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dc.contributor.advisor김영재-
dc.contributor.author양정-
dc.date.accessioned2021-08-23T16:24:44Z-
dc.date.available2021-08-23T16:24:44Z-
dc.date.issued2021. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499234en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163945-
dc.description.abstractAs the size of game users shows a stabilizing trend due to China's expansion of the game market, the traditional game method is moving from computer games to mobile games. People use games and seek fun to positively change negative emotions such as stress, anxiety, and fear. "Fun" is an important planning focus for games and is also a key means of increasing user size and generating profits. The number of users of mobile MOBA games is increasing in the data of China's 36Kr Research Institute. Character skins have a positive impact on the fun of MOBA games as MOBA game users can overcome aesthetic fatigue from playing the same game for a long time. Also, character skins are the main means of profit and promotion for MOBA games. The purpose of this study is to consider the fun elements of mobile MOBA game character skins and how game character skins are utilized, and to propose a strategy for development of mobile MOBA game character skins. Through prior research on game fun elements, fun inducement, and character skins, the fun elements and the fun inducement process of character skins were identified. Afterwards, the use of fun elements in the character skin of "Prince Yeongyo" was analyzed, and the analysis was confirmed through character skin and related comments in the Chinese Wave. According to research analysis, character skins can provide sensory fun elements, show-off fun elements, and social interaction fun elements. The character skin of <Prince Young-yo> delivered vividness, beauty, and pleasure to users through long-term character introduction videos, hitting skills, and beautiful character appearance and provided sensory fun. "Prince Yeongyo" provided users with a show-off fun through a "Senior System" that allows users to change parts of their skins according to their preferences, and a limited-grade skin that can symbolize users' economic ability and game ability. The couple skin of "Prince Young-yo" conveys a sense of belonging to users and provides interaction fun with audio-visual elements that interact with characters' weapons, costumes, and lines and story elements that apply popular IP. This study proposed a development strategy in which mobile MOBA game character skins should maintain characteristics and game fairness and provide fun elements that created empathy using issues. Key word : Mobile MOBA game, character skin, game fun element, character skin fun element, fun-inducing process| 중국의 게임시장 확대에 따른 게임 이용자 규모가 안정화 추세를 나타냄에 따라 기존의 전통적인 게임방식은 컴퓨터 게임에서 모바일 게임으로 방식으로 이동되고 있다. 사람들은 스트레스, 불안, 우울 등 정서를 전환하기 위해 게임을 이용하고 재미를 추구한다. ‘재미’는 게임 중요한 기획 초점인 동시에 이용자 규모 증대와 수익을 창출을 도모하는 핵심 수단이다. 중국 36Kr연구원의 자료에 모바일 MOBA 게임의 이용자가 늘어가고 있는 추세이다. 캐릭터 스킨은 MOBA 게임 유저들이 장시간 같은 게임을 하로 인한 심미적인 피로감을 극복할 수 있어 MOBA 게임의 재미에 긍정적인 영향을 미친다. 또한 캐릭터 스킨은 MOBA 게임의 주로 수익수단이자, 홍보수단이다. 본 연구의 목적은 모바일 MOBA 게임 캐릭터 스킨의 재미 요소와 게임 캐릭터 스킨의 활용 방식을 고찰하고자 하고, 모바일 MOBA 게임 캐릭터 스킨의 발전전략을 제안하고자 한다. 모바일 MOBA게임의 재미요소와 재미유발 과정 및 캐릭터 스킨에 관한 선행연구를 통해 캐릭터 스킨의 재미요소와 재미유발 과정을 확인하였다. 이 후에 <왕자영요> 캐릭터 스킨에서 재미요소의 활용을 분석하고, 중국 웨이보에서 있는 캐릭터 스킨과 관련 댓글을 통해 분석된 내용을 확인하였다. 연구 분석 결과, 캐릭터 스킨은 감각적 재미요소, 과시 재미요소, 사회적 상호작용 재미요소를 제공할 수 있다. <왕자영요>의 캐릭터 스킨은 장시간의 캐릭터 소개영상, 타격감을 강화하는 스킬 효과, 아름다운 캐릭터 외관을 통해 유저에게 시청각의 생생함, 아름다움, 쾌감을 전달하고 감각적 재미를 제공하였다. <왕자영요>은 유저들이 취향에 따라 스킨의 부품을 바꿀 수 있는 ‘상원시스템’, 유저의 경제능력, 게임능력을 상징할 수 있는 등급 한정 스킨을 통해 유저들에게 과시 재미를 제공하였다. <왕자영요>의 커플 스킨은 캐릭터의 무기, 복장, 대사 등에 상호작용을 하는 시청각 요소와 대중적으로 알려진 IP를 응용한 스토리 요소로 유저에게 소속감을 전달하고 상호작용 재미를 제공하였다. 본 연구는 모바일 MOBA 게임 캐릭터 스킨이 캐릭터 특성과 게임 공평성을 유지해야 하고 이슈를 활용한 재미요소와 공감을 일으킨 재미요소를 제공해야 하는 발전 전략을 제안하였다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title중국 모바일 MOBA 게임 캐릭터 스킨의 재미요소 분석: < 왕자영요> 캐릭터 스킨을 중심으로-
dc.title.alternativeAnalysis of the Fun Elements of Chinese Mobile MOBA Game Character Skin: <King of Glory> Character Skin-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor양정-
dc.contributor.alternativeauthorYANG JING-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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