449 0

Program annotation : 졸업연주 프로그램을 중심으로 한 L. V. Beethoven, H. Duparc, O. Respighi, R. Quilter의 성악작품 해설

Title
Program annotation : 졸업연주 프로그램을 중심으로 한 L. V. Beethoven, H. Duparc, O. Respighi, R. Quilter의 성악작품 해설
Other Titles
Program Annotation : A Study of Vocal Music of L. V. Beethoven, H. Duparc, O. Respighi, R. Quilter
Author
판이천
Alternative Author(s)
Fan, Yi Chen
Advisor(s)
이원준
Issue Date
2021. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This thesis is a study of repertoire performed on a graduation recital for the fulfillment for the master's degree. The program was selected in consideration of voice classification and musical ability. The detailed list of works and research results are as follows. Ludwig Van Beethoven (1770-1827), a representative composer of the classical era, in ‘Andenken’ he shows the connection between poetry and music as the mood of the song changes according to the lyrics. In exchange, the piano accompaniment played an equal role with the voice part. In 'Adelaide', the form of the piano accompaniment changed in various ways depending on the content of the poem to form an atmosphere. The slow-fast tempo change and frequent transitions are similar to the form of an opera aria rather than Lied, but the It is similar to the form of Lied in the romantic era, which emphasized the relationship between the vocal melody and the piano. ‘Ich liebe dich’ has a classical color with the simple form and lyrical melody of A-B-A, and the accompaniment supports the voice parts with harmonious accompaniment and assists the vocal melody. In ‘Andenken’ and ‘Adelaide’, the piano accompaniment plays an equal role with the voice part and the relationship between the lyrics and the accompaniment opened the way from classicism to romanticism. The French composer Henri Duparc (1848–1933) musically expresses diverse poetic atmospheres according to poetic language: a sensibility for colour in ‘L’Invitation au Voyage’, chromatic melodies in ‘Extase’ and arpeggios, powerful lyrical melodies and pedal point tone in ‘Chanson Triste’. The Italian composer Ottorino Respighi (1879–1936) creatively combines impressionist methods with classical elements. One of his pieces, ‘Notte’, exhibits an impressionist sensibility for colour by employing ostinato. In ‘Nebbie’, a foggy atmosphere is evoked throughout the entire piece by maintaining the tonic in the piano accompaniment and utilising the Aeolian mode, a medieval melody. In ‘Nevicata’, one can sense a traditional and beautiful Italian lyrical melody, while ‘Pioggia’ demonstrates an abstract tonality influenced by impressionism and picturesquely describes the rain. These four pieces illustrate an incredible landscape through lyrical melods. Roger Quilter (1877–1953), the English contemporary composer of the twentieth century, mainly set his music to well-known poems. His composition 《Three Shakespeare Songs》(Op. 6) was based on songs from the plays of the renowned English playwright William Shakespeare (1564–1616). Both the first piece, ‘Come Away, Death’, and the second piece, ‘O Mistress Mine’, are derived from Twelfth Night. The third piece, ‘Blow, Blow