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창업 의지가 있는 국내 중국인 재직자의 셀프리더십이 혁신 행동에 미치는 영향: 그릿을 매개로

Title
창업 의지가 있는 국내 중국인 재직자의 셀프리더십이 혁신 행동에 미치는 영향: 그릿을 매개로
Other Titles
Effect of Self-Leadership on Innovative Behavior of the Chinese Entrepreneur in Korea Company : The Mediating Effects of Grit
Author
유호의
Alternative Author(s)
LIU HAOYI
Advisor(s)
배태준
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 코로나19의 영향으로 전 세계에 경제가 극심한 위기를 겪고 있다. 경제의 불황 속에 청년들이 취업이 어려워지고 직장에 다니는 사람들에게도 안정적인 직장 생활을 보장하지 못할 수도 있다. 이러한 상황에서 직장인들이 창업에 대한 관심을 지속적으로 모으고 있다. 또한, 출입국·외국인 정책 본부에서 통계자료에 따르면 올해 3월말까지 취업 가능한 중국인 인원수는 133,459명으로 전체 취업 가능한 외국인 인원수의 31%를 차지하고 있다. 따라서 본 연구는 국내 직장에 창업 의지가 있는 중국인의 셀프리더십이 그릿을 매개로 혁신 행동에 어떤 영향을 미친 지에 살펴보고자 한다. 본 연구에서 연구모형은 셀프리더십, 그릿 그리고 혁신 행동 3개 변수로 분류되었고 선행연구를 바탕으로 설문지가 작성하였다. 작성된 설문지는 중국의 온라인 서베이 회사 Wenjuanxing를 통해 배포하였고 총 199부를 회수하였고 불성실한 응답을 제외한 나머지 166부가 분석에 이용되었다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 및 SPSS PROCESS를 이용하여 분석되었다. 본 연구에 실증분석 결과 요약하면, 먼저 셀프리더십이 혁신 행동에 대한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고 둘째는 그릿이 셀프리더십과 혁신 행동 간의 관계에서 매개 효과를 검증한 결과는 그릿이 부분 매개의 역할에서 유의한 것으로 확인되었고 셋째 인구 통계적 특성인 성별, 학력, 직급, 근속연수로 통계변수를 사용하였는데 종속변수인 혁신 행동의 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 마지막으로, 본 연구의 결과를 토대로 국내 직장에 창업 의지가 있는 중국인의 셀프리더십이 강하면 그릿 및 혁신 행동이 더 강하다는 것으로 판단되어 회사 관리자로써 중국인들의 혁신 행동이 키우려면 셀프리더십부터 강화 키우는 것을 긍정적인 효과를 줄 수 있다 등 실무적 시사점 및 한계점을 제시하였다. |The world economy is currently experiencing a severe crisis due to the impact of COVID-19. Amid the economic recession, it may be difficult for young people to find a job and the stable working life may not be guaranteed for those who work. In this situation, office workers continue to gather interest in entrepreneurship. In addition, according to statistical data from the Immigration and Foreigners Policy Headquarters, by the end of March of this year, 133,459 Chinese people were available for employment, accounting for 31% of the total number of foreigners available for employment. Therefore, the purpose of this study is to examine how the self-leadership of Chinese who have the will to start a business in South Korea affect their innovation behavior through grit. In this study, the research model was classified into three variables: self-leadership, grit, and innovative behavior. The questionnaire was filled out based on previous research. The completed questionnaire was distributed through Wenjuanxing, an online survey company in China. In total, 199 copies were collected, and the remaining 166 copies were used for analysis except for insincere responses. The collected data were analyzed using SPSS 25.0 and SPSS PROCESS. To summarize the results of the empirical analysis in this study, firstly, it was found that self-leadership had a positive (+) effect on innovative behavior. Secondly, the result of examining the mediating effect of grit on the relationship between self-leadership and innovation behavior was confirmed that grit was significant in the role of partial mediation. Thirdly, demographic characteristics of sex, education background, position, seniority were used in the statistical variables were identified as not to affect the innovative actions dependent variable. Finally, based on the results of this study, if the self-leadership of Chinese who have the will to start a business in South Korea is strong, it was judged that grit and innovative behavior are stronger. As a company manager, if the innovative behavior of Chinese people is to be developed, strengthening and nurturing self-leadership can have a positive effect. Like this, practical implications and limitations are presented in this study.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499398https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163671
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENTREPRENEURSHIP(창업융합학과) > Theses (Master)
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