467 0

방탄소년단(BTS) 노래 가사 감상활동이 청소년의 자아존중감, 행복감, 심리적 안녕감에 미치는 영향

Title
방탄소년단(BTS) 노래 가사 감상활동이 청소년의 자아존중감, 행복감, 심리적 안녕감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of BTS Lyrics Appreciation on Self-Esteem, Happiness, and Psychological Well-being in Adolescents
Author
김지원
Alternative Author(s)
Jiwon Kim
Advisor(s)
김현수
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to verify the effects of BTS lyrics appreciation on self-esteem, happiness, and psychological well-being in adolescents, and the following research questions were selected according to the research purpose. Research Question 1. Is there a significant difference in self-esteem, happiness, and psychological well-being between the experimental group that conducted BTS lyrics appreciation and the comparative group that only conducted music appreciation? 1-1. Is there a significant difference in self-esteem between the experimental group and the comparative group? 1-2. Is there a significant difference in happiness between the experimental group and the comparative group? 1-3. Is there a significant difference in psychological well-being between the experimental group and the comparative group? Research Question 2. How do the adolescents in the experimental group accept the message contained in the lyrics of BTS songs? 14 the upper grade of elementary school students and 26 middle school students in Seoul and Gyeonggi Province participated in the research, and consisted of 20 experimental groups and 20 comparative groups. The study was conducted from November 16, 2020 to November 29, 2020, for two weeks, 7 days a week, for a total of 14 sessions, including pre-test, experimental treatment, and post-test. Both groups measured self-esteem, happiness, and psychological well-being before and after. To the experimental group, the BTS song and lyrics containing the message of criticism and resistance, comfort and strength, and Love Myself(self-acceptance) were presented, and after appreciation, the message in the lyrics was asked through a questionnaire for sharing thoughts. A statistical analysis to verify a study purpose was progressed by SPSS 25.0 and carried out t-test and two-way ANOVA. The results of Research Question 1 are as follows. First, there was a significant difference in self-esteem between the experimental and comparative groups. The experimental group showed significant increases in self-esteem, while the comparative group did not show a significant increase or decrease in score between pretest-posttest. Second, happiness overall score and positive emotions between the experimental group and the comparative group showed significant differences. In the experimental group, happiness overall score and positive emotions increased, and negative emotions decreased. On the other hand, in the comparative group, positive emotions decreased between pretest-posttest, and happiness overall score and negative emotions did not show a significant increase or decrease in scores. Third, psychological well-being overall score and self-acceptance between the experimental group and the comparative group showed significant differences. In the experimental group, psychological well-being overall score, environmental mastery, and self-acceptance increased between pretest-posttest, but the comparative group did not show a significant increase or decrease in any score pretest-posttest. The results of Research Question 2 are as follows. First, after the BTS lyrics appreciation, adolescents experienced relieving stress, being comforted, and thinking about their dreams and loving themselves. Second, while the BTS lyrics appreciation, adolescents sympathized with BTS music and lyrics, looked back on themselves, and applied what they felt through the activities to their lives. In conclusion, the BTS lyrics appreciation has a positive effect on adolescents' self-esteem, happiness, and psychological well-being.| 본 연구의 목적은 방탄소년단(BTS) 노래 가사 감상활동이 청소년의 자아존중감, 행복감, 심리적 안녕감에 미치는 효과를 검증하기 위한 것이며, 이와 같은 연구목적을 도출하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 방탄소년단(BTS) 노래 가사 감상활동을 실시한 실험집단과 음악 감상만 실시한 비교집단 간 자아존중감, 행복감, 심리적 안녕감에서는 효과의 유의한 차이가 있는가? 1-1. 실험집단과 비교집단 간 자아존중감에서는 효과의 유의한 차이가 있는가? 1-2. 실험집단과 비교집단 간 행복감에서는 효과의 유의한 차이가 있는가? 1-3. 실험집단과 비교집단 간 심리적 안녕감에서는 효과의 유의한 차이가 있는가? 연구문제 2. 실험집단 청소년들은 방탄소년단(BTS) 노래 가사에 담긴 메시지를 어떻게 받아들이는가? 연구대상은 서울·경기 지역 초등학교 4~6학년 14명, 중학교 1~3학년 26명을 대상으로 하여 실험집단 20명, 비교집단 20명으로 구성하였다. 연구는 2020년 11월 16일부터 2020년 11월 29일까지 2주간 주 7일, 총 14회기 동안 사전검사, 실험처치, 사후검사로 진행되었으며 두 집단 모두 사전과 사후에 자아존중감, 행복감, 심리적 안녕감 척도를 실시하였다. 실험집단에게는 비난과 저항, 위로와 힘, Love Myself(자아수용)의 메시지가 담긴 방탄소년단 노래와 가사를 제시하였고, 감상 후에는 생각나누기 설문지를 통해 가사에 담긴 메시지를 질문하였다. 비교집단에게는 동일한 방탄소년단 노래를 가사 없이 제시하였다. 연구 목적을 검증하기 위한 통계분석으로 SPSS 25.0을 사용하였고, t-검증, 이원변량분석(two-way ANOVA)을 적용하여 분석하였다. 연구문제 1의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 비교집단 간 자아존중감에는 유의미한 차이를 보였다. 실험집단은 사전-사후 간 자아존중감이 유의미하게 증가한 반면, 비교집단은 사전-사후 간 유의미한 점수 증감을 나타내지 않았다. 둘째, 실험집단과 비교집단 간 행복감 총점과 긍정정서는 유의미한 차이를 보였다. 실험집단은 사전-사후 간 행복감 총점과 긍정정서가 증가하였고, 부정정서가 감소하였다. 한편 비교집단은 사전-사후 간 긍정정서가 감소하였고, 행복감 총점과 부정정서는 유의미한 점수 증감을 나타내지 않았다. 셋째, 실험집단과 비교집단 간 심리적 안녕감 총점과 자아수용은 유의미한 차이를 보였다. 실험집단은 사전-사후 간 심리적 안녕감 총점, 환경 통제력, 자아수용이 증가하였으나, 비교집단은 사전-사후 간 유의미한 점수 증감을 나타내지 않았다. 연구문제 2의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악 감상 활동을 진행한 후 청소년들은 스트레스를 해소하고, 위로를 받으며, 자신의 꿈과 자신을 사랑하는 것에 대해 생각해 보는 경험을 하였다. 둘째, 음악 감상활동을 진행하면서 청소년들은 방탄소년단의 음악과 가사에 공감하고, 자신을 되돌아보며, 활동을 통해 느낀 점을 자신의 삶에 적용시켰다. 이와 같은 결과는 방탄소년단(BTS) 노래 가사 감상활동이 청소년의 자아존중감, 행복감, 심리적 안녕감에 긍정적인 영향을 끼친다는 것을 규명하였다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000490538https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/164065
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE