소비자 트렌드 변화에 따른 패브릭 소파 전망에 관한 실증적 연구
- Title
- 소비자 트렌드 변화에 따른 패브릭 소파 전망에 관한 실증적 연구
- Other Titles
- An Empirical Study on the Prospects of Fabric Sofas According to Changes in Consumer Trends
- Author
- 권혜진
- Alternative Author(s)
- kwon, hyejin
- Advisor(s)
- 양진숙, 이형규
- Issue Date
- 2021. 8
- Publisher
- 한양대학교
- Degree
- Doctor
- Abstract
- COVID-19의 영향과 시대적 특성에 따라 거주 공간의 기능 및 인식 변화로 인해 가구와 소파에 대한 관심이 차츰 높아지고 있으며, 애완동물을 키우는 가구와 1인 가구의 수가 급격히 증가함에 따라 패브릭 소파에 대한 관심도 증가하고 있다. 따라서 현대 소비자들은 자신의 개성 표현 욕구와 인격 실현 욕구를 동시에 충족시켜 줄 수 있는 제품을 간절히 원하고 있다.
본 연구의 목적은 COVID-19로 인한 거주 공간의 기능과 인식이 변화함에 따라 소비자 라이프 스타일과 소비자 트렌드가 변화하고 있기 때문에, 다채로운 소비자 니즈를 위해 거실 공간의 큰 부분인 소파 중에서도 다양한 패턴을 활용한 패브릭 소파에 초점을 맞추어 앞으로의 국내 전망을 알아보기 위한 것이다.
연구 범위는 홈인테리어에 적용된 패브릭 패턴을 활용한 가정용 소파로 범위를 한정하여 패턴을 중심으로 연구하였으며, 사례 분석 범위는 2019년과 2020년을 기점으로 국내 유명 가구 전문서적에 소개된 상위 5개의 소파 브랜드로 범위를 한정하여 B&B Italia, Kartell, Roche Boboi, Cassina, Designers Guild와 Ashely Furniture의 패브릭 패턴 소파 사례들을 고찰하였다.
연구 방법은 이론적 연구에 있어 선행 연구 논문, 문헌 조사, 학술발표 논문, 신문기사, 국내외 전문서적, 인터넷 사이트, 보고서, 통계청 발표 등을 통해 조사하였으며, 해외 브랜드 소파에 적용된 패브릭 패턴 사례 분석은 2019년과 2020년을 기점으로 국내 유명 가구 전문서적에 소개된 상위 5개의 소파 브랜드로 범위를 한정하여 B&B Italia, Kartell, Roche Boboi, Cassina, Designers Guild와 Ashely Furniture 총 6개의 브랜드 패브릭 패턴 소파 사례들을 고찰하였다. 실증적 연구는 소비자 대상 1차 조사, 실무책임자 대상 2차 조사, 전문가 대상 3차 조사로 나누어 진행하였다. 소비자 대상 1차 조사는 2020년 6월 1일에서 12월 1일까지 일반 소비자 280명을 대상으로 약 6개월 동안 실시하였고, 실무책임자 대상 2차 조사는 36~65세 각 업계의 실무책임자 5명을 대상으로 1:1 심층 인터뷰를 진행하였으며 전문가 대상 3차 조사는 20세 이상 60세 미만의 홈인테리어와 가구, 가전 관련 패브릭 패턴디자이너 220명을 대상으로 실시하였다. 자료 분석은 IBM SPSS 23.0 for Windows 프로그램을 이용하여 분석을 실시하였으며 빈도 분석, 기술통계 분석과 첨도 및 왜도 분석, Pearson을 기준으로 한 신뢰도 분석, 대응 표본 t검정을 활용하였다.
실증적 연구는 크게 보았을 때 소파에 적용된 패브릭 패턴에 대한 소비자 니즈 및 구매 결정 요인과 그에 대한 기업의 대응 분석의 실증적 연구로서, 먼저 소비자 대상 1차 조사를 통해 패브릭 패턴 소파에 대한 다음과 같은 소비자 수요 및 트렌드를 파악하였다. 첫째. 소비자 라이프 스타일에 따른 분석 결과 COVID-19 이후 재택근무가 활성화되면서 소파 이용 시간이 길어졌으며, 소파 활용도 확대 여부에 대한 생각이 높았다. 또한 재택근무로 인해 집에 있는 시간이 길어지면서 소비자들의 내부 인테리어 변경 욕구 역시 높아진 것으로 나타났다. 둘째, 소비트렌드에 따른 분석 결과 현재 소유하고 있는 소파는 가죽의 빈도가 가장 높았으나 COVID-19 이후 소파 교체 생각 여부와 패브릭 소파 구매 의향도 평균 이상으로 높게 나타났다. 셋째, 구매 결정 요인에 따른 분석 결과 소비자들은 패브릭 소파 구입 시 디자인을 가장 중요하게 고려하였으며 내구성과 세탁성 또한 중요 고려 요인으로 조사되었다. 향후 수공예적 디자인 소파 구매 의도 역시 평균 이상으로 높게 나타났다.
