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다중화와 총체적 감각 경험:1960년대 확장영화에서의 멀티스크린과 인터미디어 환경

Title
다중화와 총체적 감각 경험:1960년대 확장영화에서의 멀티스크린과 인터미디어 환경
Other Titles
Multiplication and Total Perceptual Experience: Multiscreens and Intermedia Environments in the Expanded Cinema of the 1960s
Author
이선주
Keywords
다중 스크린; 인터미디어 환경; 1960년대; 확장영화; 스탠 반더비크; 박람회; 앤디워홀; multiscreen; intermedia environment; 1960s; expanded cinema; Stan VanDerBeek; world fair; Andy Warhol
Issue Date
2019-03
Publisher
한국영화학회
Citation
영화연구, no, 79, page. 95-130
Abstract
본 연구는 1960년대 확장영화(expanded cinema) 실천이 실험한 다중 스크린과인터미디어 환경의 기술적, 미학적 국면을 역사적으로 고찰한다. 전자 미디어를포함한 새로운 기술이 인간의 감각과 의식을 고양시키고 세계에 대한 새로운 인식을 제공할 것이라는 유토피아적 믿음은 마샬 매클루언, 버크민스터 퓰러 등의사상가에 영향을 받아 1960년대 여러 예술에서 다양한 방식으로 구현되었으며, 박람회와 같은 행사는 이러한 유토피아를 대중적 규모로 전시하고 새로운 감각적 경험을 제공하는 문화적 플랫폼으로 기능했다. 다중 스크린과 인터미디어 환경은 표준 영화장치(cinematic apparatus)의 단일 스크린과 고정된 정면 시점으로부터 벗어난 다수의 시공간과 시청각적 자극을 제공함으로써 이러한 유토피아를구현하는 기술적 지지체가 되었다. 본 연구는 우선 1960년대 다중 스크린 및 인터미디어 환경의 전사를 역사적으로 검토하고, 1964년 뉴욕박람회 IBM 파빌리온, 스탠 반더비크의 <무비드롬(Movie-drome)>, 1967년 몬트리올 박람회, 워홀의멀티 프로젝션 영화 등을 사례로 다중 스크린 및 몰입적 멀티미디어 환경이 총체예술 및 총체적 감각 경험의 구성을 지향한 방식을 살펴보고, 이것들이 오늘날디지털 시각 문화와 어떤 식으로 연관되는가를 역사적으로 고찰한다. This paper offers a historical investigation of the multiscreen interfaces and intermedia environments in the expanded cinema practices of the 1960s, focusing on their technical and aesthetic dimensions. Influenced by pioneering thoughts of Marshall McLuhan and Buckminster Fuller, various arts practices of that ear experimented with the utopian belief in the potentialities of then emerging electronic media to enhance human consciousness and perception and offer a new awareness of the world. In accordance with this, the world fair served as a cultural platform for exhibiting this belief through new perceptual experiences. The multiscreen interfaces and intermedia environments then became a technical support for realizing this belief, as long as they were capable of offering multiple spaces, times, and audiovisual stimuli in ways that diverged from the single screen and fixed viewpoint of the standardized cinematic apparatus. Surveying a prehistory of the interfaces and environments in the 1960s, this paper investigates the ways in which they aimed to construct the total work of art and the total perceptual experience, as well as how they relate to contemporary digital visual culture, with such examples as the IBM pavilion in the New York World Fair in 1964, Stan VanDerBeek’s Movie-Drome, the Montreal Expo in 1967, and Andy Warhol’s multiscreen films and intermedia environment.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07993486&amp;language=ko_KRhttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/165599
ISSN
1598-9682
DOI
10.17947/FS.2019.3.79.95
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RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > ETC
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