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전기 자동차에서 전기산업의 역할과 전망에 대한 연구

Title
전기 자동차에서 전기산업의 역할과 전망에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Role and Prospect of the Electric Industry in Electric Vehicles :Focusing on implications for the electric industry development
Author
송영주
Alternative Author(s)
Sung, Young Ju
Advisor(s)
배성우
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 전 세계가 환경문제에 주목하여 배기가스를 배출하는 내연기관 대신 전기차의 개발에 박차를 가하는 현실임을 감안하여 차후 국내에서 전기차 상용화가 안정되게 정착할 수 있도록 전기산업 역할과 쟁점에 주목하여 그 대안을 제시하고자 했다. 연구를 진행한 결과, 쟁점은 크게 3가지로 도출되었는데, 배터리 기술 확보의 문제, 급증할 전기사용량에 대한 적합한 대비 문제 그리고 충전 인프라의 효과적인 구축문제가 주요 쟁점임을 확인했고, 이를 극복할 정책적 대안은 첫째, 배터리 분야에 충분한 인재를 확보하기 위한 적합한 인센티브를 제공, 직무기준을 설정하여 해당 직무기준을 충족하는 인재에게 충분한 보상을 제공하여 해당분야 인력을 활성화시키는 것과 관련 R&D 부서 구축을 위한 초기지원과 성과를 보이는 부서는 정부차원에서 특정 보상을 제공할 것 그리고 신재생 활성화에도 주목해야 하는 방향성을 정립했다. 둘째, 배터리, 컨버터, 모터 등의 효율성을 재고에 주력하여, 전기 창출을 위한 추가적인 화력발전소 건립을 다소 줄이고 그 비용을 전환하여 에너지 효율성 성취할 것과 하이브리드차 전기차를 좀 더 지속하면서 전기사용량을 통제하는 방안을 제시했다. 또한, 급속충전이 아닌 완속 충전을 해야 배터리 수명을 확보하고 인프라 수도 최소화할 수 있으므로, 단거리 운행시 급속충전하는 상황을 최소화할 방안을 모색의 일환으로, 정부는 완속충전의 필요성, 효과, 강점 등을 설득력 있는 통계자료나 연구자료로 구성한 정책서를 발간할 것, 완속충전을 더 자주하는 차량주 대상으로 특정 보상을 제안할 것을 제안했다. 실무적으로는, 배터리 분야 직무에 근무하는 직원들 대상 다양한 관련 교육을 제공하고, 해외의 선진 기술을 흡수하기 위한 연수제도를 더욱 활성화할 것 배터리의 낮은 밀도는 자연의 법칙이므로 변용이 불가하나, 이를 사용하는 제반 기기의 성능을 증대하기 위한 효과적인 전기자동차 시스템 고안에 주목할 것을 제안했고, 차후 증가할 화력 발전소에 대비, 이때 예상되는 문제점들을 지금부터 추정하여 효과적인 전략과 대안을 구축할 필요를 제시했고, 증설 수를 최소화하는 기술적 대안을 고민하는 방향을 제시했다. 또한, 정부가 수집하는 설득력 있는 통계자료, 학술자료를 수집함에 현장 데이터를 활용해 일조하여 해당 정책을 지원하고, 무엇보다 최대한 단 시간 내에 완속의 충전 효과를 가질 수 있도록 하는 충전 기술 확보를 위해 공모전 등을 개최하여 대중 의견을 수렴할 것을 최종 제안했다. | Considering the fact that the world is paying attention to environmental issues and spurring development of electric vehicles rather than internal combustion engines which emit exhaust gas, this study is to suggest alternatives focusing on roles and issues of the electric industry to secure electric vehicles commercialization.  As a result of the study, it derived three major issues. It confirmed they were battery technology acquisition, adequate preparation for rapidly increasing electricity consumption, and effective construction of charging infrastructure.  It suggested a policy alternative to overcome this. First, it set directions, including appropriate incentives to secure sufficient talent in the battery sector, and setting job standards, and providing sufficient compensation to talents who meet the job standards. Then it is to revitalize the workforce related to the R & D department. If a R&D department shows effects of initial support and achievements, the government could give compensation to the department and pay attention to renewable energy activation.  Second, it suggested directions, achieving energy efficiency by reducing additional thermal power plants and converting the cost by focusing on efficiency improvements of batteries, converters, and motors, and controlling electricity consumption while keeping to use hybrid electric vehicles.   In addition, since slow charging, not fast charging, can secure battery life and minimize the number of infrastructure, in order to seek a way to minimize rapid charging for short-distance driving, the governments have to a policy book composed of persuasive statistical data or research data on needs, effects, and advantages of the slow charging, and make a specific compensation for vehicle owners who use slow charging more often.  In practice, this study suggested to provide various related education for employees working in the battery field, and activate the training system to absorb overseas advanced technology. Also, although the low density of a battery is low in nature so it cannot be changed, it proposed to pay attention to the design of an effective electric vehicle system in order to improve performance of all devices using the battery. In preparation for thermal power plant increase in the future, this study presented the need to establish effective strategies and alternatives by estimating the expected problems from now, and it suggested a direction to consider technical alternatives to minimize the number of thermal power plants. In addition, this study proposed that the governments support related policies by using field data including persuasive statistical data and academic data they collected, and above all public opinion would be adopted by holding a contest to secure charging technology in order to have a slow charging effect in as possible as the shortest. 
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498850https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164247
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > RAILROAD SYSTEM ENGINEERING(철도시스템공학과) > Theses (Master)
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