526 0

중국 발레작품 「홍색낭자군」에 나타난 여성해방연구의 의미

Title
중국 발레작품 「홍색낭자군」에 나타난 여성해방연구의 의미
Other Titles
The Research of Learning the Meaning of Women's Liberation through the Chinese Ballet The Red Detachment of Women 「 」
Author
이가흔
Alternative Author(s)
LI JIAXIN
Advisor(s)
고 현 정
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중국 무용극「홍색낭자군」은 중국의 민족성과 혁명성이 가장 잘 나타나는 대표적인 발레작품이다. 지금으로부터 약 50년 전에 초연된 이 작품은 아직까지도 중국에 문화, 정치, 사회에 많은 영향을 미치고 있다. 「홍색낭자군」은 서양 발레의 기교와 중국 하이난 지역의 민족무용표현법을 결합하여 해당 작품의 움직임에서는 기존의 서양 발레와는 다른 중국 민족무용에 따른 동작의 특성이 나타난다. 또한, 중국 신민주주의 혁명기 여성해방에 관한 내용은 무용학에서 크게 다뤄지지 않았다.「홍색낭자군」은 중국의 여성해방운동을 다룬 작품들 중 여성의 성장 과정이 뚜렷하게 나타난 대표적 작품으로, 작품의 혁명적 의미에 주목하고 작품에 나타난 여성 이미지를 중점으로 작품의 특징 연구에 필요성을 가진다. 따라서 본 연구는 「홍색낭자군」에 무용극의 핵심 개념은 무엇인지, 「홍색낭자군」에 나타난 여성 해방적 표현 특징은 무엇인지, 「홍색낭자군」에서 나타난 여성 해방적 표현 특징은 여성의 주체의식 어떤 영향을 미치는지에 대한 연구 문제를 제시한다. 연구 문제의 결론을 위해 선행 연구 및 문헌 자료를 바탕으로 하여 중국 무용에서의 여성 해방의 개념과 특성에 대하여 논의하고, 시대별로 나타난 여성해방의 발전 과정과 특성을 분류하고 이를 통해 무용 예술에 나타난 여성의 위치에 대해 논의한다. 기존의 무용 예술에서 나타난 여성의 이미지에 주목하여 작품 내의 여성의 의미적 위치에 대해 논의한다. 또한, 로만 야콥슨(Roman Jakobson)의 은유와 환유의 개념을 통해 이원적 대립 사상을 바탕으로 「홍색낭자군」을 무대 디자인, 도구, 음악, 동작 네 가지로 분석하여 작품에 나타난 여성해방의 표현 특징을 도출하였다. 이처럼 작품 중에 무용의 신체 언어로써 「홍색낭자군」에 나타난 여주인공의 인물 변화 과정에 따른 여성해방의 시대적 변천에 주목하고 이를 통해 예술을 통한 여성 주체의식 확장, 또한 해당 작품의 동작적 특성의 분석은 무용 예술의 창작과정에 새로운 사고와 시각을 제공하고, 보다 넓은 무용 예술 창작과정의 토대를 마련한다.|Chinese dance drama is a representative work of ballet that can greatly present Chinese nationality and revolution. It's been more than 50 years since the premiere, which has far-reaching influences on Chinese culture, politics and society now. combines the skill of western ballet and the performance of Chinese folk dance in Hainan. It is different from traditional western ballet in movement, which presents the movement characteristics of Chinese folk dance. In addition, the content related to women's liberation during the period of China's new democratic revolution also doesn’t appear much in dancology. is a bright representative work of female growth process that reflects women's liberation movement in China, and pays attention to the revolution meaning of work. It takes the female image of work as the key point, which has the necessity of studying work characteristics. Therefore, this research puts forward some research problems, such as for instance, what is the core concept of the dance drama, what is the female liberation characteristics that are presented in,what is the influence on female subject consciousness of female liberation characteristics of. In order to obtain the conclusion of research problems, based on previous research and literature materials, it discusses the concept and characteristics of female liberation in Chinese dance, classifies the development process and characteristics of female liberation at different times, and discusses the female’s position in dance art. It pays attention to the female image in dance art and discusses the female’s meaning of work. Besides, through the metaphor and metonymy concepts of Roman Jakobsond and based on the thought of binary opposition, it analyzes works from the following four aspects in : the stage design, stage property, music and movement with the aim of discuss the characteristics of female. Like this, in work, as a body language, dance explores and researches the characteristics of the heroine keeping pace with The Times in , and analysis of the movement characteristics of this work, which provides new thought and horizon of creative process of dance art, and lays a foundation for the creativity of wide dance art.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498832https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164399
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PERFORMING ARTS(공연예술학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE