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중국 스마트TV상의 OTT플랫폼 발전 전략 연구: 플랫폼 선도기업을 중심으로

Title
중국 스마트TV상의 OTT플랫폼 발전 전략 연구: 플랫폼 선도기업을 중심으로
Other Titles
A Study on the Development Strategy of OTT Platform: Based on Smart TV in China Focused on the Leading Platform Companies
Author
양유가
Alternative Author(s)
YANGWEIJIA
Advisor(s)
박성복
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중국 방송 시장은 지난 10여 년간 빠르게 성장하여 TV 등과 같은 커넥티드 단말기로 퍼져가는 등 홈 미디어의 비중이 높아지고 있는 중이다. OTT서비스 는 2010년 전후 OTT서비스가 사용 가능한 스마트TV가 대중들에게 빠르게 전파 되기 시작되었으며 중국 OTT시장은 주로 아이치이(爱奇艺), 텐센트 비디어(腾讯视频), 유쿠(优酷), 망고TV(芒果TV)를 비롯한 4대 플랫폼 사업자에 의해 나 날이 발전하고 있다. 이에 본 연구에서는 인터넷 사이트에 등록된 자료와 기 존 선행연구 결과를 토대로, 스마트TV를 기반으로 하는 OTT서비스의 개념을 정의하고 발전 과정, 시장 현황, 법적 규제 등을 통해 OTT산업을 분석함으로 써 추후 중국 OTT플랫폼 사업자들의 발전 전략을 구축하는 데 그 목적을 두고 있다. 구체적인 연구문제로는 첫 번째, 중국 OTT플랫폼의 선도기업인 ‘아이치이’, ‘텐센트 비디오’, ‘망고TV’의 콘텐츠 전략적 특징은 무엇인가? 두 번째, 중국 OTT플랫폼의 선도기업인 ‘아이치이’, ‘텐센트 비디오’, ‘망고TV’의 수익모델이 지니는 특징은 무엇인가? 세 번째, 중국 OTT플랫폼의 선도기업인 ‘아이치이’, ‘텐센트 비디오’, ‘망고TV’의 마케팅 전략적 특징은 무엇인가? 세 가지이다. 이를 기반으로 한 연구문제를 통해 콘텐츠 전략이 ‘콘텐츠 독점 방영’, ‘자체 제작 프로그램 활성화’, 수익 모델의 경우 ‘광고 모델’과 ‘유료회원 모델’, 마 케팅 전략의 경우 ‘업체와의 제휴’, ‘N 스크린 융합 운영 전략’, ‘다양한 서비 스 플랫폼 운영’ 등과 같은 특징을 지니고 있다. 결론 부분에서는 연구결과를 바탕으로 하여 ‘정책 감독 및 관리’, ‘운영 체제 미숙함’, ‘수익 전략 발전 미숙함’ 등과 같은 문제점을 제시하였다. 이는 중국 스마트TV에 OTT플랫폼의 발전 방향을 탐구하기 위한 실제적 함의를 제공하며, 추후 중국 OTT에 대한 연구를 진행할 때에도 도움이 될 수 있을 것이다. 따라서 관련 업계에 향후 OTT플랫폼에 대해 전략이나 운영방안을 수립할 때 참고할 수 있는 근거를 제공하고자 연구를 진행하였다.|The Chinese broadcasting market has grown rapidly in the past 10 years and gradually spread to the connected terminals including TV, which accounts for a higher proportion in the home media. Around 2010, smart TVs that can use OTT services began to take place. China's OTT market is being developed mainly by four major platform operators. such as iQIYI, Tencent video, Youku, Mango TV, etc. Based on online site data and existing prior research, this study aims to discover the business strategies of OTT platform operators by defining the concept of smart TV-based OTT services and analyzing the development process, president status, legal regulation, and OTT industry. First, what is the development strategy of Tencent video and Mango TV, the leading enterprise of OTT platform in China? Second, with the development of OTT in China, what are the content strategy, the characteristics of the business profit model and the marketing strategy of OTT platform? Third, what are the constraints in the development of OTT platform in China? Three kinds. The main research results are sorted out with the research problems as the center. In content strategy, thecharacteristics of "activating my system production program", "exclusive content broadcast", "advertising model" and "charging member mode" in revenue mode, cooperation with enterprises in marketing strategy, n-screen integrated operation strategy, and operation of multiple service platforms are featured by "policy supervision and There are some problems in management, immature operation system and immature development of revenue strategy. First, what is the content strategy of iQIYI, Tencent video and Mango TV, the leading OTT platforms? Second, what are the characteristics of the business profit model of iQIYI, Tencent video and Mango TV, the leading enterprises of China's OTT platform? Third, what are the marketing strategies of iQIYI, Tencent video and Mango TV, the leading enterprises of China's OTT platform? And so on. The main research results are sorted out based on the research problems. In the content strategy, "activating my system production program", "exclusive content broadcast","advertising model" and "charging member mode" in revenue mode, cooperation with enterprises in marketing strategy, n-screen integrated operation strategy, and operation of multiple service platforms are featured by policy supervision.In conclusion, based on the research results, "policy supervision and management", "immature operation system" The paper puts forward the problems of immature development of revenue strategy, which provides practical significance for China's intelligent TV to explore the development of OTT platform, and also helps to study the OTT in China. Therefore, the industry provides reference for the future development of strategy or operation plan for OTT future OTT platforms.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000491587https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163792
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GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION(사회계열) > Theses (Master)
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