605 0

초기 청소년기 학교폭력 경험의 특성과 종단적 변화

Title
초기 청소년기 학교폭력 경험의 특성과 종단적 변화
Other Titles
Longitudinal Changes of School Bullying Experiences in Early Adolescents
Author
최영
Alternative Author(s)
Choi, Young
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 초등학교 6학년과 중학교 1학년 시기의 학교폭력 경험을 바탕으로 학교폭력 집단유형을 분류하여 종단적 변화양상을 확인하고, 이러한 변화를 예측하는 변인을 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울교육종단연구(SELS 2010)의 2012년(3차, 초6)과 2013년(4차, 중1) 조사에 참여한 학생 중 두 시기 동안 학교폭력을 한 번 이상 경험하였다고 응답한 총 3,270명의 자료를 분석하였다. 분석자료는 학교폭력 피해경험 및 가해경험, 개인요인(성별, 자기통제, 자아존중감, 회복탄력성, 열악한 건강상태), 부모요인(부모 정서적 지지), 학교요인(또래관계, 학교지원, 역기능적 학교환경)으로 구성하였고, 잠재프로파일분석, 잠재전이분석, 로지스틱회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초6 시기의 학교폭력 경험집단은 4개의 집단으로 분류되었고 ‘고수준중복경험(가해우세)집단’, ‘피해우세집단’, ‘가해우세집단’, ‘저경험집단’이다. 중1 시기의 학교폭력 경험집단은 4개의 집단으로 분류되었고 ‘고수준중복경험(피해우세)집단’, ‘피해우세집단’, ‘가해우세집단’, ‘저경험집단’이다. 둘째, 초6 시기의 학교폭력 경험집단의 대부분은 중1 시기의 저경험집단으로 이동하였다. 그 다음으로 피해우세집단으로의 전이비율이 높은 것으로 나타났다. 고수준중복경험(가해우세)집단의 경우 저경험집단으로의 전이비율이 상대적으로 가장 낮게 나타나고 가해우세집단으로의 전이비율이 가장 높아 학교폭력 피해 및 가해경험을 지속하는 비율이 높은 위험군으로 확인되었다. 셋째, 초6 시기의 고수준중복경험(가해우세)집단, 피해우세집단, 가해우세집단이 중1 시기에 저경험집단으로 이동하는데 자기통제, 부모 정서적 지지, 또래관계가 보호요인으로 유의한 영향력을 나타냈고, 열악한 건강상태, 역기눙적 학교환경이 위험요인으로 유의한 영향력을 가졌다. 그리고 초6 시기의 저경험집단이 중1 시기의 고수준중복경험(피해우세)집단, 피해우세집단, 가해우세집단으로 이동하는데 자기통제, 회복탄력성, 부모 정서적 지지가 보호요인으로 확인되었고, 또래관계, 열악한 건강상태가 위험요인으로 유의한 영향력을 가지는 것으로 확인되었다. 본 연구는 기존의 단기적·이분법적 학교폭력 관점에서 벗어나 초등학교에서 중학교로 전환하는 초기 청소년기 학교폭력 경험의 지속성과 종단적 변화에 영향을 미치는 요인을 확인하고 학교폭력의 예방적·치료적 개입에 유용한 시사점을 제공하는 것에 의의가 있다. |Objectives: This study aims to identify longitudinal changes by classifying school bullying group types based on the school bullying experiences in the 6th grade of elementary school and the 1st grade of middle school, and to verify the variables that predict these changes. Methods: This study used data from a total of 3,270 respondents to school bullying experience questions from among students who participated in the 3rd(6th grade elementary school: T1) and 4th(1st grade middle school: T2) surveys in the elementary school panel of the Seoul Education Longitudinal Study(SELS 2010). The analysis data consisted of school bullying experience, gender, self-control, self-esteem, resilience, poor health, parental emotional support, friendship, school support and dysfunctional school climate. In examining hypothesis, latent profile analysis, latent transition and logistic regression were used in 'SELS 2010' as data(2012-2013). Results: First, the latent profiles of T1 and T2 were classified into four groups, each named 'high-level overlapped group', 'victimized predominant group', 'bullying predominant group' and 'low-level experienced group'. Second, most of the school bullying experience groups in T1 moved to the low-level experienced group in T2, followed by a high rate of transition to the victimized predominant group. In the case of high-level overlapped group, the rate of transfer to low-level experienced groups was relatively low, and it was identified as a high-risk group that sustained school bullying experience. Third, as protective factors, self-control, parental emotional support, and friendship had a significant influence on the change to low-level experienced group from high-level overlapped group, victimized predominant group, and bullying predominant group. As risk factors, self-esteem, poor health, and dysfunctional school climate had a significant influence on the change to low-level experienced group from high-level overlapped group, victimized predominant group, and bullying predominant group. In addition, as protective factors, self-control, resilience, and parental emotional support had a significant influence on the change to high-level overlapped group, victimized predominant group, and bullying predominant group from low-level experienced group. As risk factors, friendship and poor health had a significant influence on the change to high-level overlapped group, victimized predominant group, and bullying predominant group from low-level experienced group. Conclusion: The results of the current study can be helpful in developing appropriate prevention and intervention programs for reducing the future school bullying of early adolescents.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499000https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164072
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE