527 0

슈만의 《여인의 사랑과 생애》에 대한 연주자 관점에서의 분석 연구

Title
슈만의 《여인의 사랑과 생애》에 대한 연주자 관점에서의 분석 연구
Other Titles
A Performer's Perspective on Analysis of Schumann's《Frauenliebe und Leben》(Op.42)
Author
문아름
Alternative Author(s)
Moon A Reum
Advisor(s)
고성현
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The French Revolution, which took place in the 19th century with the goal of freedom, equality and philanthropy, aroused great sympathy for the German intellectual class, which led to the mental revolution and the development of literature, providing artistic nourishment to German Romantic composers. In addition, the development of the piano, which made delicate expression possible with the development of industrialization, gave birth to an Song cycle that combined music and poem along with poetry. Schumann(Robert Schumann, 1810-1856), a pioneer of German Romantic music in the 19th century, possessed a high intellect. Schumann's lyrical melody and rich harmony are more liberal than Schubert's. In addition, the combination of poem and music, and the partnership between piano and vocal music became even closer by Schumann, who reached the climax of German artist's song. Schumann's Song cycle《Frauenliebe und Leben, op.42》 was composed in 1840, also called Schumann's 'Year of Songs' as a poem by Chamiso(Adelbert Von Chamisso, 1781-1838). The poetic sentiment and music are closely combined, and his romantic characteristics are well revealed. This Song cycle depicts the life of a woman from the point of view of love and shows the process of first meeting with a beloved husband, love, marriage, childbirth, upbringing, and bereavement. In Schumann's Song cycle, the melodic progression and rhythm are related to important poetic diction, and the content and image of the poem are expressed in melodies, showing the unity of poem and music. Throughout the song, an ascending melody was used for bright expressions, important poetic diction have longer rhythms and are used as climaxes, and heartbreak was expressed in a melodic progression successive and low notes. In addition, the tonality is determined by reflecting the psychological state of the woman, and the tempo changes according to the emotions expressed in the lyrics. Also, as the music of the first song appears repeatedly in the long end, all eight songs have unity. In this song, the piano accompaniment tells the emotions of the poem instead, or has a melody that seems to be conversing with vocal music, and has an independent character that is no longer subordinated to the vocal music. In this way, Schumann expressed the content of poetry and created an atmosphere through various musical techniques, and created a perfect fusion of poem and music. Since poem and music are in an organic relationship in Art song, in order to accurately convey the emotions and feelings of poetry through music, vocalists need not only interpretation of poetry but also study for correct pronunciation. In addition, a more persuasive performance effect can be obtained if the vocalist and the accompanist are recreated with a subjective interpretation from an equal position based on an accurate study of the social background of the composer's era, the life of the composer and the poet, and the relationship between lyrics and music. Through this study, the author studied and considered Schumann's Song cycle 《Frauenliebe und Leben》 from the perspective of a performer in order to deliver a deeper resonance based on an academic background and to be helpful to vocalists and musicians studying music.| 19세기 자유와 평등, 박애를 목표로 일어난 프랑스 혁명은 독일의 지식계층에 큰 공감을 불러일으키고 이것은 정신혁명과 문학의 발전으로 이어져 독일 낭만주의 작곡가들에게 예술적 자양분을 제공하였다. 또한 산업화의 발달로 섬세한 표현이 가능하게 된 피아노의 발전은 시문학과 더불어 음악과 시를 결합한 예술가곡을 탄생하게 했다. 19세기 독일 낭만파 음악의 선구자인 로베르트 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 높은 지성의 소유자로 슈만의 서정적인 선율과 풍부한 화성은 슈베르트보다 더욱 자유롭다. 또한 시와 음악의 결합, 피아노와 성악의 동반자적 관계는 슈만에 의해 더욱 밀접해지며 그는 독일의 예술가곡의 절정을 이루었다. 슈만의 연가곡《여인의 사랑과 생애》(Frauenliebe und Leben, op.42)는 샤미소(Adelbert Von Chamisso, 1781-1838)의 시로 슈만의 ‘가곡의 해’라고도 불리우는 1840년에 작곡되었으며, 시의 정서와 음악이 긴밀하게 결합되어 그의 낭만적 특징이 잘 드러나는 작품이다. 이 연가곡은 한 여인의 삶을 사랑의 관점에서 그려내는데 사랑하는 남편과의 첫 만남과 사랑, 결혼, 출산, 양육, 사별까지의 과정을 보여준다. 슈만의 연가곡에서 선율의 진행과 리듬은 중요한 시어와 연관이 되고 시의 내용과 이미지는 선율로 표현되며 시와 음악의 일체화를 볼 수 있다. 곡 전체를 통해 밝은 표현은 상행 선율을 사용하였고 중요한 시어에는 리듬이 길어지거나 클라이막스로 사용되었으며, 비통한 심정은 연속적인 낮은 음과 낭독풍의 선율 진행을 사용하였다. 또한 여인의 심리상태를 반영하여 조성이 결정되고 가사에서 표현되는 감정에 따라 템포의 변화가 나타난다. 그리고 긴 후주에서 제 1곡의 음악이 반복되어 나타남에 따라 여덟 곡 전체가 하나로 통일성을 갖는다. 이 곡에서 피아노 반주는 시의 감정을 대신 이야기 해주거나 성악선율과 대화체적인 선율을 갖으며 더 이상 성악에 종속 된 것이 아닌 독립적인 성격을 가진다. 이처럼 슈만은 다양한 음악적 기법을 통해 시의 내용을 표현하고 분위기를 조성하였으며 시와 음악의 완벽한 융합을 만들어 내었다. 예술가곡에서는 시와 음악이 유기적인 관계에 놓여 있으므로 시의 감정과 느낌을 음악으로 정확하게 전달하기 위해서 성악가는 시의 해석 뿐 만 아니라 정확한 발음을 위한 연구도 필요하다. 또한 작곡된 시대의 사회적 배경, 작곡과와 시인의 생애, 가사와 음악의 관계에 대한 정확한 연구를 기반으로 성악가와 반주자가 동등한 위치에서 함께 주관적인 해석으로 재창조 한다면 더욱 설득적인 연주 효과를 가져 올 수 있다. 필자는 본 연구를 통하여 슈만의 연가곡《여인의 사랑과 생애》가 학문적인 배경을 바탕으로 연주자적 관점에서 보다 깊은 울림을 전달하고 음악을 공부하는 성악도와 연주자들에게 도움이 되고자 연구 및 고찰하였다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000498787https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163558
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE