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1인 미디어 이용 동기와 사회적 관계

Title
1인 미디어 이용 동기와 사회적 관계
Other Titles
The Relationship between Motivation to use Personal Media and Social Ties
Author
허혜기
Alternative Author(s)
許慧琪
Advisor(s)
박조원
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사회적으로 거리를 두어야 하는 지금의 코로나 상황에서 사람들이 오프라인에서는 일상적인 사회적 교류가 제한되기 때문에 온라인에서 외부와 접촉하는 기회를 찾는다. 이로 인해 온라인에서의 사회적 행위가 예전보다 많아졌다. 이처럼 온라인에서 사회적 활동이 늘어난 상황에서 본 연구는 사람들이 가상공간에서 어떤 동기로 사회적 상호작용을 하는지를 분석하려고 한다. 근래 인터넷이은 대중화되면서 인터넷은 사람의 일상 교류, 오락, 학습 등 다양한 활동에 큰 영향을 주었으며 필수불가결한 요소가 되었다. 또한 Web 2.0의 보편화는 인터넷을 바탕으로 다양한 플랫폼에서 댓글, 그림뿐만 아니라 동영상으로 사람들이 자신의 생각을 자유롭게 표현할 수 있는 기회를 주었으며 이용자들 사이에 상호작용을 촉진했다. 특히, 구글의 유튜브는 전 세계의 이용자를 대상으로 하는 ‘1인 미디어’의 유통 플랫폼으로 주목을 받고 있다. 이용자들은 자신들이 가지고 있는 지식이나 경험을 타인과 공유하고 다양한 욕구를 충족하기 위해 미디어를 능동적, 쌍방적으로 이용한다. 1인 미디어 콘텐츠는 ‘대인 관계의 윤활유’ 같은 역할을 하고 있으며 다양한 플랫폼에서 이용자 사이에 상호작용을 촉진하고 있다. 동영상 공유 플랫폼인 유튜브에서 시청자들은 1인 미디어 창작자와 다양한 방식으로 교류를 하며 직접 동영상 제작에 참여하기도 한다. 이 같은 시청자와 창작자 사이의 그리고 시청자들 간 사이의 상호작용을 통해 만족감을 느끼며 유대감도 형성된다. 본 연구는 유튜브에 있는 1인 미디어 콘텐츠 이용자들의 이용 동기들과 사회적인 관계를 연구의 대상으로 한다. 본 연구는 이용과 충족 이론을 바탕으로 인터넷 동영상 공유 플랫폼에서 1인 미디어 콘텐츠 이용자의 오락 추구 동기, 새로운 지식을 획득하는 정보 추구 동기, 타인과 교감하며 관계를 맺는 사회적 교류 추구 동기 등의 다양한 이용 동기가 그들 간의 상호작용과 몰입에 미치는 영향을 알아보는 한편 이용 동기와 의사상호작용, 몰입이 1인 미디어 콘텐츠 이용의 만족과 유대감에 어떻게 영향을 미치는지 실증적으로 분석하였다. 이를 위해 유튜브의 1인 미디어 콘텐츠 시청 경험이 있는 220명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 이용자의 오락 추구, 정보 추구, 사회적 교류 추구는 의사상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 정보 추구를 제외안 오락 추구와 사회적 교류 추구, 그리고 의사상호작용은 몰입에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 1인 미디어 콘텐츠 이용자의 의사상호작용은 몰입에 정적 영향을 미치며 의사상호작용이나 몰입은 만족과 유대감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 1인 미디어 콘텐츠 이용자의 만족은 유대감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 분석 결과를 토대로 플랫폼의 이용자는 단순한 일방적인 사용자가 아닌, 쌍방향적인 이용자이며 이용자들 사이의 상호작용 행위는 동영상 시청의 새로운 차원임을 확인하였다. 의사상호작용이라는 개념을 이용과 충족 이론에 대한 적용을 통해 시청자들 사이 및 시청자와 창작자 사이의 사회적 관계를 분석했다는 점에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있을 것이다. |Based on the state of covid-19 that requires social distancing, people can't be satisfied with offline daily social activities. Therefore, they are looking for opportunities to connect with the outside world. So, social activities on the Internet have increased more than before, such as making friends online, obtaining agency satisfaction through the travel experience of others and the process of raising pets, learning new dishes, and finding out the performance of new products. In recent years, with the popularity of the Internet, it has ha a huge impact on people's daily communication, entertainment and learning, and has become an indispensable role in people's lives. With the popularization of Web 2.0, people can not only express their thoughts freely through comments and pictures, but also express their thoughts freely through videos on various Internet-based platforms and promote interaction between users. In particular, the "personal media" publishing platform similar to the UCC service on Google's YouTube has attracted the attention of the world and attracted users all over the world. Users will actively and interactively use media to share their knowledge and experiences with others and to satisfy their needs or desires. The created content of personal media was regarded as “lubricating oil for interpersonal relationships” and provided basic conditions for interaction between users on various platforms. This study examines the various motivations and social relationships of users of personal media creative content on YouTube. Based on the theory of usage and satisfaction, this research aims to study the impact of the use motivation of personal media creative content users on the video sharing platform, such as the entertainment needs, information needs, and social needs, on their interaction and immersion, and analyzes the use motivation. The possible relationship between interaction, immersion and satisfaction, and a sense of bond. To this end, a survey was conducted of 220 people who watched someone’s media content experience on YouTube. The research results show that users’ pursuit of entertainment, information, and social communication has a positive impact on interaction, and in addition to the pursuit of information, the pursuit of entertainment, social communication, and interaction have a positive impact on immersion. It was found that the intentional interaction of one-person media creative content users ha a positive effect on the immersion, and the intentional interaction or immersion ha a positive effect on the satisfaction and bond. Finally, it was found that the satisfaction of one-person media creative content users ha a positive effect on the sense of bond. The discussion part of this study becomes a generalization phenomenon in which there are user-centered video sharing platforms in various countries. The platform users are not mere unilateral users, but are evidence that they have become interactive users, and the behavior of interactions between users, which is a new way to watch videos. In addition, the social relationship between viewers and viewers and creators was studied by applying it to the viewpoint of use and satisfaction theory as a concept of pseudo-interaction. Lastly, a study was conducted to satisfy the user's psychological needs through the created content of personal medi
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498433https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163788
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GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION[S](언론정보대학원) > JOURNALISM AND MASS COMMUNICATION(사회계열) > Theses (Master)
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