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중국 전통 디자인 정체성에 관한 연구 -“Kaogong ji”(考工記)를 중심으로-

Title
중국 전통 디자인 정체성에 관한 연구 -“Kaogong ji”(考工記)를 중심으로-
Other Titles
A Study on the Identity of Traditional Chinese Design Thinking -Focusing on the Kaogong Ji-
Author
한정완
Issue Date
2020-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 26, no. 2, Page. 245-253
Abstract
현대 사회의 급속한 발전 과정에서 각 국가는 제품디자인의 경쟁을 통해 본국의 문화의 차이성 과 독창성을 구현한다. 중국 현대 디자인의 걸음마는 비교적 늦은 편이며 중국 디자인의 정체성에 관한 명확한 내용이 없다.1) 이는 중국 제품의 디자인이 독창성을 지니지 못하게 하고, 디자인을 통한 중국 이미지의 본질을 실현시킬 수 없게 만든다. 따라서 본 논문의 목적은 중국 전통 고서 중 디자인관련 문헌인 〈고공기〉를 바탕으로 중국 디자인의 정체성을 도출하고자 한다. 본 연구에서는 중국 전통 디자인 문헌 〈고공기〉에서 중국의 물건 만들기 사상을 조사하고, 전문가 10명을 대상으로 FGI분석을 실시하여 정체성 및 물건의 제조에 관한 사고과정을 도출하였다. 연구결과 중국 디자인의 정체성에 관한 용어인 사람(人)을 근본으로 하는 철학사상, 실용주의, 생태주의, 철학사상의 유기적 요소, 미학주의, 유교, 도교, 불교의 삼교 합일정신, 감성적 철학사상, 변증대립 철학사상, 과학적 철학사상이 도출되었다. 본 연구를 통해 〈고공기〉에 대한 중국 전통 디자인의 정체성 및 사상을 추출하였으며 이는 디자인의 중국화를 위해 이론 기초를 제공하는 데 그 의의가 있다. In a rapidly-developing modern society, the competition between countries in the field of product design is mainly focused on their own cultural differences and uniqueness. Modern design started late in China, Lacking of clear identity of Chinese design has made many product designs homogeneous in China, and also unable to show the nature of China’s cultural image. To improve this situation, the identity of Chinese design will be found in traditional Chinese classics. Therefore, the purpose of this thesis is to derive the authenticity of Chinese design based on the traditional Chinese design document the Kaogong Ji (The Book of Diverse Crafts). Summarizing the characteristics of Chinese design from the Kaogong Ji (The Book of Diverse Crafts), FGI, composed of 10 experts, discussed the identity of Chinese design. A list of nine concepts on the identity of Chinese design will be made by focus group discussions, including people-oriented philosophy, pragmatism, ecologism, Holistic philosophy, aesthetics, Emotional philosophy, dialectics and scientific philosophical thinking This research on the Kaogong Ji (The Book of Diverse Crafts)will define the identity of traditional Chinese design thinking. it will provide theories for rediscovering the traditional Chinese design culture and the development of product design in China.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09361132#nonehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163341
DOI
10.18208/ksdc.2020.26.2.245
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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