326 0

사회성 발달을 위한 창작무용 프로그램에 관한 일 연구(4세-6세 아동을 중심으로)

Title
사회성 발달을 위한 창작무용 프로그램에 관한 일 연구(4세-6세 아동을 중심으로)
Other Titles
A Study on Creative Dance Program and development of Sociality for children - Aaged four and six -
Author
이숙재
Issue Date
2000-09
Publisher
한국체육학회
Citation
한국체육학회지, v. 39, no. 3, page. 1040-1049
Abstract
본 연구의 목적은 기초적 성향기에 있는 유아들에게 무용 교육을 통하여 이후에 사회적으로 안정되고 바람직한 성격을 지닌 사회인으로 육성하기 위하여 사회성 발달을 위한 창작 무용 프로그램을 개발하는데 있다. 이론적 배경으로 사회성 발달과 유아의 발달특징, 창작무용의 특성을 연구하였으며, 무용의 기본 요소를 바탕으로 유아 교육의 사회성 발달을 위한 일반적 목표에서 제재를 선정하였다. 수업으로는 유아들이 흥미를 가지고 창조적 활동을 할 수 있도록 종래의 무용이나 유희 등으로 불리워지던 활동에서 탈피하여 근본적으로 인간의 개성을 존중하고 인간의 원천인 움직임을 통하여 내적인 잠재력을 발휘시킬 수 있는 창작무용으로 하였다. 이 프로그램의 무용학습 내용이나 방법은 보다 명백하게 탐구적이고 발견학습적인 방법을 통하여 창의성이 중심이 된 문제 해결과 표현력의 훈련 그리고 동작 전반에 걸쳐 보다 효과적인 발전을 도모할 수 있도록 하는데 의의가 있다. 그러나 본 논문에서 제시한 프로그램 시안은 수많은 무용 교육 방법 중 하나에 불과하며 앞으로 유아의 여러 가지 경험적 요인과 환경, 개인차를 고려한 단계적이고 구체적인 프로그램이 제시되어 현장 교육에 반영됨이 바람직하다고 생각한다. The purpose of this study is to do a research on how to develop satisfactory creative dance programs for the advancement of infants’ sociality. The programs are assumed to be necessary for the infants in the basic formative years to become later socially stable and desirable citizens. For this purpose I have first discussed for a theoretical background somewhat about socially advancement, infant’s development characteristics, and features of creative dance. Secondly, I have selected the research material on the basis of the fundamentals of dance and the general aims of infants’ education for the advancement of sociality. Thirdly, I have limited the contents of the class to creative dance in order for the infants to take part in creative actions with interest. Unlike the earlier movement called ‘dance’ or ‘play’, the creative dance is believed to enhance the potentials of the infants as human-beings through its emphasis on the respect for man’s individuality and for man’s movement, the core aspect of man. The contents and methods of dance instruction of this program will lay a foundation for an effective problem solving through creativity, a training of convincing expression ability, and the overall body movement. But the program suggested in this study is only one of the many ways of dance education; therefore, it is desirable for a more detailed and step-by-step program to be developed, which takes into consideration the various environmental conditions of the infants and their personal differences.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3731388https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/162827
ISSN
1738-964x; 1738-9666; 2508-7029
Appears in Collections:
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS[E](예체능대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE