484 0

걸스힙합 전공 대학생들의 전공인식도 및 수업만족도 연구

Title
걸스힙합 전공 대학생들의 전공인식도 및 수업만족도 연구
Other Titles
A Study on Major Recognition and Class Satisfaction of Girls Hip-Hop University Students
Author
황인지
Alternative Author(s)
Hwang In Ji
Advisor(s)
이해준
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지 걸스힙합 전공 대학생들의 전공인식도 및 수업만족도 연구 본 연구는 걸스힙합 전공 대학생들의 일반적 특성(인구통계적 특성)에 따른 전공인식도와 수업만족도의 차이를 살펴보는데 연구의 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 총 240명을 대상으로 설문조사를 진행하였다. 구체적인 자료 분석 방법은 SPSS 통계 프로그램을 활용하여 독립표본 t-검정(t-test)와 일원배치 분산분석(ANOVA)을 실시하였다. 연구결과를 종합하여 보면 다음과 같다. 첫째, 걸스힙합 전공 대학생들의 성별에 따른 전공인식도와 수업만족도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 둘째, 걸스힙합 전공 대학생들의 학년에 따른 전공인식도 및 수업만족도를 살펴본 결과, 전공인식 요인에서는 학교인식만족에서만 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 또한 수업만족 요인에서는 수업운영, 수업환경, 건강생활에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 걸스힙합 전공 대학생들의 소속기관에 따른 전공인식도와 수업만족도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 넷째, 걸스힙합 전공 대학생들의 전공경력에 따른 전공인식도와 수업만족도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 다섯째, 걸스힙합 전공 대학생들의 배틀경험에 따른 전공인식도 및 수업만족도를 살펴본 결과, 전공인식도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 또한 수업만족 요인에서는 수업환경에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 여섯째, 걸스힙합 전공 대학생들의 수상경력에 따른 전공인식도와 수업만족도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 일곱째, 걸스힙합 전공 대학생들의 현장경험에 따른 전공인식도와 수업만족도는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과를 종합하여 보면 걸스힙합 전공 대학생들의 일반적 특성 중 학년, 배틀경험에서는 차이가 있으나 성별, 소속기관, 전공경력, 수상경력, 현장경험은 차이가 없는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과에도 불구하고 본 연구는 모집단의 수집량이 균등하지 못하여 결과를 일반화하기에는 다소 한계가 있다. 따라서 모집단을 넓혀 수집량을 고르게 하여 다양한 차이를 분석하는 후속 연구가 필요하다.|The purpose of this study is to examine the difference between the perception of the major and the satisfaction of the class according to the general characteristics (demographics) of college students majoring in girl's hip-hop. To achieve this purpose, a total of 240 people were surveyed. For detailed data analysis, independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were performed with SPSS statistical program. The results of this study are summarized as follows. First, it was analyzed that there was no significant difference in the statistics of major recognition and class satisfaction according to the gender of college students majoring in Girls' Hip Hop. Second, as a result of examining the major recognition and class satisfaction of college students majoring in girl's hip hop according to grade, statistically, significant differences were analyzed only for satisfaction with the perception of school as a factor related to major recognition. Also, statistical differences were found to be significant in class operation, class environment, and healthy life in class satisfaction factors. Third, it was found that there was no statistically significant difference in the degree of major recognition and class satisfaction of college students majoring in girl's hip hop according to their institution. Fourth, it was analyzed that there was no statistically significant difference in the recognition and class satisfaction of girls hip-hop, major college students, according to their major careers. Fifth, as a result of examining the recognition of majors and class satisfaction according to the dance battle experiences of college students majoring in Girls Hip Hop, it was analyzed that there was no statistically significant difference in major recognition. In addition, there was a statistically significant difference in the class environment as a factor affecting class satisfaction. Sixth, it was analyzed that there was no statistically significant difference in the degree of recognition of the major and the satisfaction of the class according to the award history of college students majoring in Girls' Hip Hop. Seventh, it was analyzed that there was no statistically significant difference in major recognition and class satisfaction according to field experiences of college students majoring in Girls' Hip Hop. Combining the results of this study, among the general characteristics of college students majoring in girl's hip hop, there was no difference in grade level and battle experience, but there was no difference in gender, affiliated institution, major experience, awards experience, and field experience. However, despite such an analysis, this study has some limitations in generalizing the results because the collection amount of the population is not uniform. Therefore, in follow-up studies, it is necessary to widen the population to equalize the collection amount and to analyze various differences.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000497416https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163795
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF PERFORMING ARTS MANAGEMENT(공연예술기획학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE