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인터넷기업의 정치 활동 영향요소 연구: 중국 기업의 완충활동과 촉진활동을 중심으로

Title
인터넷기업의 정치 활동 영향요소 연구: 중국 기업의 완충활동과 촉진활동을 중심으로
Other Titles
A Study on the Impact Factors of Political Activities in Internet Enterprises: Focusing on Buffering and Enabling Activities of Chinese companies
Author
웅욱만
Alternative Author(s)
Xiong Yuman
Advisor(s)
최성진
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
기업의 정치적 활동에 대해 최근 연구의 관심이 증가하고 있다. 그러나 선행연구들은 기업의 정치적 활동의 영향요인이나 실증적인 연구에 한계점을 가지며 중국에서도 아직 주로 전통산업을 대상으로 진행되고 있으며 연구가 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 기업의 정치적 활동 유형을 파악하고 전통적인 산업과 다르게 되는 인터넷 기업들의 정치적 활동에 영향을 주는 관련 변수와 영향력 정도를 규명하는 연구목적을 갖는다. 광범위한 선행연구를 바탕으로 독립변수는 기업의 스필오버 자산, 제품의 시장 중요도, 기술력, 비시장 환경의 불안정성 변수로 구성하였다. 기업의 정치적 활동은 Enabling Activity(촉진활동)와 Buffering Activity(완충활동)로 분류하여 중국 실정에 맞도록 개발된 중국중소기업 데이터베이스(CMES)를 활용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 인터넷 기업 정치적 행동의 2가지 유형은 어떤 변수들에 의해 영향을 받으며, 그 영향력은 어떠한지를 알아보았다. 선행연구와 달라, 인터넷 기업의 스필오버 자산은 정치 활동에 대한 영향력이 뚜렷하지 않다. 인터넷 기업의 정치 활동은 제품의 시장중요도, 기술력, 환경의 불안정성 변수에서 영향력이 나타났다. 모든 정치적 활동 유형에 공통으로 유의미한 영향을 주는 변수는 제품의 시장중요도와 기술력이었다. 다만 기존 연구와 달라 인터넷기업 제품의 시장중요도와 Enabling활동 간에 마이너스 상관관계가 나타났다. 연구결과를 통해서 볼 때, 인터넷 산업의 특유 구조로 인해 중소형 인터넷기업들은 선두 기업에 의존하여 기업정치활동을 실행하는 현상이 존재한다고 밝혔다. 전통산업과 달라 인터넷 기업의 경쟁 자원은 기업의 핵심제품이나 핵심기술에 더욱 많이 의존한다. 이는 핵심제품이나 핵심기술은 인터넷기업이 정치활동의 범위에 영향을 직접 미친다고 볼 수 있다. 또한, 인터넷기업은 정부뿐만 아니라 다른 이해관계자와의 관계를 유지하는 필요성이 있다. 좁은 영역에서 정치활동을 실행하는 인터넷 기업의 발전 초/중기 단계에는 다른 역량을 빌리어 기업의 비시장 전략 목표를 달성하는 것은 필요하다. 끝으로 더욱 상세한 인터넷기업 정치활동과정을 탐구하는 연구 및 다른 시장 배경하의 기업 정치활동 논리를 분석하는 후속 연구의 필요성을 밝혔다. |Interest in recent studies on corporate political activity is increasing. However, prior studies have limitations in empirical studies on factors affecting corporate political activity, and empirical studies are still insufficient by conducting mainly on traditional industries in China. Therefore, the purpose of this study is to identify the types of corporate political activity and to identify related variables and influence levels that affect the political activities of Internet companies that are different from traditional industries. Based on extensive prior research, independent variables consisted of corporate spillover assets, product market importance, technology, and non-market environment instability variables. Corporate political activities were classified into Enabling Activity and Buffering Activity and analyzed using the Chinese Micro and Small Enterprises Database (CMES) developed to suit the Chinese situation. The main results of this study are as follows. The two types of Internet corporate political activity are influenced by which variables and what their influence is. Unlike previous studies, spillover assets of Internet companies do not have a clear influence on political activities. The political activities of internet companies showed influence on the market importance of products, technology, and environmental instability variables. The variables that had a significant impact on all types of political activity were the market importance and technology of the product. However, unlike previous studies, there was a negative correlation between the market importance of internet companies' products and their enabling activities. According to the results of the study, it was revealed that due to the unique structure of the internet industry, micro and small-sized internet companies depend on leading companies to carry out corporate political activities. Finally, the necessity of further research to explore the process of political activities of internet companies and follow-up studies to analyze the logic of corporate political activities under different market backgrounds was revealed.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498141https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164377
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
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