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교통수요관리 정책분석을 위한 부분지구 분석방법의 응용

Title
교통수요관리 정책분석을 위한 부분지구 분석방법의 응용
Other Titles
Application of Sub-Area Analysis Techniques for TDM Policy Analysis
Author
김익기
Keywords
교통수요관리( transportation demand management); 교통체계분석(transportation sstems analsis); 초점화 접근방법(focusing approach)
Issue Date
2000-11
Publisher
대한토목학회
Citation
대한토목학회논문집 D, v. 20, no. 60-D, page. 635-645
Abstract
다양한 여러 가지의 교통수요관리 정책이 도시 내의 여러 지구에서 동시 다발적으로 적용될 경우 이러한 정책들이 도시 전체적 교통체계에 긍정적 효과를 야기할지 혹은 효과가 서로 상쇄되거나 부정적 효과를 야기할지를 국부적 지구만 검토해서는 파악하기 어렵다. 그러므로 도시 전체적 시각에서 정책들이 도시교통체계에 미치는 영향을 분석할 필요가 있는 것이다. 즉 정책의 영향 규모가 국부적 지구에 그치고, 타지고에 대한 영향은 아주 미미할 경우에는 미시적 시각의 분석이 적합할 수가 있다. 하지만 정책의 영향범위가 해당 지구 뿐 아니라 도시 내 다른 지구에 주는 영향이 무시할 수 없을 정도로 클 경우에는 도시 전체의 교통체계를 고려하는 거시적 시각의 분석이 필요한 것이다. 교통수요관리 정책의 거시적 차원 분석을 위해 본 연구에서는 부분지구 분석방법(sub-area analysis) 중 초점화 접근방법(focus approach)의 응용을 제안하였다. 이 방법은 교통수요관리 정책이 요구하는 정확성과 상세성을 정책 적용 지구에서 만족시키면서도 도시 전체적 시각의 영향도 함께 분석할 수 있다. 교통수요관리 정책의 적용 지구에 대한 정교한 분석을 위해 다계층 노선 배정의 분석기법, 미시적 교통망 표현기법(micro-network representation) 등을 활용하여 전통적 4단계 분석기법을 향상시켰다. 이와 같은 분석기법을 통해 얻어진 분석결과를 활용하여 거시적 차원의 도시 전체에 대한 교통수요관리 정책의 효과를 측정할 수 있는 계량적 지표가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 다양한 교통수요 관리 정책 대안들은 객관적으로 평가하는데 참조가 될 수 있는 5가지 평가지표를 제시하였다. 정책 분석가는 정책목표에 따라 본 연구에서 제시한 지표 중 적절한 평균 지표 값을 사용하여 교통수요관리 정책 결정에 참고적 자료로써 활용할 수 있을 것이다. 마지막으로 여의도 혼잡통행료 징수, 또는 2부제 실시 등을 대안을 놓고 초점화 방법을 응용해 사례연구를 수행하여 실제 상항에서 보다 정확한 예측 결과를 얻을 수 있는지를 실험하였다. This study emphasizes improved techniques for analyzing TDM policies by increasing the level of details of traditional four-step transportation demand forecasting method. A desirable model needs to analize any changes of travel pattern affected by TDM measures. For this purpose, a micro representation network coding and multi-class traffic assignment algorithm are proposed. The study also emphasized the need of system-wide analysis for analyzing large-scale TDM policies. If TDM policies is expected to affect citywide network beyond the target area, the focusing approach is recommended for the concerning sup-area analysis. The focousing method makes possible to analyze not only sophisticated effects on the sub-area but also system-wide effects as the whole city simultaneously. The results of the focusing approach based on the four-step forecasting method can be used as basic data for evaluation TDM policies. For such evaluation, system-wide measurements of effectiveness are needed. This study suggests five system-wide measurements of determining the effectiveness of alternative TDM policies such as average trip distance, average travel time, average space mean speed, average volume-capacity ratio and average monetary cost. They can be used as critical indices in a TDM policy making process viewed from system-wide (focusing) analysis. As a result, the study shows that the myopic analysis can guide to wrong policy decisions. Therefore, tthe focusing method should be adopted for getting a better forecasting results of area-wide impacts pf TDM.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01223865https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/162476
ISSN
1015-6348
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통·물류공학과) > Articles
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