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dc.contributor.advisor정철-
dc.contributor.author주하정-
dc.date.accessioned2021-08-23T16:38:47Z-
dc.date.available2021-08-23T16:38:47Z-
dc.date.issued2021. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498910en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164287-
dc.description.abstract우리나라 각 지역에서 개최되는 축제의 수는 지속적으로 증가하고 있는 추세로 전국 어느 지역을 가더라도 다양한 형태의 축제를 쉽게 접할 수 있다. 본 연구는 성공하는 축제의 원인을 알아보기 위해서 축제를 운영하는 내부조직원들을 대상으로 설문조사 및 인터뷰를 하였고, 또한 축제에 직접 참여하여 관찰한 자료들을 바탕으로 성공하는 축제의 원인을 내부마케팅의 활성화로 선정하였다. 이는 축제를 이끌어 나가는 조직원들의 내부마케팅을 통한 연구로 축제효과에 대한 실질적 제안을 가능하게 할 것이다. 선행연구를 기초로 연구목적은 첫째, 내부마케팅 구성요인으로 내부커뮤니케이션, 권한위임, 보상시스템, 경영층지원, 교육훈련이 직무만족 및 조직몰입에 대한 상호유의성에 대하여 가설검증을 통해 결과를 제시하였다. 둘째, 내부조직원의 직무만족 및 조직몰입과 축제효과 간의 인과관계를 설문조사를 통해 알아보고 가설검증을 통해 결과를 제시하였다. 이는 내부마케팅이 축제효과에 어떤 영향을 미치는지 검증하였다. 본 연구의 이론적 시사점은 첫째, 내부마케팅의 활성화를 축제라는 관광산업에도 적용하였기에 내부마케팅의 확장 혹은 일반화를 위한 이론적인 측면에서 의의가 있다고 할 수 있다. 둘째, 축제효과를 종속변인으로 설정하여 선행연구의 측정척도에 대한 재검증을 통해 통계적 유의미성을 검증하였다는데 이론적 의의가 있다고 할 수 있다. 실무적인 시사점은 첫째, 본 연구에서는 제주올레 축제를 성공 사례로 제시하여 축제를 담당하는 조직원들에게 축제활성화를 위한 마케팅 전략을 수립하는 방향을 제시하였다. 둘째, 축제를 위한 상설조직은 지역축제가 성공할 수 있도록 이끌고 있다. 이처럼 축제의 발전과 존속은 축제를 담당하는 조직원의 특성을 고려하여 직무만족을 느끼고 조직몰입을 할 수 있도록 그 전제 조건인 축제 상설조직의 활성화에 대한 적극적 노력이 필요하다는 것을 암시한다. 셋째, 축제로 인한 파급 효과는 크고 다양하게 나타나므로 축제를 담당하는 조직원들이 내부마케팅 활동을 통해 직무에 대한 성취감, 흥미, 만족도, 직무수행 능력을 향상할 수 있도록 한다. 이러한 연구결과로 지역별 또는 축제별로 다른 결과가 도출될 수도 있을 것이다. 그래서 서로 다른 지역의 다양한 축제에 대해서 연구를 진행하는 것을 제안하고 싶다. 이는 본 연구의 결과를 일반화하는 개념이 될 것이다. 또한 본 연구는 상설조직이 있는 축제를 대상으로 연구하였다. 우리나라의 많은 축제가 상설조식이 있거나 혹은 없거나 아니면 임시적으로 조직을 만들어서 운행을 하고 있는 것이 현실이다. 상설조직의 유무에 따른 내부마케팅 활성화가 축제의 효과에 미치는 영향을 연구하여 직무만족 혹은 조직몰입이 이루어 질 수 있도록 하는 상설조직의 존재를 부각하는 것도 지역 경제뿐만 아니라 사회·문화적으로 영향이 큰 축제활성화에 한발 더 다가서게 될 것이다. |The number of festivals held in each region of Korea is constantly increasing, and various types of festivals can be easily encountered anywhere in the country. This study conducted a survey and interview with internal organization members who run festivals to find out the causes of successful festivals. Also, based on the data observed by directly participating in the festival, the cause of the successful festival was selected as the activation of Internal Marketing. This will make it possible to make practical suggestions on the effect of the festival through research through the Internal Marketing of the organizers who lead the festival. For research purposes based on the research purpose is First, as Internal Marketing components Communication, Empowerment, Reward System, Support by Executives, Education and Training were presented through hypothesis testing on the mutual significance of Job Satisfaction and Organizational Commitment. Second, the impact relationship between Job Satisfaction and Organizational Commitment of internal members and the Festival Effect was investigated through a survey and the results were presented through hypothesis testing. This verifies how Internal Marketing affects the festival effect. The theoretical implications of this study are First, since the activation of Internal Marketing was applied to the tourism industry called festivals, it can be said that it is meaningful in terms of theory for the expansion or generalization of Internal Marketing. Second, it can be said that there is theoretical significance in that the statistical significance was verified through re-verification of the measurement scale of previous studies by setting the Festival Effect as a dependent variable. The practical implications First, in this study, the Jeju Olle Festival was presented as a success case, and the direction of establishing a marketing strategy for festival revitalization was presented to the organizers in charge of the festival. Second, the permanent organization for festivals is leading the success of local festivals. As such, the development and survival of the festival implies that active efforts are needed to revitalize the permanent organization of the festival, which is a prerequisite for the festival so that they can feel Job Satisfaction and immerse themselves in the organization in consideration of the characteristics of the organizers in charge of the festival. Third, since the ripple effect of the festival is large and diverse, the organization members in charge of the festival can improve their sense of accomplishment, interest, satisfaction, and job performance through Internal Marketing activities. As a result of these studies, different results may be derived for each region or festival. So, I would like to suggest conducting research on various festivals in different regions. This will be a concept to generalize the results of this study. In addition, this study was conducted on festivals with permanent organizations. The reality is that many festivals in Korea either have a permanent breakfast or not, or they are temporarily organized and operated. It is also a festival that has a large social and cultural impact as well as the local economy by studying the effect of Internal Marketing activation according to the presence or absence of a permanent organization on the effect of the festival, and highlighting the existence of a permanent organization that enables Job Satisfaction or Organizational Commitment to be achieved. You will be one step closer to activation. ※ Keyword : Internal Marketing, Communication, Empowerment, Reward System, Support by Executives, Education and Training, Job Satisfaction, Organizational Commitment, Festival Effect-
dc.publisher한양대학교-
dc.title내부마케팅 활성화가 축제효과에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effect of Activating Internal Marketing on Festival Effects-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor주하정-
dc.contributor.alternativeauthorChu, Ha Cheong-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak국제관광대학원-
dc.sector.department문화·엔터테인먼트관광학과-
dc.description.degreeMaster-


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