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업사이클(Upcycle) 에코패키지의 디자인 가치요소 분석에 관한 연구 -운송포장재 사례를 중심으로-

Title
업사이클(Upcycle) 에코패키지의 디자인 가치요소 분석에 관한 연구 -운송포장재 사례를 중심으로-
Other Titles
Analysis of Design Value Elements of Upcycle Eco Package -Focusing on Cases of Transport Packaging Materials-
Author
송지성
Keywords
에코디자인(Eco Design); 재활용(Recycling); 업 사이클링(Upcycling); 택배박스(Delivery Box); 운송포장재(Transport Packing Material)
Issue Date
2021-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 27, no. 2, page. 183-193
Abstract
신종 코로나바이러스 감염증 사태 장기화로 대한민국은 몸살을 앓고 있다. 사회적 거리두기 비대면 문화가 정착되면서 배달 포장 수요가 많아지고 그에 따른폐기물 쓰레기 또한 엄청나다. 현재 국내⋅외 기업에선 친환경적인 에코패키지를 개발하여 적용하고 있다. 버려지는 제품에 친환경적인 디자인을 가미하여 전혀새로운 용도의 예술성과 심미성, 기능성을 두루 가춘고부가가치 제품으로 재탄생시키는 작업, 인간과 자연환경을 고려한 디자인을 연구한다는 것은 우리 디자이너가 풀어나가야 할 지속적인 과제라고 볼 수 있다. 본 연구는 최근 출시된 업사이클링 에코패키지 기업 사례를 바탕으로 디자인 가치 분석을 통해 독창적인 예술의 형태, 디자인의 개념을 확장하고 재해석하여 디자인의 활용범위를 넓게 표현하는 업사이클링운송포장재 활용방안에 대한 가능성을 제시하는 데목적이 있다. 나아가 환경문제에 대한 하나의 창조적인 대안으로서 가능성을 제시하고자 하였다. 연구의 범위 및 방법으로는 현재 출시된 에코패키지 및 업사이클링 운송포장재 14개의 국내⋅외 기업사례를 바탕으로 가치 요소를 규정하여 대입 분석하였다. 가치요소의 분석 기준은 선행연구를 바탕으로공통적 가치요소 3가지(환경적, 경제적, 사회적)와 디자인 가치요소 4가지(매뉴얼아트, 스토리텔링, 트렌스포머, 스타일리시)를 도출하였다. 선행연구 조사결과업사이클의 미적 가치 중 디자인의 형태적 가치만을평가해보는 연구사례가 미비하였고 디자인의 형태적측면을 디테일하게 분석하기 위해 앞서 말한 디자인가치요소 4가지를 선정하였다. 연구결과는 다음과 같다. 먼저 가치요소 분석결과, 에코패키지 운송포장재 사례 5가지에선 대체적으로 환경성, 경제성, 사용성, 진정성, 윤리성 등이 높은 빈도수로 측정되었다. 반면 업사이클링 운송포장재의 사례에선 생산성, 경제성, 판매성, 시장성의 요소들이 확연히돋보이는 형태를 찾을 수 있었다. 에코패키지는 전반적으로 환경성과 공공성을 찾아 볼 수 있지만 새롭게 탄생되는 업사이클링의 에코패키지 제품에서 부각되는가치요소는 환경성과 공공성에서 더 나아가 경제적 가치까지 포함한다는 것임을 알 수 있었다. 또한 디자인가치요소 분석결과(형태) 업사이클링의 목적이 실용적인 측면으로 구성되는지, 예술 작품 쪽으로 발전되는지에 따라 확연한 차이를 볼 수 있었다. 기능적인 측면과장식적, 감상적인 측면을 추구하는 매뉴얼아트는 생활용품으로 변형되는 업사이클링 사례에서 강한 빈도를볼 수 있었으며 완전한 변형, 해체, 분해가 이루어지는예술작품 업사이클링 사례에선 트렌스포머, 스타일리시의 개념이 상대적으로 높게 측정되었다. 업사이클 디자인은 다양한 디자인의 형태에 따라그 가치도 좌우 된다. 지속적으로 나오는 폐기물의 문제에 있어 업사이클 한계를 극복할 수 있는 긍정적성장 방향을 제시하며, 그 영향력과 효과를 증대시킬수 있는 혁신적인 디자이너의 역할과 보다 개방적인사고를 지닌 기업과 사회는 더욱 필요하다. 본 연구가운송포장재 에코패키지 활용방안 후속연구에 기초자료가 되길 기대한다. South Korea is suffering from a prolonged new coronavirus infection (COVID-19) crisis. As social distancing and non-face-to-face culture are settled, the demand for delivery packaging is increasing, and the resulting waste garbage is enormous. Currently, domestic foreign companies are developing and applying eco-friendly eco packages. The work of adding eco-friendly design to discarded products and re-creating a high value-added product with a completely new use of artistry, aesthetics, and functionality, and studying design in consideration of humans and the natural environment can be thought as a continuous task for our designers to solve. The purpose of this study is to present the possibility of utilization of upcycling transport packaging materials that broadly express scope of application of design by expanding and reinterpreting the original art form and design concept through design value analysis, based on the recently released case of Upcycling eco-package company. Furthermore, it intends to present the possibility as a creative alternative to environmental problems. As for the scope and method of the study, based on cases of 14 domestic and foreign companies currently released eco-packages and upcycling transport packaging materials, value elements were defined and analyzed for substitution. Based on previous studies, three common value elements (environmental, economic, social) and four design value elements (manual art, storytelling, transformer, and stylish) were derived as value element analysis standards. As a result of the previous studies, the study case of evaluating only the formal value of design among the aesthetic values of Upcycle was insufficient, and to analyze the formal aspect of design in detail, the above mentioned four design value elements were selected. The study results are as follows. First, as the result of the value element analysis, in the five cases of eco-package transport packaging materials, environment, economy, usability, authenticity, and ethics were generally measured with a high frequency. On the other hand, in the case of upcycling transport packaging materials, the elements of productivity, economy, sales, and marketability were clearly stood out. Eco-package can be found in the overall environment and publicity, but it was found that the value elements standing out in the newly emerging eco-package products of Upcycling include economic value as well as environment and publicity. In addition, as a result of the design value elements (form) analysis, there was a clear difference depending on whether the purpose of Upcycling was composed of a practical aspect or developed toward a work of art. Manual art that pursues functional, decorative, and sentimental aspects can be seen strong frequency in the case of upcycling that is transformed into household goods, and in the case of works of art upcycling that is completely transformed, dismantled, and disassembled, the concept of transformer and stylish was measured relatively high. Upcycle design also depends on its value according to various design forms. As for the problem of continuous waste, a company and society with a more open minded and the role of an innovative designer that can increase its influence and effect, presenting positive growth-direction that can overcome the limitations of Upcycle are even more needed. I expect this study to serve as basic data for the follow-up study on how to utilize eco-package for transport packaging materials.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10571093https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166533
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2021.27.2.183
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