Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor김성아-
dc.contributor.author이승현-
dc.date.accessioned2021-08-23T16:41:58Z-
dc.date.available2021-08-23T16:41:58Z-
dc.date.issued2021. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499735en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164435-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to review the background of Lee Kyeong Eun's Haegeum solo <Abyss-a bottomless>, and analyze its structure, melody and performing techniques to determine its musical and playing techniques and thereby, help the performers understand this work better. The results of this study can be summarized as follows; First, Lee Kyeong Eun's Haegeum solo <Abyss-a bottomless> is a single-movement work. It can't be divided into five paragraphs at large: A,B,C,D and E. Each paragraph can also be divided into 5, 5, 13, 4 or 3 sub-paragraphs. It has both the Gyemyeonjo and Pyeongjo structure, which emphasize the main note and the dominant note for each paragraph, and reveal chromatic elements. Secondly, this work is very rubato-like. The beats changes many times, while fermata and comma are used with the application of the breathing mark. In addition, the whole rest is used for a mute effect. Such expressive elements induce the performer to raise the emotion with the change of breathing and thereby, play the rubato-like performance. Moreover, portamento, glissando and mute note are used to allow the performer to interpret the work freely. There is no finger board, while Yeokanbeop is used, and therefore, the work features free expression of Haegeum. Besides, various features are used alone or in combination with each other to empathize the notes: double stop, grace note, staccato, accent, marcato, octave, etc. Such features contrast well with the legato-like melody progression only to empathize the melody and note simultaneously. Thirdly, the researcher used the diverse expressive techniques to express an image of the deep sea. The double stop is used to induce an cubic sound and thereby, express the disorder of the deep water and its chaotic image. The elements of expressing the flow of water were the extreme contrast of dynamics, the sound motif moving up and down like waves, the inflexed glissando, and broken portamento. In addition, the rhythm being rapidly divided, the octave, the rapidly progression of the sound using the open strings express the scene of the bubble bursting out and the interval of the sounds. The rhythms being gradually divided from 8th notes into 64th ones express the feeling of falling into the endless deep sea. Fourthly, Chuseong and Toiseong are used as the playing techniques for the effect of the traditional music. Moreover, various contemporary playing techniques are used to render a widely creative expression: double stop, open string, grace note, tremolo, ricochet, portamento, glissando, etc. The portamento moving up and down simultaneously, the portamento combined with the double stop, and the curving glissando are the characteristics of the Haegeum performance. The unique tune of Haegeum and its instrumental characteristic are in harmony with the traditional and contemporary playing techniques to express the theme of the work. As discussed above, Lee Kyeong Eun's Haegeum solo <Abyss-a bottomless> is her first Haegeum solo work. It uses diverse composing techniques to interpret the image of the deep sea or the abyss in a contemporary way. Moreover, the composer expressed the theme ‘abyss’ well. In terms of performance techniques, the tune of Haegeum and its structural and performance characteristics befit the theme properly. Lastly, it is hoped that this study rediscovering the unlimited potential of the instrument Haegeum will conduce to the development of the Haegeum creative works and performance techniques.| 본 논문은 이경은 작곡 해금 독주곡 <Abyss-a bottomless>의 작품 배경을 파악하고 악곡 구조 및 선율, 연주기법을 분석하여 악곡의 음악적, 주법적 특징을 밝혀 이 곡을 접하게 될 연주자들의 이해를 돕는데 목적이 있다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 이경은 작곡 해금 독주곡 <Abyss-a bottomless>는 악장의 구분이 없는 단일악장의 곡으로 선율의 흐름에 따라 크게 A, B, C, D, E 5개의 단락으로 구분되며 다시 5, 5, 13, 4, 3개의 소단락으로 각각 나뉜다. 각 단락별로 주음과 딸림음을 강조하며 반음계적 요소가 드러나는 계면조와 평조의 골격을 모두 가지고 있다. 둘째, 곡의 성격은 매우 rubato적이며 수차례의 박자 변화, 페르마타, 쉼표의 사용에 더해 숨표의 사용이 특징적으로 나타났다. 또한 온쉼표를 사용하여 mute 효과를 내도록 하였다. 이러한 표현요소들은 연주자가 호흡의 변화를 가지고 감정을 끌어올리게 하여 rubato적인 연주를 하도록 유도한다. 이에 더해, 포르타멘토, 글리산도, 뮤트음표의 사용으로 연주자의 해석에 따른 표현이 나타나도록 하여 지판이 없고 역안법을 사용하므로 표현이 자유로운 해금의 특성을 끌어내었다. 또한 중음주법, 개방현, 꾸밈음, 스타카토, 엑센트, 마르카토, 옥타브가 단독 또는 혼합 사용되어 음을 강조하는 표현요소로 나타났으며 레가토 적인 선율 진행과 대비를 이루며 선율을 강조하는 기능과 음을 강조하는 기능을 동시에 내재한 것을 알 수 있었다. 셋째, 다양한 표현기법으로 심해의 이미지를 표현하였다. 중음주법의 사용은 입체적인 음향을 이끌어내어 심해의 무질서함, 혼돈스러운 이미지를 표현했고 극단적인 셈여림의 대비, 물결치듯 상, 하행하는 음형, 굴곡 있는 글리산도, 꺾인 모양의 포르타멘토는 물의 흐름을 나타내는 표현요소로 쓰였다. 또한 셋잇단의 리듬분할, 옥타브, 개방현을 이용한 급격한 상, 하행도약의 음 진행은 기포가 터지는 모습을 형상화하며 음의 간극을 표현하였다. 8분 음표에서 64분 음표로 점차 분할되는 리듬 형태는 심해로 끝없이 가라앉는 듯한 느낌을 연상시킨다. 넷째, 연주기법으로는 추성과 퇴성을 사용하여 전통적 요소를 더하였고 중음주법, 개방현, 꾸밈음, 트레몰로, 리코셰, 포르타멘토, 글리산도 등의 현대적인 연주기법들을 사용하여 창작음악으로써의 폭 넓은 표현을 유도하였다. 상, 하행을 동시에 하는 꺾인 형태의 포르타멘토, 중음 주법과 결합된 포르타멘토, 굴곡이 있는 글리산도가 표현이 자유로운 해금의 장점이 잘 드러난 특징적 연주기법으로 나타났으며 해금의 고유한 음색과 악기의 특성이 전통적, 현대적 연주기법과 조화를 이루며 곡의 주제를 표현하는 데 효과적으로 작용하였음을 알 수 있었다. 이와 같이, 이경은 작곡 해금 독주곡 <Abyss-a bottomless>는 작곡가의 최초의 해금 독주곡으로써 다양한 작곡기법으로 심해의 이미지를 현대적으로 풀어내며 ‘심연’이라는 주제를 표현하였고 연주기법적으로도 해금의 음색과 구조적, 주법적 특성이 곡의 주제에 맞게 발현된 곡이다. 본 연구를 통해 해금이라는 악기의 무한한 잠재력을 또다시 발견하였으며 해금 창작곡의 발전과 더불어 연주기법의 현대적 확장이 계속 되기를 바란다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title이경은 작곡 해금 독주곡 <Abyss-a bottomless> 악곡 분석-
dc.title.alternativeAn analysis of <Abyss-a bottomless> for solo Haegeum by Lee kyeong-eun-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이승현-
dc.contributor.alternativeauthorLee Seunghyeon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department국악학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation해금-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN TRADITIONAL MUSIC(국악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE