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모바일 역사도서 증강현실 활용방안을 위한 만족도조사 연구- 청소년 독서 집중력 향상을 중심으로 -

Title
모바일 역사도서 증강현실 활용방안을 위한 만족도조사 연구- 청소년 독서 집중력 향상을 중심으로 -
Other Titles
A Study on The Satisfaction Survey for The Utilization of Augmented Reality of Mobile Historical Books- Focused on Improving Youth Reading Concentration -
Author
송지성
Issue Date
2020-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 18, no. 2, Page. 89-100
Abstract
The role of history books is very critical in adolescence as in this time, value system is established and the perspective to observe and criticize their society is developed. Students have experienced augmented reality, however, their experiences with history books applying augmented reality were rare. The purpose of this study is to increase concentration and find directions to increase interest in history books through augmented reality books. This study has been confined to augmented reality in mobile history book application environment and covered middle and high school students. Based on a questionnaire survey, the study identified the necessity for augmented reality-based history books and presented usage by applying augmented reality to elements such as historical events, region and geography and people. This was followed by a satisfaction study comparing paper books and books applying augmented reality and analysis of the results. The factors of the satisfaction survey covered five items of level of interest, level of information delivery, understanding of the content, concentration and level of attention. Based on the results of application of augmented reality to historical events, satisfaction levels were 4.6-4.7 while the results of application of augmented reality to region and geography resulted in satisfaction level ranging 4.6-5.0. The satisfaction level when augmented reality has been applied to people was 4.6-4.7. Thus, usage of augmented reality for these three elements is likely to improve students’ interest in and reading concentration on history. 청소년 시기에는 가치관이 성립되며 사회를 바라보고 비판할 수 있는 눈이 생성되므로 역사책의 역할이 매우 중요하다. 하지만 학생들 중 증강현실이 적용된 역사도서를 경험한 경우는 없었다. 연구 목적은 모바일 환경에서 증강현실 책을 통해 집중력을 높이고 역사책의 흥미를 향상시키는 방향성을 찾고자 하는 데 있다. 이에 본 연구는 모바일 역사도서 어플리케이션 환경에서의 증강현실로 한정하고 중등학생을 대상으로 연구하였다. 설문조사를 토대로 모바일 역사도서 증강현실의 필요성을 파악하여 역사적사건, 지역·지리, 인물정보 요소에 증강현실을 적용하여 활용방안을 제시하고 종이책과 증강현실이 적용된 책과의 비교 만족도조사를 실시하여 그 결과분석을 하였다. 만족도 조사 요인은 흥미도, 정보 전달력, 내용 이해도, 집중력, 관심도의 다섯가지 항목에 대한 것이었다. 역사적 사건 요소에 증강현실을 적용한 결과, 5.0 만점 중 4.6-4.7의 만족도를 나타냈고, 지역·지리 요소에 증강현실을 적용한 결과 4.6-5.0의 만족도, 인물 정보 요소에 증강현실을 적용한 결과 4.6-4.7의 만족도를 나타냈다. 따라서 이 세 가지 구성 요소에 대한 증강현실 활용은 역사에 대한 학생들의 관심도와 독서 집중력을 향상시킬 수 있을 것으로 여겨진다.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002597636https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163347
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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