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의미연결망 분석을 통해 한국 소비자들이 스포티파이와 멜론에 대한 태도의 비교

Title
의미연결망 분석을 통해 한국 소비자들이 스포티파이와 멜론에 대한 태도의 비교
Other Titles
Comparison of Korean consumers' attitudes toward Spotify and Melon through semantic network analysis
Author
유보침
Alternative Author(s)
Liu, Bao Chen
Advisor(s)
조남재
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
세계 음악시장의 디지털 음원 소비가 해마다 증가하고 있으며 스트리밍 서비스 시장이 디지털 음악 시장에서 부상하고 있다. 세계 6위 수준으로 성장한 한국 음악 시장의 규모는 해외 음악 자본의 진출을 고려할 만큼 커졌다고 봐야 할 것이다. 2021 년 2월 2일, 스포티파이는 드디어 한국에 진출하여 온라인 음악 시장에서 가장 핫한 뉴스가 되었다. 스포티파이의 진출로 멜론이 주도하는 한국의 온라인 음악 서비스 경쟁은 더욱 치열해졌다. 본 연구에서는 기존 연구들의 한계점을 살피고 빅데이터 시대의 조금 더 객관적인 방법으로 온라인 음악 서비스 평가 방법을 탐구하고자 하였다. 이를 위하여 한국 소비자가 소셜미디어에서 멜론과 스포티파이 사용 경험을 언급한 데이터를 수집하고 이를 의미연결망 분석 기법을 이용하여 멜론과 스포티파이에 대한 태도를 분석하였다. 2021년 2월 2일부터 2021년 5월 1일까지의 약 3개월의 기간 동안 네이버 브로그 등 소셜미디어 리뷰를 수집하였다. 수집된 데이터인 비정형 데이터를 분석하기 위하여 텍스트 정제과정을 수행하고, 정제된 데이터를 텍스트 마이닝을 통하여 빈도를 계산하여 주요 단어들을 선정하여 매트릭스 데이터로 만들어 의미연결망 분석에 이용하였다. 본 연구의 주요 결과는 멜론과 스포티파이가 비슷한 평가점수를 받았지만 세부 영역별로 차이를 보였다. 스포티파이는 멜론보다 약간 높은 점수만 받았지만 72%의 키워드로 멜론보다 전반적으로 우위에 있다고 평가되었다. 스포티파이의 강점은 입소문은 좋지만 시장 점유율이 낮고 한국 국내 음악 시장과 관련된 서비스가 많지 않아 업무 폭과 시장 규모를 더 넓혀야 한다는 점이다. 멜론의 디바이스 연결 주제의 높은 점수는 멜론의 한국 음악 스트리밍 1위 보급률을 보여주는 것이지만, 그 외에는 중평이 별로 좋지 않고 특히 가격 면에서는 부정적인 평가와 관련이 있다. 소셜 네트워크 텍스트 분석은 구체적인 인터랙션 디자인 및 기능에는 분석하지 못 하지만, 인터랙션 디자인 이외의 소비자들의 관심사를 찾을 수 있고 더 다양한 시장 분석을 할 수 있다. |Digital music consumption in the global music market is increasing year by year, and the streaming service market is emerging in the digital music market. The size of the Korean music market, which has grown to the world's sixth-largest level, has grown enough to consider the entry of foreign music capital. On February 2, 2021, Spotify finally entered Korea and became the hottest news in Korean online music service market. With the entry of Spotify, the competition for Korean online music services led by Melon has intensified. This study tried to examine the limitations of existing studies and to explore online music service evaluation methods in a more objective way in the era of big data. To this end, we collected data that Korean consumers mentioned their experience of using Melon and Spotify on social media and analyzed their perceptions of Melon and Spotify using the semantic network analysis technique. Social media reviews such as Naver Blog and Daum Blog were collected over a period of about 3 months from February 2, 2021 to May 1, 2021. In order to analyze the unstructured data, which is the collected data, a text refinement process was performed, and the frequency of the refined data was calculated through text mining, and key words were selected to form matrix data and used for semantic network analysis. The main result of this study was that Melon and Spotify received similar scores, but showed differences in each sub-area. Spotify scored slightly higher than Melon, but evaluated that it had an overall advantage over Melon with 72% of keywords. Spotify's strength is that, although word-of-mouth is good, its market share is low and there are not many services related to the domestic music market, so it needs to expand its scope of services and customers. Melon's device connection theme's high score showed Melon's top penetration rate for Korean music streaming, but other comments were not so good and are especially related to negative reviews in terms of price. Social network text analysis can not analyze specific interaction design and functions, but it can find consumer interests other than interaction design and can analyze more diverse markets.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000500016https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163996
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS INFORMATICS(비즈니스인포매틱스학과) > Theses (Master)
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