783 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor박기수-
dc.contributor.author김미향-
dc.date.accessioned2021-08-23T16:15:55Z-
dc.date.available2021-08-23T16:15:55Z-
dc.date.issued2021. 8-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000491913en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163807-
dc.description.abstractIn the domestic publishing market, the desire for book curation services has increased, with the excessive number of books, the decrease in readers, and the flooding of vertical, one-sided and general book recommendation services. Since then, book curation applications such as Bibli, Flybook, and Iinnk have emerged, making efforts to lower entry barriers to reading in different ways. However, domestic book curation applications are still in a trial and error stage, so the curation serviced by each application is evaluated to be unique in terms of its differentiation from the online bookstore's big data-based algorithm curation. We all agree on the need for domestic book curation services, the current limitations need to be identified and supplemented to become a gate that can make more non-readers to become readers in the future. To this end, we first defined the concepts and attributes of curation and book curation, and clarified that the concept of curation is changing with the trend of the times. Based on this, we analyzed the current status of book curation services at home and abroad and conducted in-depth interviews with service officials and publishing experts to identify problems in book curation applications. As a strategic element to compensate for the limitations of domestic book curation applications, we proposed 1) discovery strategy: premium curation, 2) experience strategy: providing a unique digital space experience, 3) connecting strategy: strengthening the role of entertainer curators, 4) expanding online and offline reading groups. In addition, it was intended to present specific development directions for domestic book curation applications by suggesting program composition for each strategic element. The book curation application is a strategic platform created by focusing on individuality in the domestic reading ecosystem, which has been dominated by one-sided book recommendations. We hope that this research material will help domestic book curation applications to design new storytelling tailored to the change of the digital environment and further provide effective references to revitalize the entire reading culture.|오늘날 국내 출판시장에서는 도서 종수의 과잉, 독자의 감소, 수직적이고 일방향적이며 범용적인 도서 추천 서비스의 범람과 함께 책의 발견성 문제가 대두되며 도서 큐레이션 서비스에 대한 욕구가 증대했다. 이후 탄생한 ‘비블리’, ‘플라이북’, ‘책방, 잉크’ 등의 도서 큐레이션 애플리케이션들은 각자 다른 방식으로 독서에 대한 진입 장벽을 낮추기 위해 노력하고 있다. 그러나 국내 도서 큐레이션 애플리케이션들은 아직 시행착오 단계이며 따라서 각 애플리케이션에서 서비스하고 있는 큐레이션이 온라인서점의 빅데이터 기반 알고리즘 큐레이션과의 차별성 면에서 특이할 점이 없다는 평가를 받고 있다. 국내 도서 큐레이션 서비스의 필요성에 대하여 모두 공감하는 바, 추후 더 많은 비독자를 독자로 만들 수 있는 게이트가 되도록 지금의 한계점들을 파악해 보완할 필요가 있다. 이에 따라 본 연구는 소셜 미디어 시대의 도서 큐레이션 애플리케이션의 경우, 전문가 큐레이터, 알고리즘, 디지털 공간 경험, 향유자 간 상호작용이 중요하다는 점을 바탕으로 하여 연구를 진행하였다. 이를 위해 우선 큐레이션 및 도서 큐레이션의 개념과 특성을 정의하고 큐레이션의 개념이 시대적 흐름에 따라 변화하고 있다는 점을 명확히 하였다. 이를 바탕으로 국내외 도서 큐레이션 서비스의 현황 분석과 각 서비스 관계자 및 출판 전문가들을 대상으로 한 심층인터뷰를 진행하여 도서 큐레이션 애플리케이션의 문제점을 파악하였다. 이를 기반으로 국내 도서 큐레이션 애플리케이션의 한계점을 보완하는 전략 요소로 1) 발견의 전략 : 프리미엄 큐레이션, 2) 체험의 전략 : 색다른 디지털 공간 경험 제공, 3) 연결의 전략 : 향유자 큐레이터의 역할 강화, 4) 확산의 전략 : 온오프라인 독서 모임 확대를 제시하였다. 또한 각 전략 요소마다 프로그램 구성을 함께 제언함으로써 국내 도서 큐레이션 애플리케이션의 구체적인 발전 방향을 제시하고자 하였다. 도서 큐레이션 애플리케이션은 그간 일방향적인 도서 추천이 주를 이루었던 국내 독서 생태계에서 개별성에 초점을 맞춰 탄생한 전략적 플랫폼이다. 본 연구의 자료가 국내 도서 큐레이션 애플리케이션이 변화하는 디지털 환경에 맞춘 새로운 스토리텔링을 설계하는 데에 도움이 되고 더 나아가 독서문화 전체에 활기를 불어넣을 수 있는 효과적인 참고자료가 되기를 기대한다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title국내 도서 큐레이션 애플리케이션 향유 전략 연구-
dc.title.alternativeA Study on Enjoyment Strategies for Korean Book Curation Applications-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김미향-
dc.contributor.alternativeauthorMihyang Kim-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak융합산업대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE