615 0

디즈니 애니메이션을 활용한 중학생 대상 영어교육 프로그램에 관한 실행연구: 듣기와 쓰기 역량을 중심으로

Title
디즈니 애니메이션을 활용한 중학생 대상 영어교육 프로그램에 관한 실행연구: 듣기와 쓰기 역량을 중심으로
Other Titles
An Action Research on the English Education Program for Middle School Students Using Disney Animation: Focusing on Listening and Writing Competencies
Author
이자연
Alternative Author(s)
Lee Ja Yeon
Advisor(s)
이문우
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 디즈니 애니메이션 ‘노틀담의 꼽추’와 ‘인사이드 아웃’을 활용하여 듣기와 쓰기수업이 어떻게 계획되고 실행될 수 있으며 이 활동을 통해 학습자들의 인지적, 정의적 영역에 관한 변화가 어떻게 나타나는지 알아보고자 한다. 실생활 영어 자료에 관한 기존의 연구는 듣기 영역만을 다루거나, 쓰기 영역만을 다룬 연구가 대부분이다. 그래서 연구자는 학습자들의 수용적 기량인 듣기 영역에서 시작하여, 생산적 기량인 쓰기 영역으로 발전해 나가는, 듣기와 쓰기 영역을 체계적으로 통합한 연구를 진행하였다. 연구자는 이를 위해 중학교 3학년 학습자 10명을 대상으로 2개월 간 총 14차시에 걸쳐 연구 수업을 진행하였으며, 연구자는 다음과 같은 과제를 수행하였다. 첫째, 기존 수업의 문제점을 파악하고, 연구 주제를 설정했다. 둘째, 사전 인터뷰와 사전평가를 진행하며, 이를 바탕으로 두 편의 애니메이션을 선정했다. 셋째, 학습자들이 듣기와 쓰기 영역을 효과적으로 학습할 수 있도록 수업 활동을 계획하고 학습지를 만들었다. 넷째, 수업을 진행하면서 학습자들의 반응을 교수일지에 기록했고, 지속적으로 학습자들의 피드백을 반영하였다. 다섯째, 사후 인터뷰와 사후 평가를 진행하며, 학습자들의 인지적 영역과 정의적 영역이 어떻게 변화했는지 살펴보았다. 이를 토대로 연구 자료를 다각적으로 분석한 후 내린 결론은 다음과 같다. 디즈니 애니메이션을 활용한 듣기와 쓰기 영역의 학습은 학습자들의 인지적, 정의적 영역에 다음과 같이 긍정적인 영향을 미쳤다. 첫째, 인지적 영역에서 학습자들은 문법에 대한 이해도와 새로운 표현에 대한 인지, 추론 능력이 향상했다. 또한 학습자들이 작성한 쓰기 영역에서 문장 구조와 내용 구성이 발전된 모습을 보여주었다. 둘째, 정의적 영역의 변화에 있어서 실제성은 학습자가 지속적으로 학습이 가능하도록 동기를 부여했고, 역할극 활동을 통해 자기 표현에 대한 욕구를 충족했다. 또한 영어 역량의 한계를 극복하는 모습을 보여주었다. 셋째, 학습자들은 자신이 가지고 있던 애니메이션의 등장인물에 대한 외모, 젠더, 계급에 대한 고정관념을 인지하고, 비판하면서, 주체적인 사고를 발전시켰다. 위의 연구 결과를 바탕으로 다음을 제언하고자 한다. 첫째, 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 영역을 통합한 학습을 진행하기 위해서, 교사의 적절한 비계 설정과 구체적인 학습 활동 제시가 필요하다. 둘째, 중상위권 학습자들에게도 영어 학습에 대한 지속적인 동기 부여가 필요하며, 언어 학습에서 더 나아가 비판적이고 주체적으로 사고하도록 지도해야 한다. 셋째, 실생활 영어 자료를 학습 자료로 적극적으로 활용해야 한다. |This study aims to identify how listening and writing classes can be planned and implemented using Disney animations such as ‚The Hunchback of Notre Dame‛ and ‚Inside out,‛ and how learners’ cognitive and affective domains change through this activity. Most existing studies based on concrete English materials only addressed the listening or writing areas. Therefore, the researcher conducted a study integrating listening, a receptive skill, and writing, a productive skill. The researcher conducted research classes for 10 third-grade middle school students for a total of 14 sessions over 2 months. The researcher performed the following tasks. First, the problems of existing classes were identified and research topics were established. Second, preinterviews and pre-evaluations were conducted, based on which animations were selected. Third, the researcher constructed activities and workbooks to enable learners to effectively learn the listening and writing areas. Fourth, the learners’ feedback was continuously reflected, and the class was supplemented and revised as it progressed. The researcher used the workbook, observation data containing the responses and learners’ records, and the professor’s diary. Fifth, post-interviews and post evaluations were conducted, as the researcher investigated how learners’ cognitive and affective domains had changed. Various analyses of the research data showed the following conclusions. Learning in the listening and writing domains using Disney animation positively affected learners’ cognitive and affective domains. First, in improving the cognitive domain, learners improved their understanding of grammar and their cognitive and reasoning skills for new expressions. Additionally, sentence structure and content composition were developed in the writing area. Second, the practicality of the learners in the affective domain motivated them to continuously learn, and the desire for self-expression was satisfied through role-playing activities. Further, learners showed their ability to overcome the limitations of English. Third, learners developed independent thinking by recognizing and criticizing stereotypes about the appearance, gender, and class of characters in animation Based on the research results, I wish to suggest the following. First, to proceed with learning that integrates listening, speaking, reading, and writing areas, the teacher must implement an appropriate scaffold and present specific learning activities. Second, even middle and upperlevel learners need to be motivated to learn English as well as critical and independent thinking skills through the English language. Third, we should actively use concrete English materials.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499329https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163907
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF LEARNING SCIENCE(러닝사이언스학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE