373 0

Developmental Research of a Collaborative Learning Support Tool

Title
Developmental Research of a Collaborative Learning Support Tool
Other Titles
협력학습 지원도구 개발 연구
Author
신윤희
Keywords
collaborative learning; knowledge building; productive interaction; developmental research; higher education; 협력학습; 지식구축; 생산적 상호작용; 개발연구; 대학교육
Issue Date
2019-03
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 19, no. 6, page. 897-916
Abstract
This study used a developmental research method to systematically apply knowledge building and software design principles and scaffolding strategies to support the learners' complex problem-solving process in a collaborative online learning tool. The purpose of developing the tool was to investigate how a scaffolding strategy based on a knowledge building framework could be used to induce productive interactions in sharing activities required different types of knowledge and skills. Development data were collected from six phases using both formative and summative evaluation methods. The final prototype can effectively promote learner interaction, from convergence and divergence to reflective interactions, as required in a collaborative problem-solving process. This study suggests the importance of applying a systematic methodological approach with a theoretical framework for developing collaborative learning support tools. 본 연구는 복합문제 해결과정에서 학습자간 상호작용을 효과적으로 촉진하기 위해 온라인 기반 협력학습 지원도구를 개발하는 데 목적이 있다. 이를 위해 개발연구 방법론을 적용하였으며 총 6단계에 걸쳐 프로토타입을 설계 및 개발하였다. 프로토타입 설계원리에는 지식구축형성 원리, 스캐폴딩 전략 및 소프트웨어 설계원리가 적용되었으며, 개발된 프로토타입은 내용전문가, 개발자 및 학습자를 대상으로 타당성 및 실행가능성에 대한 검증을 거쳤다. 최종 개발된 프로토타입은 협력문제 해결과정에서 요구되는 수렴, 발산 및 성찰적 상호작용을 효과적으로 촉진하는 것으로 나타났다. 본 연구는 협력학습 지원도구를 개발하는 데 있어 이론적 프레임워크에 대한 고찰과 체계적인 방법론적 접근의 중요성을 시사한다.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010027090179#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/165601
ISSN
1598-2106; 2671-776X
DOI
0.22251/jlcci.2019.19.6.897
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE