elsa Peretti, and Paloma Picasso, and literature data were used to review the research. As a theoretical background, I reviewed the brand Tiffany and Lewis Tiffany, who led the corporate achievements and design philosophy. Tiffany was founded by Charles Tiffany and has created a “Tiffany Setting” and set the standard for sterling silver. He was aware of the importance of design, and by purchasing large quantities of European jewelry, he became a famous diamond. Louis Tiffany took the lead in popularizing artworks by applying artistic sensibility to their products and expanding the range of products. He transformed Tiffany’s design system into a centralized system and managed all the organizations as a manager and director. It offers a wide range of opportunities for talented and professional designers and has had a great influence on Tiffany’s design system. To recruit the legendary designer Schlumberger, Tiffany offered an unconventional treatment. He designed the shape of nature as a motif, and showed fantastic jewelry using elegant silhouettes and vivid colored jewels. Elsa Peretti, who led the popularization of diamonds and elevated the status of sterling silver, was inspired by nature and characterized the shape of smooth and organic lines. Paloma Picasso, who applied exotic colors to Tiffany, fascinated people with the use of colorful gemstones and bold metallic expressions. As a result of the study, it was found that the combination of Tiffany and sensory designer was a successful case, and it had the following characteristics. First, Tiffany was highly aware of the value of design and designer. Second, he respected and trusted designers with strong personalities. Third, it created the best environment for designers to demonstrate their capabilities. Fourth, it was equipped with the optimal professional equipment to implement the design. Fifth, products, designs, and designers were simultaneously promoted.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10571095https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166534
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2021.27.2.207
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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