다음으로 2차 조사는 현 소파 시장의 실제 현황 및 가능성과 COVID-19 이후 변화된 소비자의 소비 패턴을 통한 시장 변화를 파악하고자, Ashely Furniture, 한샘, 린지홈, HTL, 미라지 퍼니쳐의 실무책임자를 대상으로 면접 인터뷰를 진행하였다. 그리고 2차 조사 결과 및 이론적 고찰 내용을 종합 분석한 결과를 토대로 3차 조사를 실시하였다. 3차 조사는 전국 각 지역의 20세 이상 60세 미만 홈인테리어와 가구, 가전 관련 패브릭 패턴디자이너 전문가 220명을 대상으로 총 51개 문항에 대해 온라인 설문을 하였다. 2차 조사와 3차 조사의 결과를 종합적 분석하여 다음과 같은 최종 결론을 도출하였다.
첫째, 홈 패브릭과 가구, 가전 관련 디자이너들을 통한 설문을 비교, 분석해 보면 전문가들이 패브릭 패턴 디자인을 할 때 고려하는 사항과 고려의 정도를 기술 통계를 통해 비교한 결과, 소비자 니즈 영역에서는 사용자의 감성 충족을 가장 높게 고려하며, 구매 결정 요인 영역에서는 디자인을, 기업의 대응 영역에서는 신소재와 친환경 소재 개발이 가장 우선적으로 고려되는 사항으로 조사되었다. 실제로 소비자들은 앞으로 COVID-19로 인해 집에 있는 시간이 길어지고 소파와 함께 하는 시간이 늘면서 자신의 공간에 차별성을 요할 것이며 인체에 해롭지 않은 성분의 패브릭과 미세먼지의 취약점을 보완한 패브릭 소파를 요구할 것이라 실무책임자들은 예상하였다.
둘째, 전문가들을 대상으로 COVID-19 팬데믹이 소비 트렌드에 미친 영향을 비교한 결과, COVID-19 팬데믹이 소비 트렌드에 미친 영향 속에서는 홈인테리어 관련 소비가 우선적으로 고려되어야 한다는 것으로 나타났다. 또한 실무책임자들의 인터뷰와 통계청 자료를 통해 COVID-19로 인한 우리의 일상은 많은 부분에서 달라진 점을 확인할 수 있으며, 특히 집의 개념 확산으로 인한 가구와 가전, 인테리어 관련 소비가 온라인과 오프라인 모두 증가한 것을 확인할 수 있었다.
셋째, COVID-19 이후 예상되는 패브릭 소파 디자인의 핵심 요소를 비교한 결과, 패브릭 소파 디자인에서 우선적으로 고려되는 핵심 요소는 첫 번째 소비자 니즈의 영역 중 사용자의 감성 충족, 두 번째 구매 결정 요인 영역에서는 디자인, 세 번째 기업의 대응 영역에서는 신소재,친환경 소재 개발이 가장 높게 나타났다. 앞으로 점차 개인화되고 있는 라이프 스타일에 맞추어 자신이 좋아하는 작가의 작품이나 패턴들을 다양하고 손쉽게 프린팅하여 자신만의 커스터마이징 소파를 만들거나, 수공예적 패턴 디자인을 적용하여 소파의 가치를 높일 수 있는 방법이 다양해질 것이며 차별성을 가진 패턴을 활용한 패브릭 소파나 소재의 차별성을 둔 제품이 더 유행할 것이라는 실무책임자들의 인터뷰 결과를 알 수 있었다.
넷째, COVID-19 이후 소파의 유형에 따른 유행의 가능성 비교 결과, 감성형 소파가 더 많이 나타날 것이라는 결과로 이어졌다. 실제 실무책임자들도 앞으로는 감성형 소파를 기본으로 하되 테크놀로지형, 엔터테인먼트형, 융합형 소파도 함께 유행할 것이라 예상하였다.
다섯째, COVID-19 이후 유행 가능성이 있는 패브릭 패턴 조형의 비교 결과, 첫 번째 의장 방식에 따른 패턴 조형의 영역에서는 자카드 문 직물, 두 번째 모티프 구성에 의한 패턴 조형 영역에서는 자연적 형태의 소파가 많아질 것이라고 예상되었다. 마지막으로 모티프 제작 기법에 따른 패턴 조형 영역에서는 수공예적 구성이 가장 높게 나타났다. 앞으로는 이러한 요소들이 복합적으로 나타나는 나만의 커스터마이징(Customizing) 소파가 유행할 것이라 판단하였다.
본 연구 결과를 종합해 볼 때 소비자들의 패브릭 소파 구매 의향은 평균 이상으로 높게 조사되었으며 디자인, 내구성, 세탁성에 관한 부분이 보완된다면 향후 패브릭 패턴 소파는 발전 가능성이 충분히 있다고 판단된다. 다만 솔리드 무지 직물 소파가 지배적인 국내 상황을 고려할 때 좀 더 심도 있는 패턴디자인 연구가 필요하다고 판단되었으며 향후 패브릭 소파에 있어 다양한 개인맞춤형, 수공예적 패턴디자인 연구도 필요하다고 사료된다. 따라서 본 연구자는 소파용 패브릭 신소재나 컬러를 세분화한 연구와 다양한 공간의 패브릭 소파에 관한 연구를 통해 앞으로의 패브릭 소파 관련 산업에 본 연구 결과가 기초 자료로 활용되기를 바란다. |According to the impact of COVID-19 and contemporary properties, interest
in furniture and sofas is gradually increasing due to changes in the
function and perception of living spaces. In addition, as the number of
households with pets and single-person households increase rapidly, interest
in fabric sofas is also increasing. Therefore, modern consumers desperately
want products that can satisfy their individualism needs and selfrealization needs at the same time.
The purpose of this study is to find out the future domestic prospects for
diverse consumer needs focusing on fabric sofas using various patterns among
the sofas which occupy a large space of the room, as consumer lifestyles and
consumer trends are changing as the functions and perceptions of living
spaces change due to COVID-19.
The scope of the study was limited to home sofas using fabric patterns
applied to home interiors, and the study was focused on sofa patterns.
Furthermore, the case analysis was limited to the top 5 sofa brands
introduced in famous domestic furniture books from 2019 and 2020, and fabric
pattern sofa cases of B&B Italia, Kartell, Roche Boboi, Cassina, Designers
Guild and Ashely Furniture were examined.
For theoretical research, research methods were investigated through
previous research papers, literature reviews, academic papers, newspaper
articles, domestic and foreign specialized books, internet sites, reports,
and announcements from the National Statistical Office. The fabric pattern
case analysis applied to overseas brand sofas was limited to the top 5 sofa
brands introduced in domestic famous furniture books from 2019 and 2020, and
B&B Italia, Kartell, Roche Boboi, Cassina, Designers Guild and Ashely
Furniture and a total of 6 brand fabric pattern sofa cases were reviewed.
The empirical research was conducted by dividing the first survey on
consumers, the second survey on executive managers, and the third survey on
experts. The consumer survey was conducted for about 6 months from June 1 to
December 1, 2020 with 280 general consumers. The survey for executive
managers conducted 1:1 in-depth interviews with five executive managers in
each industry aged 36-65. The survey for experts was conducted on 220 fabric
pattern designers related to home interior, furniture, and home appliances
between the ages of 20 and 60. Data analysis was performed using IBM SPSS
23.0 for Windows program, and frequency analysis, descriptive statistical
analysis, kurtosis and skewness analysis, reliability analysis based on
Pearson, and paired sample t-test were used.
The empirical study is an empirical study of the consumer needs and
determinants of fabric patterns applied to sofas and their correspondence to
enterprises. The following consumer needs and trends were first identified
through a survey of consumers. First, As a result of the analysis according
to consumer lifestyles, it was revealed that the time spent on the sofa
increased as telecommuting became active during COVID-19 pandemic, and the
thoughts about whether to expand the use of the sofa were also expanded. In
addition, as the time at home increases due to telecommuting, the desire of
consumers to change the interior design has also increased. Second, As a
result of analysis according to consumption trends, the frequency of owning
leather sofas currently was the highest, but the intention to replace sofas
after COVID-19 pandemic and the intention to purchase fabric sofas were
higher than average. Third, As a result of analysis according to
determinants of purchase intention factors, consumers considered design as
the most important factor when purchasing fabric sofa, and durability and
washability were also revealed as important consideration factors. The
intention to purchase a handicraft design sofa in the future was also higher
than average.
Next, the second survey interviewed Ashely Furniture, Hanssem, LINSYHOME
Home, HTL and Mirage Furniture executives to understand the current market
situation and the possibility of fabric sofa and consumer consumption
patterns after COVID-19. The third investigation was carried out based on
the results of the second investigation and the theoretical investigation.
The third survey surveyed 220 experts in home decoration, furniture, and
home appliances from 20 to 60 years of age nationwide on 51 items were
surveyed. The results of the second and third surveys were comprehensively
analyzed, and the following final conclusions were drawn.
First, by comparing and analysing the surveys conducted by designers
related to home fabric, furniture, and home appliances, as a result of
comparing the factors that experts consider when designing fabric patterns
and the degree of consideration through descriptive statistics, in the
consumer demands area, the satisfaction of the user's emotions is considered
the highest, in the area of purchasing determinants, design, and in the area
of corporate response, the development of new and eco-friendly materials was
investigated as the most important considerations. In fact, in the future,
consumers will demand differentiation in their spaces as they spend more
time at home and spending more time on the sofa due to COVID-19 pandemic.
Executive managers predicted that they would demand fabric sofas made of
materials that are not harmful to the human body and fabric sofas that
compensate for the vulnerability to fine dust.
Second, as a result of with the experts comparing the impact of the
COVID-19 pandemic on consumption trends, it was found that home interiorrelated consumption should be considered first among the impacts of the
COVID-19 pandemic on consumption trends. In addition, through interviews
with executive managers and data from the National Statistical Office, it
can be confirmed that our daily life due to COVID-19 has changed in many
areas. In particular, it was confirmed that consumption related to furniture,
home appliances, and interiors increased both online and offline due to the
spread of the concept of house.
Third, as a result of comparing the key elements of fabric sofa design
expected after COVID-19 pandemic, the factors that are prioritized in fabric
sofa design are as follows. First, among the areas of consumer needs, user's
emotional satisfaction, second, in the area of purchasing determinants,
design, and third, the development of new and eco-friendly materials in the
area of response of companies were found to be the highest. In the future,
there would be various ways for each person to make their customized sofa by
printing various works or patterns of their favourite artists easily in line
with the increasingly personalized lifestyle, or to increase the value of
the sofa by applying handicraft pattern designs. According to the interview
results of the executive managers, it can be stated that fabric sofas using
different patterns or products with different materials would be more
popular in the future.
Fourth, as a result of comparing the possibility of fashion according to
the type of sofa after COVID-19 pandemic, it led to the result that more
emotional sofas will appear. Actual executive managers also predicted that
in the future, based on emotional sofas, technology-type, entertainment-type,
and convergence-type sofas will also become popular.
Fifth, as a result of comparison of fabric pattern molding that is likely
to be more fashionable after COVID-19 pandemic, it is expected that the
number of sofas would increase first, in the area of pattern molding
according to the design method, Jacquard fabric, and the second is a natural
form in the pattern molding area by motif composition. Lastly, in the
pattern forming area according to the motif making technique, the handicraft
composition was the highest. From now on, my own customizing customizes,
which appears with these complex elements, means ‘to customize something
in the first place.’ And it refers to the user setting up hardware or
software or changing the function according to the usage and preference. It
was decided that sofas would be fashionable.
Combining the results of this study, consumers' intention to purchase
fabric sofas was higher than average. And if the parts related to design,
durability and washability are supplemented, it is judged that the future
fabric pattern sofa has sufficient potential for future development. However,
considering the domestic situation where solid plain fabric sofas are
dominant, it was judged that a more in-depth pattern design study was needed,
and it is considered that various personalized and handicraft pattern design
studies are needed for fabric sofas in the future. Therefore, it is hoped
that the findings of this study will be used as basic data in the fabric
sofa-related industry in the future through research on new fabric materials
or colours for sofas and research on fabric sofas in various spaces.
- URI
- http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000500013https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163902
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- GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Ph.D.)
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