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dc.contributor.advisor류웅재-
dc.contributor.author정흔녕-
dc.date.accessioned2021-08-23T16:25:36Z-
dc.date.available2021-08-23T16:25:36Z-
dc.date.issued2021. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499351en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163964-
dc.description.abstract아시아 영화는 세계화가 진행되며 영화 시장에서 자리를 잡았다. 아시아 감독들도 영화를 통해 아시아의 문화 형태와 독특성을 보여주기 위해 노력하고 있으며, 아시아 사회와 가족에 대한 묘사를 통해 현재 사회의 문제에 대한 자신의 견해를 작품에 드러낸다. 아시아 영화 속의 가부장제에 대한 저항과 비판은 서구에서 시작된 페미니즘과 함께 성장하면서 발전하고 있다. 그러나 서구 중심의 오리엔탈리즘 시각에 반대하며 시작된 영화계의 저항이 시간이 지나면서 점차 그 이데올로기에 순응하는 현상은 아시아 영화가 현재 세계 영화시장에서 인지도를 갖게 된 원인일 수 있다. 아시아 영화가 비주류 자리에서 목소리를 내는 것은 아시아만의 독특성 유지에는 도움이 되지만 주변화를 초래할 수 있다. 반면 주류에 편입한다는 것은 자신의 문화적 정체성을 희생하고 할리우드 이데올로기에 순응하는 결과로 이어진다. 그러나 변두리와 주류는 단순한 이항대립 관계가 아니라 복잡한 영화 시장에서 함께 성장하는 관계이다. 아시아 영화는 세계적으로 더 많은 재현 기회를 얻었고 고정관념에 벗어나 자신의 문화적 개성을 지키기 위해 꾸준히 노력해왔다. 이는 아시아 영화가 영화 세계시장에서 어떤 이데올로기를 전달하고 있을까? 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구는 봉준호 감독의 <설국열차>, <기생충>과 이안 감독의 <쿵푸선생>, <결혼피로연>, <음식남녀>를 분석의 대상으로 선정하여 영화 흥행요인의 논의에 기반으로 영화 캐릭터 간의 권력 관계와 동서양의 문화적 지배 관계를 분석하였다. 본 연구의 목적은 아시아 영화의 텍스트 분석을 통해 영화에서 가부장제라는 권력에 저항이나 수호하는 태도를 탐구하고자 한다. 또한 봉준호와 이안의 작품을 통해 동양인들이 오리엔탈리즘을 내재화하는지를 밝히는 것을 목적으로 한다. 텍스트 분석 결과, 영화 속의 남성과 여성 캐릭터의 특징과 관계를 정리하고, 캐릭터 간의 관계 분석을 진행하였다. 구체적으로 등장인물의 대사 텍스트에 의해 남성과 남성, 남성과 여성, 여성과 여성의 세 가지 측면에서 영화의 젠더 이데올로기나 가부장제하에서 드러나는 권력 관계 등을 분석하였다. 이어서 영화 속에서 동양과 서양을 대표하는 문화적 텍스트에 의존하여 동서양의 문화적 차이를 분석하고, 동서양의 대립과 지배-피지배 관계를 보여주는지 살펴보았다. 두 감독의 영화 속 남성 캐릭터를 살펴보면, 어른 세대의 가부장권에 저항하여 성공한 젊은 세대가 다시 다른 사람에게 자신의 권력을 행사하는 지배자가 되는 패턴을 보이는데, 이는 가부장제가 단지 구세대에서 신세대로 전달, 계승될 뿐 진정한 의미의 가부장제의 해체를 보여주는 것은 아니다. 또한 이안 영화 속 다른 세대 여성들은 자기 생각을 고수하면서도 서로를 위로하며 상대방의 선택을 존중해 주지만 봉준호의 작품 속 여성 캐릭터들이 소위 사회적 계급 차이로 인해 상층 계급의 여성은 부권사회의 피지배자로서 남편의 통제를 받지만 다른 한편으로 상층 계급의 지배자로서 하층계급의 여성들에게 권력을 행사하는 것이다. 마지막으로 두 감독의 영화에서 보이는 남녀 관계는 남성과 여성의 상호 갈등과 대립이 아니라 남성과 여성이 함께 부권사회의 질서를 해체하고 각기 자신의 주체성을 발현하여 양성평등을 위해 노력해야 한다는 점일 것이다. 오리엔탈리즘 시각에서 동서양 문화 분석 결과, 봉준호 감독의 <설국열차>는 계급혁명의 타파와 서구 과학 기술에 대한 비판을 통해 서구 중심의 이데올로기적 영화 서사 모델에서 벗어나 동양의 문화를 담아냄으로써 한국 영화 창작자들의 미국 제국주의 문화에의 저항을 보여주었다. 다른 한편 봉준호의 <기생충>영화와 이안 작품들이 동양과 서양의 불평등한 권력 관계를 어느 정도 전복시켰지만, 서양의 오리엔탈리즘 관념은 영화의 표현방식에 강하게 내포되어 있다. 이로 인해 동양의 이미지로 강조되는 이러한 차이는 표면적으로는 동서양의 문화적 차이를 드러낸 것이지만, 그 이면을 살펴보면 서양의 문화적 지배를 지지하는 헤게모니적 산물이라고 하지 않을 수 없다.|Asian films have established themselves in the film market as globalization progresses. Asian directors are also trying to show the form and uniqueness of Asian culture through their films, and through their depictions of Asian society and families, they express their views on current social issues in their works. Resistance and criticism against patriarchy in Asian films is growing and developing along with feminism that originated in the West. However, the phenomenon that the resistance of the film industry, which started as opposed to the Western-centered view of Orientalism, gradually conforms to the ideology over time, may be the cause of the recognition of Asian films in the global film market. For Asian films to have a voice in the fringes, while helping to maintain Asian uniqueness, it can also lead to marginalization. On the other hand, entering the mainstream results in sacrificing one's cultural identity and conforming to Hollywood ideology. However, the margin and the mainstream are not a simple binary opposition, but a relationship that grows together in the complex film market. Asian films have been given more opportunities to reproduce globally and have been constantly striving to keep their cultural individuality outside of stereotypes. What kind of ideology are Asian films conveying in the global film market? Based on this awareness of the problem, this study selected Bong Joon-ho's <Snowpiercer> and <Parasite> and director Li An's <Pushing Hands>, <The Wedding Banquet>, and <Eat Drink Man Woman> as the analysis target to discuss the factors of movie success. Based on this, the power relationship between movie characters and the cultural domination relationship between East and West were analyzed. The purpose of this study is to explore the attitude of resisting or defending the power of patriarchy in cinema through text analysis of Asian films. It also aims to reveal whether orientalism is internalized by Asians through the works of Bong Joon-ho and Li An. As a result of the text analysis, the characteristics and relationships of male and female characters in the movie were arranged, and the relationship between the characters was analyzed. Specifically, the gender ideology of the film and the power relationship revealed under the patriarchal system were analyzed from three aspects: male and male, male and female, and female and female by the dialogue texts of the characters. Then, depending on the cultural texts representing the East and the West in the film, the cultural differences between the East and the West were analyzed, and whether they showed the conflict between the East and the West and the relationship between domination and domination. Looking at the male characters in the films of the two directors, the young generation who succeeded in resisting the patriarchy of the adult generation again became the ruler who exercised their power over others, which means that the patriarchal rights are simply passed on and inherited from the old generation to the new generation. It does not show the true dissolution of the patriarchy. In addition, while women of different generations in Li An's films adhere to their own ideas, comfort each other, and respect each other's choices, the female characters in Bong Joon-ho's work are so-called social class differences, so the upper-class women are the subjects of a patriarchal society, and their husbands are the dominant ones. Controlled, but on the other hand, as the rulers of the upper classes, they exercise power over the women of the lower classes. Finally, the relationship between men and women shown in the films of the two directors is not mutual conflict and confrontation between men and women, but rather that men and women should work together for gender equality by dismantling the order of the patriarchal society and expressing their own identity. As a result of analyzing Eastern and Western cultures from an orientalist perspective, director Bong Joon-ho's <Snowpiercer> broke away from the class revolution and criticized Western science and technology. It showed resistance to imperial culture. On the other hand, although Bong Joon-ho's <Parasite> film and Li An's films overturned the unequal power relationship between the East and the West to some extent, the Western notion of Orientalism is strongly embedded in the film's expression method. This difference, which is emphasized by the image of the East, reveals the cultural differences between the East and the West on the surface, but looking at the other side, it cannot but be said to be a hegemonic product that supports the cultural domination of the West.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title아시아 영화 속의 페미니즘과 오리엔탈리즘에 대한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Feminism and Orientalism in Asian Cinema: Based on the Movies of Bong Joon-ho and Li An-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor정흔녕-
dc.contributor.alternativeauthorCHENG XINNING-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department미디어커뮤니케이션학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation방송영상미디어-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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