522 0

전봉건의 「춘향연가」 연구

Title
전봉건의 「춘향연가」 연구
Other Titles
The Study on 『Chunhyang's Love Song』 by Jeon Bon Geon
Author
김양희
Keywords
『춘향연가』(『Chunhyang's Love Song』); 전봉건(Jeon Bong Geon); 사랑(Love); 모더니티(현대성)(Modernity); 환상 가로지르기(To cross Fantasy)
Issue Date
2020-11
Publisher
동아대학교 석당학술원
Citation
석당논총, no. 78, page. 145-178
Abstract
이 연구는 『춘향연가』의 사랑의 의미를 탐색하려는 목적을 지닌다. 크게, 이 논문은 네 가지 테마에 주목하였다. 첫째, 이 텍스트의 근본 주제를 자기 탐색에 두고, ‘옥’이라는 공간의 의미를 탐구하고자 하였다. 둘째, ‘여자’ 기표의 의미를 찾고자 하였다. 셋째, 사랑의 대상으로서의 ‘이도령’의 존재성을 해명하였다. 넷째, 춘향연가에서 사랑이 지닌 의미를 탐구하고자 하였다. 『춘향연가』는 제목으로 사랑이 주요 테마임을 강조하고 있지만 사실은 낭만적 사랑이 갖는 자기 탐색의 기능과 고백이라는 말하기 형식에서 비롯된 자기 정체성의 문제가 주요 테마이다. 이 텍스트에서 사랑의 대상인 이도령은 저 멀리 존재하는 사물物의 속성을 지닌다. 이는 춘향을 주체로 완성해줄 ‘그이’가 지닌 허약한 토대를 보여준다. 더불어 절대적으로 원했던 대상이 사실은 허구였음을 알게 되면서 주체도 사라진다. 그런 의미에서 이 사랑은 대상도 주체도 없는 ‘텅 빈 에로스’를 보여준다. 그럼에도 이 시가 흥미로운 지점은 환상 속의 타자와 주체 모두 사라진 후에, 세계 역시 사라진다는 점이다. 그럼으로써 춘향을 압도하던 환상 역시 사라지고 주체는 결여된 상태로 옥에 남는다. 이 텍스트는 환상 가로지르기의 방식으로 윤리적 가능성을 보여준다. 시적 주체가 환상을 통해 주체의 결여를 보충하거나 서둘러 봉합하는 방식이 아니라, 오히려 환상의 형식을 통해 세계의 결여와 균열을 보여주기 때문이다. 환상을 가로지른 춘향은 에로스의 부재와 주체의 결여를 자신의 것으로 받아들이고 세계의 실재와 마주한다. This study aims to explore the meaning of love in “Chunhyang's Love Song.” Mainly, this paper noted four themes. First, This paper considered this text to contain the problem of self-exploration. From this point of view, I tried to explore the meaning of prison. Second, This paper studies the meaning of the sign ‘woman’. Third, This paper analyzes the status of “Lee Mong-ryong,” the ambiguous object of love. Fourth, This paper explores the subject of Chunhyangyeonga. The love of Chunhyang is fundamentally impossible. Lee Do-ryeong, the object of love, has the properties of a far-off object. This shows the weak foundation of “he” who will complete Chunhyang as the subject. Besides, the subject disappears as the object that was wanted was actually fiction. In that sense, this love shows 'empty eros' with no object or subject. Nevertheless, the poem's exciting point is that after both the fantasy batter and the subject are gone, the world also disappears. As a result, the Fantasy that overwhelmed Chunhyang disappears and remains in prison with no subject. This text shows ethical possibilities. This is because the poetic subject does not make up for or hurriedly suture the lack of the subject through Fantasy, but rather shows the world's lack and crack through the form of Fantasy. Across the Fantasy, Chun-hyang accepts Eros' absence and lack of subject as her own and faces the world's reality. To obtain the lack of subject matter and the lack of the world as one's own, to face the world's reality.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002653301https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/165080
ISSN
1738-6578
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[E](교무처) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE