342 0

지식경영의 성공요인에 관한 사례연구

Title
지식경영의 성공요인에 관한 사례연구
Other Titles
A Study on the Success Factors of Knowledge Management
Author
김재수
Alternative Author(s)
Jae Soo KIM
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
정보화 시대로 변화하면서 기업의 부를 창출하는 원천이 노동이나 자본보다 지식이 더 중요해졌다. 경영방식 또한 생산방식에서 정보중심, 지식중심으로 변화하고 있으며, 기업의 가치를 향상하고 경쟁력을 갖기 위해서는 지식이 가장 중요한 요소인 시대가 온 것이다. 이러한 지식의 중요성을 인식하고 효율적으로 관리해야 할 필요성에 따라 지식경영이라는 새로운 경영방식이 도입되었고 지식경영을 성공적으로 실천하기 위해 연구하게 되었다. 지식경영을 실천하는데 있어 필요성과 중요성은 알면서도 전략수립과 지식의 관리에 대한 정보가 부족하여 일부 대기업과 공기업에서만 실천했던 지식경영을 본 연구에서 두 개 대기업에 대한 지식경영 성공사례를 분석함으로써 지식경영의 성공요인과 실천방안을 도출하였다. 지식경영의 성공요인은 첫째, 지식경영의 도입 필요성을 인식하고 기업에 대한 정확한 위치의 파악과 기업을 둘러싼 환경의 변화를 인식하여 경쟁력 제고와 기업의 부가가치를 창출하기 위하여 제기되어야 할 것, 둘째, 조직구성원들이 지식을 저장, 공유, 활용 할 수 있는 지식관리시스템을 구축하고 활용 할 것, 셋째, 최고경영자는 지식경영의 중요성을 인지하고 물심양면으로 지원하고 전사 추진하도록 할 것, 넷째, 지식창출의 근원은 조직구성원 개인이라는 것을 인지하고 지식공유 문화를 위해 다양한 제도적 장치를 통해 효율적으로 관리 할 것이다. 또한, 지식경영의 실천방안은 첫째, 지식의 축적과 공유, 활용, 창조를 지원하기 위한 지식정보시스템 적극 활용 할 것, 둘째, 최고경영자의 의지로 지식경영을 추진할 조직을 구성하여 단계별로 지식경영에 대한 마스터플랜을 세워 주도적이고 효율적인 지식경영을 실천 할 것, 셋째, 지식경영 활동에서 발굴된 지식을 커뮤니케이션 할 수 있는 시스템을 구축하여 자유롭고 적극적인 지식활동을 할 수 있는 기업문화 조성할 것, 넷째, 체계화된 평가제도로 발굴된 지식을 축적 및 평가하고 지식의 창출과 공유에 공헌한 조직구성을 선발해 인센티브 등의 적절한 보상을 실시 할 것이다. 이러한 활동을 통해서 지식경영에 대한 동기유발과 지식공유문화가 촉진되며, 나아가 지식의 질적 향상을 도모할 수 있는 것이다. 본 연구는 지식경쟁 시대에 어떠한 경영을 해야 하는지, 기업의 경쟁력을 높이고 가치를 향상하는 지식경영에 대해 사례연구를 통해 확인하였다.|As the information age has changed, knowledge has become more important than labor or capital as the source of corporate wealth. Management methods are also changing from production methods to information-centered and knowledge-centered, and the era has come when knowledge is the most important factor to improve corporate value and have competitiveness. In accordance with the need to recognize the importance of such knowledge and manage it efficiently, a new management method called knowledge management was introduced and research was conducted to successfully practice knowledge management. Knowledge management, which was practiced only in some large corporations and public corporations due to lack of information on strategy establishment and knowledge management, while knowing the necessity and importance of knowledge management, was analyzed by analyzing knowledge management success cases for two large corporations of success factors and action plans were derived. The success factors of knowledge management are: First, it should be raised in order to enhance competitiveness and create added value of the enterprise by recognizing the necessity of introducing knowledge management, understanding the exact location of the company and recognizing the changes in the environment surrounding the company, second, Establish and utilize a knowledge management system where organizational members can store, share, and utilize knowledge. Third, the CEO should recognize the importance of knowledge management and support it in both material and mental aspects and promote it throughout the company. Fourth, knowledge creation Recognizing that the source of the organization is the individual members of the organization, it will be efficiently managed through various institutional devices for a knowledge sharing culture. In addition, the practice plan for knowledge management is first, to actively utilize a knowledge information system to support the accumulation, sharing, utilization and creation of knowledge, and second, to organize an organization to promote knowledge management with the will of the CEO and to manage knowledge in stages. Establish a master plan for knowledge management and practice proactive and efficient knowledge management
Third, establish a system for communicating knowledge discovered in knowledge management activities to create a corporate culture that enables free and active knowledge activities
Fourth, We will accumulate and evaluate the knowledge discovered through the systematic evaluation system, select the organizational structure that contributed to the creation and sharing of knowledge, and provide appropriate compensation such as incentives. Through these activities, motivation for knowledge management and knowledge sharing culture are promoted, and furthermore, the quality of knowledge can be improved. This study confirmed through case studies what kind of management should be done in the era of knowledge competition, and knowledge management that enhances corporate competitiveness and enhances value.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000491909https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163794
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE