849 0

졸업연주 프로그램 연구: W. A. Mozart의 《Violin Sonata in E Minor K. 304》와 《Violin Sonata in B Flat Major K. 378》을 중심으로

Title
졸업연주 프로그램 연구: W. A. Mozart의 《Violin Sonata in E Minor K. 304》와 《Violin Sonata in B Flat Major K. 378》을 중심으로
Other Titles
Program Annotation: A study on Violin Sonata in E Minor K. 304 and Violin Sonata in B Flat Major K. 378 by W. A. Mozart
Author
유방정
Alternative Author(s)
Fangting Liu
Advisor(s)
김응수
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 연구자의 석사 과정 졸업 연주 프로그램에 수록된 모차르트(W. A. Mozart)의 《Violin Sonata No. 21 in e minor K. 304》와 《Violin Sonata No. 26 in B Flat Major K. 378》을 분석·연구하여 작품들의 이해와 표현력을 높이고 청중들에게 곡의 의미를 정확하게 전달하는 데 목적을 두었다. 모차르트의 《Violin Sonata No. 21 in e minor K. 304》는 그의 바이올린 소나타 중 유일한 단조곡이다. 모차르트의 어머니가 작고한 1778년 창작된 이 소나타는 2악장 구성으로, 모차르트 특유의 간결한 선율이 순수한 느낌을 전달함과 동시에 서정적이고 애도하는 분위기가 내포되어 있다. 제1악장은 제시부에 등장한 주제선율이 끊임없이 발전하면서 곡의 통일성을 형성한다. 피아노는 조성감을 형성하면서 긴장감 있게 곡을 이끌어가고, 바이올린은 애잔한 감성을 전달하면서 때로는 밝고 유쾌한 소리를 나타낸다. 제2악장은 5부분 론도 구성이며, 피아노에서 먼저 주제선율이 제시된 이후, 바이올린이 주제선율을 받아 연주한다. 이 곡은 주제부가 반복되면서 달콤했던 청춘의 추억을 상기시키고, 에피소드에서 제시된 슬픔의 주제는 바이올린과 피아노를 통해 간절히 호소하듯 끊임없이 교차한다. 종결부는 주제 음형의 확장과 반복, 그리고 반주의 분산화음으로 절정으로 진행된 후, 마지막 4분음표 리듬으로 힘있게 마무리한다. 두 번째 모차르트의 《Violin Sonata No. 26 in B Flat Major K. 378》은 어머니가 작고한 이후, 1799년 잘츠부르크로 돌아가 아버지와 재회한 기간에 만든 작품이다. 이 소나타는 3악장 구성이며, 모차르트의 성숙기인 청년 시기에 창작된 곡이기 때문에 그의 바이올린 소나타 작품 중 가장 대표성을 지닌 곡이라 할 수 있다. 활발하면서 감미로움을 겸비한 이 작품은 모차르트의 낙관적이고 적극적인 면이 반영된 시대적인 걸작이다. |The aim of this dissertation is to analyze Wolfgang Amadeus Mozart’s Violin Sonata No. 21 in E Minor, K. 304 and Violin Sonata No. 26 in B-Flat Major, K. 378, both of which are listed on the author’s graduation performance for a master’s degree. It further aims to enhance overall understanding, maximize performers’ performances, and more clearly explain interpretations of the pieces. Mozart’s Violin Sonata No. 21 in E Minor, K. 304 is his only minor song. The sonata was composed in 1778, the same year his mother died. It consists of two movements. Mozart’s typically simple melodies deliver a sense of pureness, and at the same time, this piece implies lyrical melancholy and an atmosphere of grieving. In the 1 st movement, the theme melody that appears in the exposition continuously develops and gives the piece a sense of unity. The piano part adds tonality and leads the music with tension. The violin delivers a tinge of sorrow, while it creates often bright and cheerful sounds. The 2 nd movement is a five-part rondo. Here, the theme melody is first suggested by the piano, but the violin takes over the melody. Repeating the theme, the piece evokes sweet reminiscences of youth. The sorrow suggested in the episode is constantly mixed with piano and violin, as if it is desperately pleading for something. The closing section develops from the expansion and repetition of the theme figure to a climax using arpeggiated accompaniment. It finishes strongly with a last quarter note. The second piece, Violin Sonata No. 26 in B-Flat Major, K. 378, was composed in 1799 when Mozart reunited with his father in Salzburg, after his mother deceased. This sonata consists of three movements. This piece was composed when he was a mature adult, and is thus considered the most representative piece among his violin sonatas. Having both energetic and sweet melodies, it is regarded as a master piece that reflects Mozart’s optimism and enthusiasm.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499211https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163559
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE