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마그레브 지역 내 K-콘텐츠 (드라마, 영화, K-Pop) 확산과 파급효과 현황 분석: 알제리와 모로코를 중심으로

Title
마그레브 지역 내 K-콘텐츠 (드라마, 영화, K-Pop) 확산과 파급효과 현황 분석: 알제리와 모로코를 중심으로
Other Titles
The Diffusion of K-contents (Drama, Film, K-Pop) and its Spillover Effect in Maghreb Area: Focusing on Algeria and Morocco
Author
이충희
Keywords
한국문화확산; 소설미디어; 문화상품; 파생상품; 수입규모; 비긴급성; 알제리; 모로코; the diffusion of K-content; social media; cultural product; derivative product; the size of the import; anti-urgency; Algeria; Morocco
Issue Date
2020-05
Publisher
한양대학교 현대영화연구소
Citation
현대영화연구, v. 16, no. 2, page. 80-104
Abstract
최근 국제사회는 천연자원 보유지역인 서아프리카 진출의 교두보로 활용하기 위해 마그레브 지역에 많은 관심을 집중하고 있다. 한국 역시 마그레브 국가들에 관심이 있으며, 역내 국가들과 협력관계를 강화하기 위해 한국문화와 관련된 다양한 지원과 행사를 개최하고 있다. 본 연구는 마그레브 지역 내 한국문화유입이 가장 활성화된 알제리와 모로코를 중심으로, 한국문화확산과 경제적 파생효과의 현황을 분석하였다. Kotra(2011)의 ‘한류확산’보고서를 기초하여, 알제리와 모로코의 한국문화접촉현황과 관련 상품 수입현황을 연구하였다. 그 결과 두 국가 대중들은 소설미디어와 TV를 통해 한국문화를 접촉하고 있으며, 미미하지만 한국문화관련상품의 수입이 발생되고 있어, 소비환경은 조성되었다고 볼 수 있다. 그러나 문화관련상품의 비긴급성과 대중적 유행의 민감성으로 인해 수입규모의 변동의 범위가 크게 나타나고 있다. Maghreb regions has become a hot spot for international community due to the bridge-head to West Africa countries, holding plenty of natural resources. The Republic of Korea has also considered the region as a gate way for expanding African market as well as cultural attraction for Africa per se, leading diplomatic ties in that areas. Main theme of this study is to investigate the connection between the diffusion of Korean Culture and its spillover effects in consumer behavior, particularly in Algeria and Morocco where K-contents has become very popular. By using the analysis of stage of Korean Culture diffusion and its gradual effects on volume of imported K-contents related products from Korea to those two countries by Samsung Economic Research Institute, this study finds that the spread of Korean Culture most likely increased the volume of imported goods from Korea. The Algerian and Moroccan enjoy K-contents, specially K-drama by using internet. Although it is somewhat insignificant to conclude the strong relationship between the size of import of K-content related products and K-contents, it is reasonable to close up with that Algeria and Morocco already possess the consumer environment for Korean cultural related products and willingness to purchase. However, due to the products’ nature on anti-urgency and public trend, the size of the import could be highly fluctuated.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002588438#nonehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/166205
ISSN
1975-5082
DOI
10.15751/cofis.2020.16.2.80
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > ETC
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