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생산관리시스템(MES)의 사용성 향상을 위한 UI/UX 디자인 연구 -중소기업 자동차 금형기업의 작업배정 기능 중심으로-

Title
생산관리시스템(MES)의 사용성 향상을 위한 UI/UX 디자인 연구 -중소기업 자동차 금형기업의 작업배정 기능 중심으로-
Other Titles
A Study on UI/UX Design for Increasing Usability of MES(Manufacturing Execution System) -Focus on the Work Allocation Function of Small and Medium Sized Automobile Die Company-
Author
송지성
Keywords
스마트 팩토리(Smart Factory); 사용성(Usability); UI/UX 디자인(UI/UX esign)
Issue Date
2021-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 27, no. 2, page. 13-21
Abstract
국내 제조업의 경쟁률이 점차 낮아지고 있는 현실을 극복하기 위하여 정부가 스마트팩토리 보급⋅확산을 지원하고 있다. 그럼에도 불구하고 중소기업 대부분의 스마트팩토리 효과가 미비하다. 스마트팩토리 전환으로 인한 성과가 없지는 않았지만, 운영인력이 부족하여 운영하기 힘든 현실이다. 특히 제조업의 근간인 뿌리기업 근로자는 중장년층 비율이 높기에 이들을 위한 효율적 MES UI/UX 연구가 필요하다. 본 연구의 목적은 MES를 사용하는 제조기업을 대상으로 중장년층의 MES 사용성 개선방안을 모색하는데 있다. 연구방법은 작업관리자와 작업자간의 상호작용이 상시 발생하는 작업배정 기능을 금형 제조 기업의 중장년층 30명에게 사용성 평가 설문 조사형식을활용하였다. 한 기업의 30명으로 중장년층을 일반화하기는 어렵지만 동종업계의 평균적 인구비율이 상이하지 않기에 표본으로 적절하다고 판단하였다. 설문문항은 사용성 평가 항목을 제시한 Shackel, Nielson, Preece, 그리고 ISO9241-11에서 가장 많이 거론된 요소인 가시성과 효율성 그리고 심미성을 기준으로 조사되었다. 연구결과 S 자동차 금형 제조 기업의 MES 작업배정 기능에 대해 60% 이상의 중장년층이 MES 작업배정 사용에 부정적이었다. 특히 관리자와 작업자 모두의 화면에서 텍스트 위주의 UI로 인한 가시성 결여, 다음 행동을 이끄는 UX 결여, UI/UX 복잡성 등을 문제점으로 생각하였다. 이 문제점을 해결하기 위한 방법으로 텍스트 최소화 및 아이콘 활용, 애니메이션과색상을 통한 다음 행동 유도, 불필요한 데이터 노출최소화 등으로 해결하고자 하였다. In order to overcome the fact that the competition rate in the domestic manufacturing industry is gradually decreasing, the government is supporting the dissemination and spread of smart factories. Nevertheless, most small and medium-sized companies have insufficient smart factory effects. Although it has not been without results due to the smart factory conversion, it is difficult to operate due to a lack of operating personnel. In particular, workers at root companies, which are the foundation of the manufacturing industry, have a high proportion of middle-aged people, so efficient MES UI/UX research is needed for them. The purpose of this study is to explore ways to improve MES usability for middle-aged people for manufacturers using MES. The research method used the usability evaluation survey format for 30 middleaged people in mold manufacturing companies for the work assignment function, where interactions between work managers and workers occur at all times. It is difficult to generalize the middle-aged to 30 people in a company, but the average population ratio of the same industry is not different, so it is considered appropriate as a sample. The questionnaire was investigated based on the most talked-about factors in Shackel, Nielson, Prece, and ISO 9241-11 that presented usability evaluation items: visibility, efficiency, and aesthetics. As a result of the study, more than 60% of middleaged people were negative about the MES work assignment function of S automotive mold manufacturers. In particular, we consider the lack of visibility due to text-driven UI on both the screen of managers and workers, the lack of UX leading the next behavior, and the UI/UX complexity as problems. As a way to solve this problem, we aim to solve it by minimizing text and utilizing icons, inducing next behavior through animation and color, and minimizing unnecessary data exposure.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10571080https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166532
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2021.27.2.13
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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