사물인터넷(IoT) 애플리케이션 사용성 향상을 위한 감각적 경험 기반 어포던스 디자인 연구

Title
사물인터넷(IoT) 애플리케이션 사용성 향상을 위한 감각적 경험 기반 어포던스 디자인 연구
Other Titles
Research on Sensory Experience-based Affordance Design to Improve Usability of IoT Application
Author
김성훈
Keywords
사물인터넷 애플리케이션(Internet Of Things Application); 감각적 경험(Sensory Experience); 어포던스 디자인(Affordance Design)
Issue Date
2020-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 26, no. 1, page. 375-385
Abstract
사물인터넷(IoT)은 현대인들에게 가장 보편화되어있는 스마트 폰과 애플리케이션 결합을 통해 사용자들에게 편리한 서비스를 제공하지만, 빠르게 변화하는 디지털 시스템에 익숙지 않은 사용자에게는 오히려 장애물로 작용하는 문제점이 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점을 해결하기 위한 해결방안으로 사물인터넷 애플리케이션 사용성 향상을 위한 감각적 경험 기반 어포던스 디자인 연구를 진행하였다. 1차적으로 사물인터넷 애플리케이션, 감각적 경험, 어포던스 디자인의 각 개념과 이론을 고찰하였으며, 선행연구를 통해 감각적 경험 요소와 어포던스 디자인 요소를 살펴보고 감각적 경험 기반 어포던스 디자인 요소를 도출하였다. 감각적 경험 기반 어포던스 디자인 요소로는 감각적 요소, 물리적 요소, 기능적 요소가 있으며, 세부분석 요소는 감각적 요소에는 색상, 그래픽, 레이아웃이 있으며, 물리적 요소에는 아이콘, 버튼, 기능적 요소에는 메뉴바, 제한성, 피드백으로 도출된 내용을 바탕으로 사례분석 모형을 구성하고, 구글 플레이, 앱 스토어의 유·무료 상위 애플리케이션 차트 100에서 사물인터넷을 포함한 사례 총 5개의 사물인터넷 애플리케이션을 선별하여 분석하였다. 분석결과 감각적 요소의 세부분석 요소인 ‘색상’, ‘그래픽’, ‘레이아웃’과 물리적 요소의 세부분석 요소인 ‘아이콘’, ‘버튼’은 모든 사례에서 공통적으로 나타나고 있었다. 기능적 요소의 세부분석 요소인 ‘메뉴 바’ 또한 모든 사례에서 공통적으로 나타고 있었으며, ‘제한성’, ‘피드백’은 2가지 사례에서만 나타났다. 따라서 이러한 결과를 바탕으로 기능적 요인이 부족함을 인지할 수 있었으며, 사용자의 만족감과 편리함을 극대화하기 위해 감각적 경험 기반 어포던스 디자인 요소인 감각적, 물리적, 기능적 특성이 적절하게 적용된 사물인터넷 애플리케이션 연구가 지속되어야 한다. With the recent emergence of the 4th Industrial Revolution and the 5G technology, the media environment for IoT has begun to change rapidly. While the concept of IoT grants countless benefits and convenient services to modern people by combining smartphones with applications, which are both the most popularized product/service in the modern society, there are concerns that it might become an obstacle for those who are not familiar to fast-changing digital systems. Therefore, this study conducted a sensory experiencebased affordance design research to improve the usability of IoT apps as a solution to solve these problems. First, the study examined various concepts and theories, such as IoT applications, sensory experience, and affordance design. Through the prior researches, the study then examined the elements of sensory experience and the basic elements of affordance design to derive sensory experience-based affordance design elements. Sensory experience-based affordance design elements include sensory elements, physical elements, and functional elements. The subfactors of each elements are as follows; color, graphic, layout (sensory) / icon, button (physical) / menu bar, restrictions, feedback (functional). Based on the findings from the research, a case analysis model was structured, and 5 different IoT applications were selected and analyzed from Google Play / App Store’s Top 100 App Chart (both free and paid). The results of the analysis showed that sensory sub-elements such as ‘color,’ ‘graphic,’ ‘layout,’ and physical sub-elements such as ‘icon,’ and ‘button’ were found in all cases. Among the functional sub-elements, only the ‘menu bar’ was common in all five cases, while ‘restriction’ and ‘feedback’ were only found in two cases. Thus, based on these results, the study was able to recognize the lack of functional elements. Therefore, in order to maximize the satisfaction and convenience of the users, further research on the development of IoT applications that appropriately implements sensory, physical, and functional characteristics -which are the three main elements of sensory experience-based affordance design- should be carried out.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09320118https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/163037
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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