554 0

비원어민 예비 한국어 교원을 위한 문화교육 방안 연구 -소설 텍스트를 중심으로

Title
비원어민 예비 한국어 교원을 위한 문화교육 방안 연구 -소설 텍스트를 중심으로
Other Titles
A Study on Cultural Education for Non-native Korean-speaking Prospective Korean Teachers -Focusing on the text of novel
Author
김가람
Alternative Author(s)
Kim Gararm
Advisor(s)
김미영
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to present effective cultural education plans for non-native Korean teachers and verify their effectiveness, starting with the real problems of 'increasing demand for non-native Korean teachers' and 'cultural education limited to native teachers'. This study is organized as follows. First, Chapter 1 presents the purpose and necessity of the study and specifies the method and scope of the study. Furthermore, research on non-native English teachers and prior research on cultural education for Korean language teachers were confirmed. Chapter 2 defines the definition of non-native Korean language teachers and identifies the value and utility of cultural concepts, cultural education theories, methods, and literary texts. In order to design effective cultural education plans, Chapter 3 identifies basic materials such as awareness of the need for cultural education by non-native teachers, satisfaction with current cultural education plans, and demand for cultural education plans. In Chapter 4, cultural education plans for non-native Korean teachers are designed using literary texts, and the results are verified by selecting subjects for study and converted into data. Chapter 5 concludes by comprehensively organizing research and suggesting the direction of cultural education. The contributions of this study are three-fold. First, specific educational plans are identified and applied to non-native speakers of preliminary Korean language teachers. Second, cultural education is designed in five stages to provide practical help to the cultural education of non-native Korean language teachers, and the subdivided cultural education stages are as follows. Level 1 language and culture experience, Level 2 problem discovery and solution search, Level 3 culture comparison and interpretation, Level 4 response to culture, Level 5 culture development and production. Third, the effectiveness of education is verified by dividing it into "cultural ability," "bicultural ability," and "cultural teaching ability" and converting it into data. This study has limitations that should be complemented by future research. First, More study subjects should be selected. Second, the cultural education plan prepared in this study was not be implemented in actual classroom settings.| 본 연구는 ‘비원어민 한국어 교원의 수요 증가’, ‘원어민 교원에 한정된 문화교육’이라는 현실적인 문제와 교육상의 한계점을 인식하는 데에서 출발하여, 비원어민 예비 한국어 교원의 효과적인 문화교육 방안을 제시하고, 그 효용성을 검증하는 데 목적을 둔다. 본 연구의 진행 과정은 다음과 같다. 먼저 1장에서는 연구목적과 필요성을 제시하고 연구 방법과 범위를 규정한다. 또한 비원어민 교원에 대한 연구와 한국어 교원 대상의 문화교육에 대한 선행연구 검토를 통해 그간의 연구를 확인한다. 2장에서는 비원어민 한국어 교원의 정의를 규정하고, 문화의 개념 정리 및 문화교육 이론, 방안 제시, 문학텍스트의 가치와 효용성을 확인한다. 3장에서는 효과적인 문화교육 방안을 설계하고자 비원어민 예비 한국어 교원의 문화교육 필요성에 대한 인식, 현행 문화교육 방안에 대한 만족도, 문화교육 방안에 대한 요구 등의 기초자료를 마련한다. 4장에서는 소설 텍스트를 활용하여 비원어민 예비 한국어 교원의 문화교육 방안을 설계하고, 이에 따라 연구 대상자를 선정하여 학습 과정을 거친 후 그 결과를 데이터화 함으로써 문화교육 방안의 효용성을 검증한다. 5장에서는 연구를 종합적으로 정리하고, 문화교육이 나아가야 할 방향에 대해 제언하는 것으로 마무리한다. 본 연구가 지닌 의의는 비원어민 예비 한국어 교원을 대상으로 구체적인 교육방안을 마련하여 실제로 적용해 본다는 점과 비원어민 예비 한국어 교원의 문화교육 과정을 문화 경험의 1단계, 문제 발견과 해결 모색의 2단계, 문화 습득의 3단계, 문화 비교 해석의 4단계, 문화 이해와 생성의 5단계로 나누어 향후 문화교육에 실질적인 도움이 되도록 설계한다는 점이다. 또한 ‘문화능력’, ‘이문화 능력’, ‘문화 교수 능력’으로 세분하여 데이터화함으로써 그 효용성을 검증한다는 점 역시 연구의 의의라고 할 수 있다. 그러나 좀 더 많은 연구 대상자를 선정하지 못한 점과, 본 연구에서 마련한 문화교육 방안을 실제 교실 현장에서 구현하지 못한 점은 본 연구의 한계로 남았으며, 본 연구자의 과제라 여긴다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000501030https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163840
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN LANGUAGE EDUCATION(국어교육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE