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온택트 라이브 커머스 소비자 만족도와 제품 구매의도의 연관성 분석

Title
온택트 라이브 커머스 소비자 만족도와 제품 구매의도의 연관성 분석
Other Titles
Analysis of Relationship between Live-commerce Consumer Satisfaction and Purchasing Intention
Author
심소윤
Advisor(s)
윤동원
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Recently, live commerce has attracted many interests among product sellers and consumers, and companies are devising many sales strategies to attract consumers' attentions. Despite these efforts, empirical research on whether demographic factors affect the relationship between live commerce consumers’satisfactions and product purchase intentions are still very insufficient according to prior literature. This thesis investigates and analyzes the relationship between untact live commerce consumers’ satisfaction and their product purchase intention. First, we develop a research model to measure the association between live commerce consumers' satisfactions and their product purchase intentions and establish research hypotheses. Next, collected data for testing research hypotheses are analyzed with the IBM SPSS Statistics 27 program. Based on the statistical results, it will suggest a future direction for companies to use live commerce advertising techniques to attract current and potential consumers. Through the statistical findings of this study, we will provide an implication of how to overcome and develop the current situation in intensified competition for companies and individual sellers to conduct their advertisements using live commerce in the future, recognizing that such advertisements affect consumers' purchasing intentions and may reveal different effects depending on age groups and gender. |최근 라이브 커머스는 제품의 판매자와 소비자들 사이에서 엄청난 관심을 받고 있으며, 이러한 추세에 힘입어 기업들은 소비자들의 주의를 끌기 위해서 다양한 판매 전략들을 구상하고 있다. 하지만, 이러한 관심에도 불구하고 인구 통계학적인 요인이 라이브 커머스 만족도와 제품 구매의도 간의 연관성에 영향을 미치는지에 대한 연구는 아직 미비한 실정이다 이 논문에서는 라이브 커머스 소비자 만족도에 따라 제품 구매의도에 차이가 있는지 살펴보고 성별과 연령별 만족도와 제품 구매의도 간의 연관성에 영향을 미치는지 분석한다. 이를 위해 연구 모형을 개발하고 연구 가설을 설정한 후 IBM SPSS Statistics 27를 이용하여 가설에 따른 연관성을 분석한다. 이를 통해, 앞으로 라이브 커머스 광고 진행을 원하는 기업과 개인 판매자들에게 소비자들에 대한 접근 방식을 제공하고자 한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000490389https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164231
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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