396 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author고지현-
dc.date.accessioned2021-07-22T05:39:20Z-
dc.date.available2021-07-22T05:39:20Z-
dc.date.issued2020-03-
dc.identifier.citation한국스포츠심리학회지, v. 31, no. 1, page. 41-51en_US
dc.identifier.issn1226-685X-
dc.identifier.urihttp://db.koreascholar.com/Article?code=388978-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163120-
dc.description.abstract목적: 이 연구는 피드백 증감에 따른 시간타이밍 학습의 차이를 규명하는데 목적이 있다. 방법: 이를 위하여 대학 생 30명을 점감 피드백 집단과 점증 피드백 집단으로 구분하여 각 집단별로 15명씩 나누어 컴퓨터 모니터에 제 시되는 시간 타이밍 목표 과제를 본 후, 최대한 정확하게 목표 과제와 일치하는 자판 누리기 과제를 수행하게 하 였다. 사전 검사, 습득 단계, 파지 및 전이 검사를 수행하였고, 모든 수행에 대해 상대적 타이밍 오차와 절대적 타이밍 오차를 산출하였다. 결과: 사전 검사에서 점감 피드백 집단과 점증 피드백 집단은 유사한 시간 타이밍 수 행을 보였다. 습득 단계에서는 분단에 따른 상대적 타이밍 오차와 절대적 타이밍 오차의 차이가 유의미하게 나타 났으나 집단에 있어서는 상대적 타이밍 오차만이 유의미한 차이를 보였다. 그리고 파지 및 전이 단계에서는 집단 에 따른 어떠한 차이를 나타내지 않았으나 전이 분단 간 절대적 타이밍 오차의 차이가 유의미하게 나타났다. 결 론: 이러한 연구결과를 통해 점감 피드백 또는 점증 피드백 제시에 따라 상대적 타이밍 수행 변화를 다르게 발 생시킬 수 있지만 시간 타이밍 학습에 있어서는 유사한 결과를 가져 올 수 있다는 것을 알 수 있다. 따라서 학 습 상황과 목표에 따라 점감 피드백 또는 점증 피드백을 효과적으로 활용하는 학습 전략이 필요할 것으로 보여 진다. Purpose: The aim of this study was to investigate the effects of faded and increased feedback in a temporal timing learning. Methods: College students (N=30) were assigned to one of two feedback types randomly, which differed in feedback type (faded vs. increased). The experimental task was to depress the keys on the keyboard for producing the goal pattern as closely as possible. This experiment consisted of pre-test, acquisition stage, retention test, and transfer test. The relative timing error and the absolute timing error as dependent variables were acquired for all trials. Results: Pre-test showed that the faded and increased group had a similar temporal timing performance before doing acquisition session. At acquisition session, the analysis on relative timing error and absolute timing error indicated main effects of block. The analysis, however, on only relative timing error showed main effect of group. The analysis of retention or transfer test didn’t indicate main effects of group. However, the analysis of absolute timing error on transfer test indicated main effect of block. Conclusion: This results showed a change in the relative timing performance on the faded or the increased feedback, but temporal timing learning produced a similar result. Thus, learning strategies, which utilize faded or increased feedback effectively, might be required depending on the learning circumstances and the goal of task.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국스포츠심리학회en_US
dc.subject점감 피드백(faded feedback)en_US
dc.subject점증 피드백(increased feedback)en_US
dc.subject시간타이밍(temporal timing)en_US
dc.title피드백 증감이 시간타이밍 학습에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeEffects of Faded and Increased Feedback in a Temporal Timing Learningen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume31-
dc.relation.page41-51-
dc.relation.journal한국스포츠심리학회지-
dc.contributor.googleauthor고지현-
dc.contributor.googleauthor고봄나-
dc.contributor.googleauthor한동욱-
dc.relation.code2020041290-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E]-
dc.sector.departmentDIVISION OF SPORT SCIENCE-
dc.identifier.pidcozy1123-
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE