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산학협력단지 입주기업의 기업이미지 강화를 위한 CI디자인 개발 -한양대학교 ERICA입주기업을 중심으로-

Title
산학협력단지 입주기업의 기업이미지 강화를 위한 CI디자인 개발 -한양대학교 ERICA입주기업을 중심으로-
Other Titles
Development of the CI Design for Strengthening Corporate Image of the Companies in Industrial Academic Cooperation Complex -Focusing on Tenant Companies of Hanyang University ERICA Campus-
Author
엄경희
Issue Date
2020-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 26, No. 3, Page. 249-258
Abstract
산업 패러다임의 변화로 정보화, 다양화, 개성화, 감성화 시대에서 기업의 CI 디자인은 중요한 요소로서, 기업가치를 구현하고 혁신을 실천하며 21세기 기업경영의 핵심 수단으로 자리매김하였다. 경쟁력을 갖춘 기업이 되기 위해서는 소비자에게 보여지는 기업의 이미지를 핵심 가치로 인식하고 이를 개발⋅육성하기 위해 기업의 정체성을 확립하여, 이미지 홍보와 통합적 커뮤니케이션이 이루어져야 한다. 이는 결과적으로 기업의 매출신장, 시장점유율 확대, 수익성 재고 및 주가 상승의 핵심 요인이 되며, 기업 가치를 향상시킬 수 있다고 사료된다. 따라서 본 연구는 한양대학교 ERICA 산학협력단에 입주한 기업의 CI(Corporate Identity) 디자인 개발을 통해 해당 기업들의 주요사업, 이념에 적합한 상징성의 부여 및 로고 디자인을 강화하여 기업이미지 경쟁력을 향상시키는 데 도움을 주고자 하였다. 본 연구범위는 한양대학교 ERICA 산학협력단의 총 70개 입주기업(2020.07 기준) CI 디자인 개발 공고에 선착순으로 자원한 5개 기업을 중심으로 CI 디자인을 개발하였다. 시그니처 로고(Signature Logo), 그리드 시스템(Grid System), 컬러 시스템(Color System), 응용 시스템(Application System)인 명함, 서류봉투 등을 개발하여 제시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 도출 하였다. 한양대학교 산학협력단지 내 5개 입주기업 이미지 강화를 위한 CI 디자인 개발은 첫째, 각 기업의 제품 혹은 서비스의 이미지 커뮤니케이션을 강화하고 타 기업과의 차별성을 두어 기업의 이미지를 상승시킬 수 있는 토대를 마련하였다. 둘째, 각 기업의 소비자는 시각적 상징의 경험을 통하여 기업 이미지를 효과적으로 이해할 수 있을 것이라 판단된다. 더불어 각 기업은 CI 디자인 확립을 통해 다양한 사용성, 호환성, 적용성을 확장하여 통합적 기업 이미지를 구축할 수 있는 기반을 마련하였다고 사료된다. 셋째, 각 기업의 단계별 성장과 글로벌 역량 배양의 기반이 되는 기업이미지를 반영한 디자인 컨설팅으로 인하여 세계시장에서 기업명 가치 상승의 역량을 기대할 수 있다. 제안된 CI 디자인의 활용으로 확립한 기업이념을 바탕으로 미래 개발될 브랜드 제품에 대한 아이덴티티 설정으로도 발전될 수 있다고 보여진다. 결과적으로, 체계적이고 효율적인 플랜에 따른 CI 디자인 개발은 소비자의 기업 인지도를 높이고 각인되는 효과를 통해 자연스러운 기업 이윤창출로 이어질 수 있다고 예측된다. In the era of information service, diversification, individualization, and emotionalization, the CI design of enterprises was an important factor in the era of information service, diversification, individualization, and emotionalization, and it was established as a key means of corporate management in the 21st century by implementing corporate value and implementing innovation. In order to become a competitive company, it is necessary to recognize the company’s image shown to consumers as a core value and establish the company’s identity to develop and foster it, thereby promoting the image and communicating in an integrated manner. This consequently becomes a key factor in the company’s sales growth, market share expansion, profitability inventory and share price increase, and increases the company’s value. Therefore, this study was intended to help improve competitiveness by developing the CI (Corporate Identity) design of the company that moved into the ERICA Industrial-Academic Cooperation Group of Hanyang University, thereby strengthening the design of the logo and symbolism suitable for the major businesses and ideologies of the companies concerned. The research method was conducted to examine the concepts, components, and semantics of CI, by conducting prior research analysis, literature research, and Internet data research. Through this, the company established an approach for CI design of five volunteer companies among the tenant companies in the industrial-academic cooperation complex, and established specific development directions through detailed meetings with the companies concerned. The CI design was carried out to reflect the identity of each company in the specific development directions established. Since then, more than two external advisory assessments have been conducted on the design design design suitability of the five concepts derived. More than nine studies of improvements were conducted focusing on the evaluated items, and the CI design for each company was finally derived. The final design draft comprises each company’s signature logo, grid system and color system, and is applied to the application system (name card, envelope). The process and results of this study are thought to be meaningful in the study as the presentation of basic data for the development of the enterprise’s CI design or BI design.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10444581https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164646
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2020.26.3.249
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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