Thou Winter Wind’, is borrowed from As You Like It. Although there is no connection between the stories, the similarities in tonality between the songs demonstrate great unity. As far as the relationship between the lyrics and the melody is concerned, the poems and music are harmoniously matched; The final word of each song is pronounced identically, and the syllables of distinctive words are separated while the melodies leap spontaneously and emphasise diminished chords. In this study, the composer's intentions are understood through the composer’s life, their musical characteristics of the composers above, and the translation of texts and musical analysis of each work. From the performer’s point of view, I was concentrated on particular diction and phrasing that should be considered in each piece so that it can be applied to the actual performance. This study was conducted with the hope that it will help the understanding and expression of singers who want to perform this works through subjective interpretation and musical expression.| 본 논문은 필자의 대학원 석사과정 졸업 연주 프로그램에 관한 연구이며, 프로그램은 필자의 성종과 음악적 역량을 고려하여 선정하였고 구체적인 작품의 목록과 연구결과는 다음과 같다. 고전시대의 대표적인 작곡가인 루드비히 판 베토벤(Ludwig Van Beethoven, 1770-1827)의 ‘추억’(Andenken)은 가사의 내용에 맞게 곡의 분위기가 바뀌면서 시와 음악의 연계성을 보여주고 반주부와 성악이 멜로디를 주고받으며 피아노 반주부가 성악 성부와 동등한 역할을 하였다. ‘아델라이데’(Adelaide)에서는 시의 내용에 따라 피아노 반주의 형태가 다양하게 변화하면서 분위기를 형성하였고 느리고-빠른 템포의 변화와 잦은 전조는 가곡보다는 오페라 아리아의 형식과 비슷하지만 피아노 반주부의 역할을 보아 성악 선율과 피아노의 관계를 중시했던 낭만시대의 예술가곡 형식과 비슷하다. ‘나 그대를 사랑해’(Ich liebe dich)는 A-B-A’의 간단한 형식과 서정적인 멜로디에 반주부가 선율을 화성적인 반주로 뒷받침하며 성악 선율을 보조해주는 역할을 하며 고전주의적 색채가 짙다. ‘추억’과 ‘아델라이데’에서 피아노 반주부가 단순한 역할이 아닌 성악성부와 동등한 역할을 하며 가사의 내용과 반주부의 연관성은 고전주의에서 낭만주의 예술가곡으로 가는 길을 열어주었다. 프랑스 작곡가인 앙리 뒤파르크(Henri Duparc, 1848-1933)는 시적인 분위기를 시어에 따라 음악적으로 다양하게 표현하였는데, ‘여행으로의 초대’에서는 색채감으로, ‘황홀’에서는 반음계적인 선율로, ‘슬픈 노래’에서는 아르페지오와 강한 서정적 선율, 지속음으로 시의 분위기를 표현하였다. 이탈리아의 작곡가 오토리노 레스피기(Ottorino Respighi, 1879-1936)는 인상파적인 수법과 고전주의적인 요소를 결합하여 독창적으로 표현한 작곡가다. ‘밤’(Notte)은 인상주의적인 색채감을 보여주며 오스티나토 기법이 사용되었다. ‘안개’(Nebbie)는 피아노 반주부에서 으뜸음 지속으로 뿌연 안개를 곡 전체적으로 묘사하고 있으며 중세시대의 선율인 에올리아 선법을 사용하였다, ‘설경’(Nevicata)에서는 이탈리아 전통의 아름다운 서정적 선율을 느낄 수 있다. ‘비’(Pioggia) 는 인상주의의 영향을 받아 조성이 모호하고 비가 내리는 모습을 회화적으로 묘사한다. 4곡 모두 감미로운 선율에 환상적인 풍경을 묘사하였다. 영국의 20세기 현대 작곡가로 자국의 시를 사랑했던 로저 퀼터(Roger Quilter, 1877-1953)는 주로 잘 알려진 시인의 시를 사용하였다. 《셰익스피어의 세 개의 노래》(Three Shakespeare Songs, Op.6)는 영국의 최고 극작가인 셰익스피어(William Shakespeare, 1564-1616)의 희곡에 나오는 노래에 붙여 작곡한 곡인데, 제 1번곡 ‘오라, 죽음이여’(Come away, Death)와 제 2번곡 ‘오 내 연인아’(O Mistress Mine)는 『십이야』(Twelfth Night)에서, 제 3번곡 ‘불어라, 겨울바람이여’(Blow, blow thou Winter Wind)는 『뜻대로 하세요』(As You Like It)에서 가져왔다. 내용에서는 연관성이 없지만, 각 곡의 조성이 연결되어 있어 강한 통일성을 보여준다. 또한, 가사와 선율과의 관계에서는 가사의 마지막 어미를 동일한 발음으로 통일시키고 특징적인 단어들을 음절 분리, 갑작스러운 도약, 감화음으로 강조하며 시와 음악을 일치시켰다. 본 논문에서는 위의 작곡가들의 생애와 음악적 특징, 그리고 각각의 작품에 대한 음악적 분석을 통해 작곡가의 의도를 파악하고 곡에 대한 이해를 넓혀 실제 연주에 적용할 수 있도록 하였으며, 연주자의 관점에서 본 각 작품에서 주의해야 할 딕션(Diction)과 음악적 표현에 대한 주관적인 해석을 통해 이 곡을 연주하고자 하는 성악가들의 이해와 표현에 도움이 되기를 바라며 연구를 진행하였다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000499095https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163552
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE